Blogg & Insikter

Vi vill vara bäst på sökmotoroptimering

Vi vill vara bäst i Sverige på sökmotoroptimering, det har alltid varit vår målsättning. Det finns inget sätt att vara bäst som innebär att man slarvar, sökmotoroptimering kräver att allt klaffar. Därför anstränger vi oss så mycket.

Det går igen på alla fronter, när vi har internutbildningar så är det redan oftast med målsättningen att dra ifrån konkurrenterna mer på någon front. Vi ställer riktigt höga krav på varje del av sökmotoroptimeringen som vi gör, vi ser till att få de allra bästa texterna vi kan få tag på, vi skulle aldrig slarva med länkar och vi bryr oss om detaljerna och är riktigt noga.

När många är alldeles för aggressiva i sitt länkbygge är vi extra försiktiga. Vi skulle aldrig få för oss att hamra ankartexter på en landningssida och vi skulle aldrig få för oss att bygga sitewidelänkar. Det är alldeles för hög risk och vi behöver inte ta den risken för att ta positioner. I våra ögon är det vad som skiljer den allra bästa sökmotoroptimeringen från den mediokra. Riktigt bra sökmotoroptimering kräver nämligen inte folk på heltid (om det inte är väldigt konkurrensutsatt), att man tar höga risker eller ändlösa workshops fulla av flashiga power point slides. Allt det är till för SEO-byråerna, inte för kunderna.

Det är nämligen så att som SEO-byrå kan man öka sina egna intäkter med de saker som nämndes ovan. Om du ser till att dina kunder länkar till dig i footern på sin sajt så ökar du dina egna intäkter genom att öka kundens risk. Dina positioner förbättras och risken för att kunden hamnar i filter ökar. En del är beredda att göra så, vi är det inte.

Workshops är ett av branschens favoritsätt att ta betalt, man kan ta en bunt tusenlappar i utbyte mot att någon man precis rekryterat från gatan eller någon av de undermåliga utbildningarna som finns kastas iväg med en lika stor bunt power point-slides. Det här är nog det enskilt mest värdelösa du kan köpa, jag tror inte att det någonsin kommit något användbart ur att det sitter en grupp marknadsmänniskor och lyssnar på en Red Bull-berusad gymnasist.

Den tredje modellen för att ta betalt är att sätta en bunt timmar i händerna på någon övervintrad hippie från Kungsholmen som får sitta tillsammans med utvecklarna på företaget (eller marknadsassistenterna) och dega bort timme efter timme. Om du någonsin känner behovet att att ta in en SEO-konsult på halvtid så ska du naturligtvis fundera på vad det kostar att gå till en riktigt bra byrå istället. I och med att konsulten också behöver en budget så brukar han bli någonstans i krokarna 10 gånger dyrare. Dessutom kommer han med största sannolikhet sakna specialister att falla tillbaka på när det blir för svårt.

Tummen upp

Vi vill vara bäst

Vi vill inte hålla på med sådan tramsig sökmotoroptimering och vi behöver inte. Vi har som ambition att vara bäst på det vi gör och det betyder bäst för dig.

Om det låter som att det passar dig så ska du kontakta oss för en offert på sökmotoroptimering.

Aaron Axelsson

Head of SEO / Vice VD

Aaron jobbar som Head of SEO på Brath sedan 2014 och ansvarar för kvaliteten på våra SEO-tjänster

Aaron Axelssons profilsida