Blogg & Insikter

31 tips som förbättrar din sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett långsamt arbete. Att komma till toppen på ett svårare sökord kan ta väldigt lång tid, när du väl är där däremot är det med största säkerhet något som är mycket lönsamt.

Ett sätt att ständigt ta sig framåt är att göra en sak per dag, för att hålla ångan uppe. Därför har vi satt ihop en lista med 31 tips som du ganska enkelt kan genomföra på just en dag. Varsågod, här har du en månads sökmotoroptimering enkelt förpackad.

Den här artikeln publicerades först 2014 men vi gillade den så pass mycket att det var dags att den fick en uppdatering. Tipsen är fortfarande lika aktuella men en del saker har bytt namn, Webmaster Tools till exempel får nu heta Search Console.

31 SEO-tips

  1. Gå igenom dina titlar. Max antal tecken, inklusive blanksteg , behöver vara någonstans mellan 55-61 för att Google ska ta med hela i sökresultatet. Egentligen kommer det här av hur många pixlar bredd du ska ha med Googles typsnitt (512 är max).  Screaming Frog kan hjälpa till.
  2. Leta rätt på sidor med högst bouncerate. Sätt dig med Google Analytics och hitta de sidor som har högst bouncerate för söktrafik. Identifiera problemen, vad är det på dessa sidor som gör att besökarna inte gör mer på din sajt? Ibland handlar det om tekniska problem som tiden det tar att ladda en sida, ibland handlar det om att innehållet inte matchar intentionen av den som sökte.  Här kan man behöva testa sig fram.
  3.  Läs igenom och rätta felstavningar, syftningsfel eller andra grammatiska fel i dina texter. Ok, om du har en stor sajt är det kanske inte en dags arbete men text är oerhört viktigt för sökmotoroptimering. Välj i alla fall de viktigaste, läs igenom dem en gång till och se till att allt står rätt till.
  4. Hitta och eliminera 404:or. Om det inte är en mycket speciell situation vill du inte servera 404-svar till Google, eller andra heller för den delen. Använd Search Console för att hitta 404:or och gör något vettigt av dem.
  5. Hitta mer Long Tail. Med hjälp av Search Console och Googles Sökordsplaneraren kan du få förslag på fler ord och fraser, leta rätt på 3 till 4-ordskombinationer. Bygg innehåll för dessa. (Glöm inte bort Panda när du gör det).
  6. Författa en köpguide. Skriv en fyllig guide på temat, det här ska du tänka på när du köper vår produkt. Köpguider är ett bra sätt att hitta köpvilliga kunder som inte riktigt bestämt sig än.
  7. Tagga dina produkter eller artiklar. Genom att använda taggar för att sortera liknande artiklar och produkter kan du tjäna mycket relevans inom sajten. Se till att liknande artiklar länkar till varandra, lagom ofta.
  8. Gör en XML-sitemap. Att skapa och ladda upp en XML-sitemap, regelbundet, till Webmaster Tools gör indexeringen enklare för Google.
  9. Förbättra och lyft fram gammalt material. Låt inte gamla artiklar eller produkter ligga och damma i botten av kategorierna. Förbättra sidorna, fyll på med innehåll och lyft fram dem igen.
  10. Ta bort onödiga länkar ur navigeringen. Mindre smakar mer inom sökmotoroptimering, åtminstone när det gäller navigeringen. Fundera över din navigering ännu en gång, finns det något du kan vara utan där?
  11. Härma en konkurrent. Använd Sistrix (tidigare rekommenderade vi här SEOlytics men det är en tjänst som inte finns längre) för att se vilka sökord som är viktiga för en konkurrent. Härmas.
  12. Skriv, skriv, skriv. Jag gör det just nu. Om det finns anledning för en av Sveriges bäst betalda sökmotoroptimerare att sitta och skriva långa bloggposter så måste det ligga något i det, eller hur?
  13. Lär känna en viktig bloggare. Egentligen tycker jag man ska göra det här varje dag. Länkar är själva blodomloppet på internet och det är inte konstigt att Google har länkar som enskilt viktigaste faktor i algoritmen. Se till att lära känna människor som någon gång kan tänkas länka till dig.
  14. Mät dina positioner. Använd ett bra verktyg för att mäta dina positioner. Advanced Web Ranking är ett tips, Seolytics eller Gserp fungerar också.
  15. Kontrollera storlekar på dina bilder. För stora eller för små bilder är inte vettigt, kolla så att bilderna åtminstone har den storlek som de visas som på sidan. Här finns ofta väldigt mycket att vinna då Google verkar prioritera hastighet allt mer. Genom att arbeta aktivt med komprimering och storlek kan du tjäna vikta positioner.
  16. Snabba upp sajten. Cache-lösningar, minimera CSS och så vidare. Det finns ofta mycket att göra för att snabba upp en sajt och hastighet spelar faktiskt roll inom sökmotoroptimering. Långsamma sajter knuffas nedåt i sökresultatet och snabba sajter är trevligare för alla.
  17. Se till att ha sökord i huvudrubriker. Förvånansvärt ofta missas det, inte så ofta bland webbshoppar men på andra sajter. Det är lätt att tänka sig att man vill ha n klatschig slogan som H1 men det är oftast sämre även för konverteringen, berätta vad det är som finns på sidan och se för guds skull till att få med sökordet.
  18.  Gå igenom dina Descriptions. Google har nyligen ändrat typsnitt i sökresultaten, det är inte längre säkert att dina Meta-descriptions syns ordentligt. Kontrollera dem och se till att få med sökordet för sidan i dem när du ändå är igång. Screaming Frog kan hjälpa till här med.
  19. Kontrollera så att ingen kopierar ditt innehåll. Klipp ut någon mening här och där och gör en sökning med citat-tecken i Google. Ibland kopieras innehåll och det kan skapa problem för dig. Det kan vara svårt att göra något åt ibland men ett mail löser ofta mer än man tror. Om de dessutom skulle ranka bättre än vad du gör så kan det vara så att du vill skriva om din text.
  20. Leta rätt på eventuella 302:or. En del CMS skapar 302-redirects eller andra konstiga redirects. Leta rätt på alla eventuella sådana och ändra dem till 301. Även här kan Screaming Frog spara mycket tid.
  21. Anmäl dig till Places for Business. Genom att sätta ditt företag på kartan kan du fånga lite fler kunder.
  22. Lägg till en video. För en del segment fungerar video väldigt bra. Testa lägga till en video på någon sida för att se vilka resultat det ger.
  23. Skaffa en bra länk. En riktigt bra länk kan göra väldigt stor skillnad numer. Leta rätt på någon resurs på nätet inom ditt segment och se till att få en länk där.
  24. Uppmärksamma de som länkar till dig. Genom att ge uppmärksamhet till dem som länkar till dig visar du världen att du tycker det är viktigt och att du är beredd att ge cred till dem som gör det. Det är en signal som är värd att sända.
  25. Skriv en pressrelease. Google har hävdat att pressreleaser inte är särskilt bra längre, de har fel. En väl författad pressrelease med en vettig länk till dig kommer förbättra din sökmotoroptimering.
  26. Se till att ha riktiga och sökmotorvänliga sökvägar. Att sökordet finns i sökvägen spelar fortfarande roll, det finns ingen anledning att ha något annat än ordentliga statiska sökvägar.
  27. Varning för ankartext. Ta en titt i MajesticSEO för att kontrollera dina ankartexter på inkommande länkar. Om du jobbat med sökmotoroptimering ett tag finns det en viss risk att det kanske ser lite för aggressivt ut där. Ta bort allt för aggressiva ankartexter.
  28. Hurra för ankartexter. Kolla igenom dina interna ankartexter. Här har du råd att vara mycket mer aggressiv, inte allt för aggressiv däremot. Se till att länka till sidor med det ord de ska synas på.
  29. Skär bort irrelevant information. Om du kanske haft en blogg eller ett forum som handlat om lite allt möjligt men som inte längre är aktivt på sajten. Om du tidigare haft en spretigare sajt för du sålt lite allt möjligt eller om det av alla möjliga andra anledningar finns innehåll som inte riktigt är on topic. Ta en extra funderare på om innehållet verkligen hör hemma på sajten.
  30. Se till att alla dina bilder har Alt och Title. Att märka upp sina bilder ordentligt tillhör vanligt hyfs. Inte bara är det bra för synskadade utan också för sökmotorer som annars har mycket svårt att förstå bilder.
  31. Använd synonymer. Se till att få med synonymer till sökordet du vill att en sida ska synas på. Tveka inte att fylla på mer text för att få med viktiga synonymer, böjningsformer eller andra varianter på orden.

Om du har nytta av våra guider om sökmotoroptimering

Om du gillar våra guider så tveka inte att länka till oss, det är bra för din egen sökmotoroptimering att länka till trovärdiga, relevanta källor.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida