Nyhetsbrevet som lyfter din onlinemarknadsföring
Oktober 2016
Det är pirrigt att släppa sitt
allra första nyhetsbrev
Jag och vi på Brath hoppas att du kommer gilla det vi skriver men vi kan ju inte veta i förväg. Vi hoppas dessutom att du gillar det så pass mycket att du tipsar en vän. Nåja, här följer vårt första nyhetsbrev, hoppas det smakar.

- Magnus Bråth
Pingvinen, ständigt närvarande
Google Penguin och Panda är alltid ett favoritämne bland alla som diskuterar sökmotoroptimering. Kanske är det för att de har så katchiga namn, kanske är det för att de sätter ett ansikte på Googles många filter. Från att bara vara ständigt närvarande i debatten blir nu pingvinen en del av algoritmen och därmed ständigt närvarande i sökresultaten också.

Den som har lite koll på Google Penguin och dess framfart tidigare så är det uppföljaren, med liknande teknik, till Googles Panda. Panda, när det filtret lanserades i februari 2011, var en nyhet på sättet att det var en självlärande algoritm. Filter av andra slag hade länge funnits även om många glömmer bort det när man pratar pingviner och pandor. Panda, som fått sitt namn av upphovsmannen Navneet Panda, var en algoritm som matats med information om hur människor upplevde sajter. Frågor i stilen “Skulle du ta ekonomiska råd frön den här sajten” eller “Skulle du ge ditt kreditkortsnummer till sajten” ställdes till en stor grupp människor. Med datan från dessa tränades sedan algoritmen till att känna igen sajter som gav förtroende.

På samma sätt skapades Penguin som sedan kördes som filter med (o)jämna mellanrum på de existerande sökresultaten. Resultaten skapades alltså först av den vanliga algoritmen och sedan filtrerades oönskade bort av pingvinen. Penguin till skillnad från Panda bedömde inte hur förtroendeingivande sajten var utan hur hög kvalitet länkarna till den hade. På så vis ville man komma till bukt med bland annat spam.

Från och med nu har penguin däremot blivit en
del av kärnan i Google, den riktiga algoritmen. 
"

Glest mellan pingvinerna

Under senaste åren har pingvinerna uppdaterats väldigt glest. Mellan körning 2.1 och 3.0 tog mer än ett år. Det betyder alltså att sajter som blivit filtrerade i 2.1 fick vänta i mer än ett år för att kunna komma tillbaka till sökresultaten. Det innebar även motsatsen, att skräpiga länkar fungerade bra i så länge som ett år.

Från och med nu har penguin däremot blivit en del av kärnan i Google, den riktiga algoritmen. Det här innebär att filtret inte längre är ett filter på samma sätt utan körs mer eller mindre kontinuerligt. För den som haft skräpiga länkar innebär det att det inte ska krävas mer än en omindexering från Google för att få tillbaka sina resultat, under förutsättning att man städat. Likaså innebär det att man kan fastna i filtret för skräpiga länkar utan att det sker en gång om året.

Utöver det så har Google också förfinat pingvinen till att inte bara påverka hela sajter. Den som fastnar i filtret behöver inte längre tappa samtliga resultat utan det kan ske på sidnivå, områdesnivå eller sökordsnivå. Du kan alltså tappa positioner bara på ett enskilt sökord, en kategori eller på en specifik sida på din sajt.

Mer läsning hittar du på Search engine land här och här, eller på wikipedia här!

Du har väl inte missat det bästa från

vår blogg den här månaden?

 

Outreach SEO - Så gör du

Outreach för SEO (search engine optimization eller sökmotoroptimering på svenska) är ett av mina favoritämnen just nu och jag skulle vilja att vi går in lite mer på djupet hur det går till. Meningen är att du efter att du läst den här posten själv kan komma igång med fungerande outreach SEO.

Läs mer här!

 
 

Sverige ligger långt fram inom SEO

Sverige har fostrat många skickliga sökmotoroptimerare och  ligger långt fram i teknik och genomförande.
Hur kan det komma sig?


Läs mer här!
Copyright © 2016 M Brath AB, All rights reserved.

Kontakta oss:
info@brath.se 
020-10 00 08