Blogg & Insikter

5 punkter som gör dig till sökmotoroptimerare (som sticker ut i mängden)

Allt fler söker sig till SEO-branschen men det finns ändå ett ständigt behov av nya specialister. Framför allt saknas det sökmotoroptimerare som har mer än några års erfarenhet och som faktiskt under sina första år i branschen blivit skickliga på hantverket.  Här får du en chans att bli en av de få som på allvar gör raketkarriär i vår bransch, för en del gör just det.

SEO är ett komplext ämne med lite luddiga kanter. Du behöver till att börja med förstå de små detaljernas arbete, med titlar, meta descriptions, navigeringar, js-problematik och alla dessa rent hantverksmässiga förbättringar man gör på en sajt. För att kunna bli en specialist på allvar behöver du dessutom kunna höja blicken, se hur sajten passar in i sin kontext, hur Google väljer vilka sidor på sajten som spelar roll och varför besökaren klickar på just det sökresultatet. Här är våra fem bästa råd till dig som vill bli ett riktigt ess på SEO.

Teknik, installation på vägg

SEO är inte teknik

Något vi ofta stöter på när vi på när vi rekryterar är att många som är relativt duktiga på sökmotoroptimering ofta är vassast på den rent tekniska delen. Visst är det så att det är bra att kunna köra Screaming Frog på en sajt eller ändra 16.000 titlar och hantera regex men det är i mina ögon inte ett jobb för en senior, oftast. Om du vill få ett bra jobb som sökmotoroptimerare handlar det snarare om att förstå vad som i dagsläget och framtiden påverkar en sajt. Naturligtvis gör även våra specialister jobb där de kör Screaming Frog men det är inte den kunskapen som gör dem till vad de är. Det är snarare förmågan att tolka resultatet som är skillnaden mellan någon som är anställningsbar och någon som inte är det.

Att göra bedömningen vilka sidor som ska ligga i vilka kategorier av de 16.000 sidorna är något som är en vanligare arbetsuppgift och det är den förståelsen du behöver. Hur tusan skaffar man sig den kunskapen säger du nu? Ja, tyvärr är det lite luddigt. Här handlar det om att skilja på relevans i människors ögon och ur en sökmotors ögon. Särskilt i Sverige (och andra pytteländer) så är Google och andra sökmotorer riktigt dåliga på att förstå vad som hör ihop med vad trots att de hävdar motsatsen. Länge fattade Google inte alls att SEO och Sökmotoroptimering hörde ihop utan de båda sökresultaten gav fullständigt olika resultat. Det går på många ställen att se ett resultat av det där det är mycket svårt att ta position med samma sida för de båda orden, trots att vi som till skillnad från Google har en hjärna lätt inser att det är samma sak.

Det som komplicerar det ytterligare är att du naturligtvis också måste kunna prestera vettiga landningssidor för tilltänkta kunder. De vill också ha relevans lika mycket som Google vill ha det är bara det att de definierar det lite annorlunda. Här behöver du kunna hitta lösningen.

Kaffe-filter

Lär dig filter, det är livsnödvändigt

Det som skiljer den som förstår sökmotoroptimering på riktigt och den som vid något tillfälle fått något att ranka är ofta förståelsen för filter. Många som vid något tillfälle tagit någon position på något halvsvårt sökord upplever att de hittat lösningen. Om man på sex månader tar en position och sedan tjänar pengar på den så är det fint men det betyder inte automatiskt att man kan upprepa det på 100 andra sajter, på 100 sökord vardera och i flera år. Mången sökmotoroptimerare har tagit fina positioner för att några månader, ett år, eller kanske till och med några år senare fastna i ett filter och helt försvinna. Vi kan lätt komma ihåg två sajter som under varsin period legat etta på prestigeordet sökmotoroptimering, jag pratar förstås om sokmotoroptimering.nu och smotop.se. Den senare såldes för fickpengar nyligen och ingen av dem syns längre till i sökresultaten även om sokmotoroptimering.nu ibland hoppar upp på en trettiondeplats eller liknande.

Inget ont om Helena eller David som tog sina sajter till förstaplatser, det var förstås lönsamt den period de låg där men det är naturligtvis ett hårt slag när pingvinen eller något annat liknande filter slår till som en slägga på en vindruva över sajten (det är en prestation att ta förstaplatsen där, förutom Wikipedia och dessa två är det bara Sokmotorkonsult.se, under tiden jag drev den, som hållit den platsen de senaste åren).  Att ta den positionen, eller någon annan position för den delen, och hålla den över tid är en helt annan sak än att ta den för en kort period. För det krävs koll på Googles filter och manuella åtgärder. Ofta står dessa nämligen i direkt motsats till den vanliga algoritmen, till exempel bestraffar pingvinen ankartextrika länkar, något som den vanliga algoritmen premierar.

Till skillnad mot den föregående punkten är filtren lite lättare på ett sätt. Det finns gott om material på nätet om dem, att se deras effekt i praktiken kräver däremot en hel del experimenterande. Kom också ihåg att sålla bland informationen, dillar du om Hummingbird eller Caffeine kommer vi sluta lyssna.

Fatta tekniken - en grundbult inom SEO

Fatta tekniken

Nu skrev jag visserligen i första punkten att SEO inte är teknik och det står jag fast vid. Det finns en hel del saker som du bara måste kunna däremot. Pagerank-algoritmen till exempel som är själva starten för hur Google värderar sidor. Algoritmen är känd, den är publicerad på Stanford.edu. Det finns inga ursäkter för en aspirerande sökmotorspecialist att inte förstå Pagerank. Avsaknaden av den kunskapen leder till stolligheter i yrkesutövandet. Det är till exempel därifrån rekommendationen att ha så “platta” sajter som möjligt, något som är direkt skadligt för din SEO.

En sökmotor är en crawler, en serie algoritmer och ett sätt att presentera datan. Det är en maskin. Visserligen är det en maskin som är komplex, ofta så komplex att de som själva arbetar med den inte kan förutspå hur resultaten av en förändring kommer att se ut. Det är däremot också en maskin som är oerhört lätt att överskatta. Uttalanden som “Google borde förstå” eller “Riktiga fakta kommer ranka bättre” innebär att anställningsintervjun avslutas snabbast möjligast och “vi hör av oss om det dyker upp något”.

Det du behöver göra är att vara noga när du lär dig grunderna, hoppa inte över Googles fundament i drömmen om att sociala signaler ska vara viktiga. Om någon hade behövt en Facebookare finns det hundratusentals att anställa bara i Sverige, det alla behöver är någon som faktiskt förstår var en sökmotor står idag.

Vad kostar det att anställa någon som dig - Det finns ingen som mig.

Ena halvan av jobbet är människor

En oerhört stor del av sökmotoroptimering är att förstå människor. Om det är viktigt att förstå den mytiska algoritmen så är det nästan lika viktigt att förstå hur vi agerar på nätet. Om du inte förstår vad jag är ute efter när jag skriver in ett sökord i Googles sökfält kan du aldrig prestera ett förslag till lösning på mitt problem. Dessutom agerar människor annorlunda på nätet än ute på stan. Lär dig förstå människor på internet. Ett lysande exempel är varför alla särskriver orden i sina sökfraser. Varför i hela världen söker någon efter “matjes sill” eller “cykel reparatör” när de till vardags har full förståelse för hur man skriver? Det är för att man inte skriver riktiga frågor till sin sökmotor, man börjar med ett ord och förfinar. Först sökte man bara “matjes” och när det inte fungerade la man till “sill” på slutet.

Lär dig själv

Ett av de allra viktigaste råden jag skulle vilja ge är att lyssna mindre och gör mer. Internet är fullt av nonsens, det är ingen skillnad inom SEO-branschen. Det verkar snarare vara motsatsen här, så fort någon hört talas om SEO ska de starta en blogg och förklara hur det går till. Du behöver lära dig själv och du kan inte följa efter någon annan. Du behöver ta dig igenom några tiotal projekt för att få en grundförståelse för sökmotoroptimering. Det är du som ska lära dig och oavsett hur mycket vi som bloggar berättar så är det genomförandet som är skillnaden. Det är att göra SEO i praktiken som skiljer en sökmotoroptimerare av rang från alla andra, även om man konstigt nog faktiskt arbetar mindre med själva genomförandet ju bättre man blir.

Men det finns ju massor av SEO-experter som inte lever upp till de här punkterna?

Ja.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

4 kommentarer

    Hej Magnus, intressant blogginlägg. Menas med ”platta siter” att man länkar endast direkt från hemsidan till relaterade sidor? Vill gärna förstå och lära mig. Tack på förhand.

    Svara

    Ja, precis, att det inte finns något djup i navigeringen utan att allt som är viktigt länkas direkt på större sajter. På en sajt med färre sidor är det inte så konstigt men om vi haft med varenda blogginlägg på den här sajten i vår navigering skulle det definitivt skapa problem.

    Svara

    Jag får bara lov att gratulera till en underbar avslutning på artikeln. Skrockade hånfullt, glatt, och lite sorgset. I den ordningen.

    Svara

    Ja, visst blev det lite knorr på den 🙂

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *