Blogg & Insikter

Ehandel

Ehandel har alltid varit något av en passion för mig personligen och det hela började 2006 då min mamma och jag började sälja fårskinn på nätet. Den verksamheten finns inte kvar idag men ehandeln ligger lika nära hjärtat än, det är en anledning till att Brath ser ut som det gör idag. 

Det som började med försäljning av fårskinn, en verksamhet som faktiskt gick hand i hand med sökmotoroptimering, växte till ett intresse för försäljning på nätet rent generellt. Sökmotoroptimeringen var utan tvekan grunden i den lilla ehandel vi bedrev eftersom sök redan var något vi kunde men ehandel är så mycket mer än så, särskilt med tanke på hur små vi var (det skeppades fårskinn till ett värde någonstans i krokarna av 400.000 per år). Varje enskilt skinn var unikt och det mailades och pratades i telefon med varenda kund, för att få iväg extra foton, utvärdering av skinnet och så vidare. Idag är skinnförsäljning något som bara tillhör vår historia men vi har kvar ehandeln i nästan allt vi gör och jag vill ge dig en liten inblick, bakom kulisserna i vår verksamhet.

Ehandelsdagarna i Sundsvall

Första gången jag talade på Ehandelsdagarna möttes jag av en miljö som genast fångade mitt intresse. På samma sätt som jag optimerat sajter för sök, med ett brinnande intresse och otaliga timmar, träffade jag människor som byggt och optimerat ehandel. Jag glömmer aldrig den stora debatten om burar eller postsäckar, något många hade starka åsikter om. Det blev väl aldrig riktigt klarlagt vad som faktiskt var bäst, om det nu kan finnas något som är bäst för alla inblandade, men jag är övertygad om att en sådan diskussion är något som driver utvecklingen framåt för många företagare. På samma sätt som inom vetenskapen är det när två motstridiga teorier står mot varandra och människor verkligen lägger ner själ och hjärta på att komma fram till ett svar som vi på riktigt växer.

Ehandel på detaljnivå

Vi på Brath har under ett antal år drivit flertalet butiker på nätet. Gardenhome.se, Doftljusbutiken.se och Postkakan.se är de största (Doftljusbutiken är idag såld). Det här är inte verksamhet som går in i vårt vardagliga arbete, åtminstone inte för de flesta på Brath. Däremot får vi goda möjligheter att arbeta riktigt nära ehandeln med allt från att sköta sajten till att beställa och skicka produkter. Det gör att vi förstår ehandel på ett sätt som andra sökmotoroptimerare kanske inte gör, vi vet exakt hur det känns att skriva unika produkttexter till alla produkter och vi kan faktiskt värdera det mot resultatet av det.

SEO och SEM för ehandel

Som du säkert förstår är det SEO och SEM som genererar de allra flesta kunderna till våra butiker för även om vi alla på byrån kanske inte är bäst på att baka postkakor kan vi verkligen driva lönsam trafik till en sajt.

Våra shoppar är inte bättre än någon annans men det man kan vara säker på är att livet är mycket lättare när det hela tiden kommer kunder från Google. Om det är något som intresserar dig så hör av dig till oss, kanske kan vi hjälpa dig också.

 

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *