Blogg & Insikter

SEO för E-handel – 3 vanliga problem och deras lösningar

Det är få e-handlare som inte insett hur viktigt SEO är för att man ska ta sig framåt. Ofta brottas man med problem som är relativt lika vad andra e-handlare stött på. Här är några vanliga problem med webbshoppar och hur vi skulle lösa dem.

Sökmotoroptimering gör skillnad för all e-handel. För de allra flesta är organisk trafik från sökmotorer den allra största källan till kunder. Ofta är det dessutom den allra lönsammaste. Därför är SEO extra viktigt för dig som driver en butik på nätet och därför ägnar vi lite extra tid åt vanliga problem som uppstår i webbshoppar.

1. Samma produkt i många kategorier – duplicerat innehåll

Om du i butiken har en URL-struktur (hur dina sökvägar är ordnade) som har kategori och kanske underkategori med i sökvägen. Det kan till exempel se ut så här:

butiken.se/bilar/snabba/produkten.html

Om du då har samma produkt i fler än en kategori, vilket man mycket väl kan vilja ha, finns en risk att du skapar duplicerat innehåll (kopior av samma innehåll på fler än en URL). Ett exempel:

butiken.se/motorfordon/båtar/amfibiebussen.html

butiken.se/motorfordon/bilar/amfibiebussen.html

Eftersom du vill sälja din amfibiebuss både till besökare som är intresserade av båtar och av bilar har du den i båda kategorierna. Tyvärr kommer det i Googles ögon se ut som två olika produkter där du bara kopierat innehållet.

Lösningen

Det här kan man lösa på två sätt, det ena är att se till att det aldrig händer. Det andra är att berätta att det inte var meningen. Det första sättet är det som brukar ses som tydligast och det är helt enkelt att lägga produkterna direkt under sajten snarare än i en katalog (i URL, inte i butiken i övrigt). Oavsett i vilken eller vilka kategorier produkten ligger skulle alltså sökvägen se ut så här:

butiken.se/amfibiebussen.html

Den andra lösningen är att på ett eller annat sätt berätta för Google att bara en av produkterna är den som faktiskt finns. Enklast är med canonical-tagg. Genom att lägga till en canonical-tagg på sidan kan du berätta att det är en annan sida som är originalet. Det här är inte riktigt lika 100%-igt som att bara ha en sökväg för varje produkt men det är rätt nära. Du hittar mer information om båda lösningarna i vår artikel om duplicerat innehåll i webbshoppar eller E-handlarens största gissel – Duplicate Content.

2. Filtrering, sortering och paginering

Ofta vill man kunna filtrera kategorier på sajten. Kanske vill du bara visa de röda strumporna eller så vill du sortera efter pris. Det här skapar precis som i tidigare problemet olika versioner av samma innehåll. Ibland hamnar det på olika sökvägar och då kan du ha ett större problem. Paginering (du vet när det blir fler sidor, 1, 2, 3…) kan ge liknande problem.

Förr kunde man använda sig av filtreringar och sorteringar för att på enkla sätt fånga upp massor av sökord. Tänk dig att man skapar en sida i butiken bara genom att göra en sökning. Du säljer trädgårdsprodukter och inser att du behöver en kategori för rostiga saker så du kan fånga alla som söker efter det. Du gör en sökning på sajten och länkar till den och vips har du skapat en landningssida. Problemet var att det gick att automatisera detta och automatisk SEO är något som Google alltid kommer tycka illa om.

Även om man inte alltid fastnar i Panda-filtret så kommer det här att skapa problem. Det är viktigt att du inte skapar allt för många sidor med samma innehåll även om Google själva nu sagt att man är bra på att reda ut duplicerade sidor (det är de inte).

Lösningen

Lösningen är även här tvådelad. Den första och mest rättframma är att se till att filtreringar och sorteringar inte skapar unika sökvägar. Låt helt enkelt inte sökmotorer någonsin uppfatta att det görs. Den andra är precis som i problem nummer ett, att lösa det med canonical. (prev, next för paginering, vad det är hittar du här).

Problemet med att inte skapa unika sökvägar för specifika sökresultat är att dina kunder inte kan länka till sin unika filtrering. Det är bra från SEO-hänseende men du kanske vill låta kunden visa upp sorteringen för en vän. Jag har här sett lite eleganta lösningar med # men det är lite överkurs. Genom att använda sig av # i sökvägen så kan allt som skapar sorteringen få hamna efter. Den delen av sökvägen väljer Google att strunta i eftersom det är något som ska referera till en specifik del av sidan man redan är på, inget duplikat alltså.

3. Produkttexter

Produkttexter är ett av de stora lidanden som alla butiker har. Åtminstone när man börjar komma upp i en viss mängd produkter. Problemet är förstås att man inte vill ha samma texter som någon annan använder, eller allt för lika. Det gör att man allt som oftast inte kan använda leverantörens texter utan måste skriva själv. Folk har hittat på alla möjliga intressanta lösningar för att byta ut ord här och där eller på andra sätt automatiskt försöka lösa det.

Det här är inte en bra lösning. Du behöver unik text och det kan kännas oöverkomligt mycket men det är värt det. Om du är liten så att du behöver lägga tiden själv på att lösa det så är det i mina ögon ändå värt det. Det kommer göra så pass stor skillnad. Är du lite större så kan du köpa in tjänsten och då är det definitivt värt det.

Lösning

Det finns tyvärr inget snabbt sätt att lösa det på, du behöver unika texter. Allt behöver inte fixas på en gång och det går att köpa in hjälp.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *