Blogg & Insikter

Sökmotoroptimering i en föränderlig värld

SEO har jämförts med att spela fotboll på en plan som ändrar form under matchen och med regler du inte får reda på förrän domaren blåst. Det kan utan tvekan vara komplext att röra sig i Googles landskap men det finns sätt att manövrera som gör det lättare. 

Google gör uppdateringar hela tiden, det betyder att det som vid ett tillfälle varit bra, helt plötsligt kan vara dåligt. Det finns lite olika sätt att förhålla sig till det här och jag tycker nog att många av sätten har sina goda sidor. Det finns framförallt tre modeller man jobbar inom sökmotoroptimering med idag:

  1. Tjäna pengar idag så att du kan investera dem imorgon.
  2. Lägg tid och pengar på att förstå förändringen.
  3. Håll dig så pass långt från framkanten att förändringar inte påverkar.

Tre modeller för sökmotoroptimering

SEO-modell 1: Tjäna pengar idag så att du kan investera dem imorgon.

Tjäna pengar snabbt för att sedan använda dem

Modell nummer ett är kanske allra vanligast bland de lite mindre aktörerna men det finns exempel även bland större företag. Själva idén är ganska enkel och förklaras kanske lättast med ett exempel. Alla vet att det går hackigt för traditionella medier idag, på grund av förändringar i deras omvärld. Internet har gjort papperstidningen till något som inte alls är lika lönsamt som det en gång var. Däremot är det nog ingen som tror att Schibsted eller Bonnier kommer gå i konkurs. De har nämligen tjänat så pass mycket pengar i ett tidigare skede, när papperstidningarna tornade upp sig som titaner, att de har råd att ställa om idag. Vi vet inte hur de ställer om, till vad, eller när. Det vi vet däremot är att de kan. I värsta fall får de väl köpa upp en annan aktör som klarar sig bättre i det nya landskapet.

För- och nackdelar med modellen

Den stora fördelen med modellen är ofta snabba pengar in. Genom att helt ignorera vad som händer i framtiden kan du maximera dina intäkter på ett helt annat sätt idag. Du slipper spendera stora pengar på att försöka förstå hur världen kommer att se ut nästa år. Nackdelen är förstås att du inte har en aning om hur världen kommer se ut nästa år och inom SEO kan det mycket väl betyda att du helt saknar intäkter det året. Då får du helt enkelt börja om med något annat.

SEO-modell 2: Lägg tid och pengar på att förstå förändringen.

Aaron Axelsson, Head of SEO på Brath

SEO-modell nummer två är den jag personligen upplever om mest komplex och också den jag själv helst arbetar med (aldrig renodlat förstås, det blir kraftigt förenklat när man spaltar upp på det här viset). Här är målsättningen att förstå var Google, eller eventuella andra sökmotorer står idag, och i vilken riktning de rör sig. Det gäller att både ta förstaplaster idag och göra det på ett sådant sätt att när Google genomför nästa förändring så är man en av vinnarna i den. Det finns vinnare och förlorare i varje förändring om en aktör tappar förstaplatsen tas den direkt över av en annan, Google lämnar aldrig tomma hål i sina sökresultat. När Google rullade ut Panda-uppdateringen i Sverige tappade en företagsjämförelsesajt stora delar av sin trafik, deras huvudkonkurrent fick den.

För- och nackdelar med modellen

Den stora fördelen med modellen är att om du lyckas bra kommer du i varje enskilt läge vara den som driver den mest lönsamma sajten. Den stora nackdelen är att du antingen måste vara riktigt, riktigt duktig på SEO eller anställa folk som är det. För att kunna se i vilken riktning Google rör sig måste man ha en mycket gedigen kunskap om hur läget ser ut idag. Att lyssna på vad Google själva säger är något många misstar för att göra det här. Sanningen är att Googles egna uttalanden ofta kan förvirra väldigt för den som inte har mycket god förståelse för algoritmen. Det här ställer alltså mycket större krav på sökmotoroptimeraren än de andra modellerna men det betalar sig också väldigt bra.

SEO-modell 3:  Håll dig så pass långt från framkanten att förändringar inte påverkar.

Blå, Grön, Röd

Det här är faktiskt en modell som används framgångsrikt av ett antal svenska företag. Det låter lite bakvänt men är en fungerande modell. Tänk dig situationen att Google idag premierar röda sajter medan de filtrerar bort blå. Genom att bygga en röd sajt så kommer du idag att klättra men du riskerar att nästa år hamna på filterlistan då Google väljer att göra tvärt om. En lösning skulle alltså vara att istället för att göra varken en röd eller blå sajt helt enkelt göra en grön. Du kommer inte kunna hamna högst då de av Google premierade sajterna ligger först men du kommer heller inte hamna sist, dessutom riskerar du inte att bli undanknuffad i det stora röd-blå kriget utan skvalpar tryggt i det lite mindre lönsamma gröna området.

För- och nackdelar med modellen

Den stora fördelen med den här modellen är att du minskar din risk ganska rejält. Den som studerat ekonomi förstår däremot att risk och förtjänst är hårt sammanlänkat, du minskar risken genom att minska vad du tjänar. Du kan aldrig räkna med att ta de stora förstaplatserna när du jobbar enligt modellen utan många seo-byråer som anammar principen pratar hellre om long tail, de blir ofta mer av content-producerande företag som kan fånga upp trafiken som blir över från dem som slåss om förstaplatserna. Om du inte behöver vara marknadsledande kan det här vara en bra väg framåt, du kommer aldrig kunna slåss om de stora pengarna men du kommer heller aldrig tappa särskilt mycket. Det är också en väldigt bra väg framåt om du saknar kunskaper om sökmotoroptimering, riskerna är små och du kommer förmodligen inte klanta till det på grund av brister i erfarenhet.

Slutligen

Det finns fördelar med alla inriktningar, det finns också nackdelar. Ofta är det just på grund av att aktörer har olika synsätt, arbetar av olika modeller som det skapas stora debatter inom sökmotoroptimering. Den som arbetar enligt modell 3 och då främst med innehåll har förstås mycket svårt att förstå de arbetsmetoder aktören som använder sig av modell ett och gör en mycket aggressivare SEO använder sig av. Vi på Brath arbetar i första hand enligt modell 2, vi investerar stora mängder tid, pengar och kompetens på att hålla toppen idag och imorgon. Det kostar oss mer men det är sättet vi trivs bäst med, för hur roligt är det egentligen att slåss om silverplatsen?

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida