Att göra sin SEO med insyn

Jag pratar ofta om att SEO måste vara transparent. Naturligtvis gentemot kunden. På senare tid har några i branschen börjat redovisa offentligt.

De senaste månaderna har både Andreas Bylund och Simon Nyström (finns säkert fler som jag missat) offentligt visat upp ett av sina case. Nyström gav till slut upp på projektet medan Bylund varit tvungen att lägga projektet på is. Det här är något som är riktigt intressant.

Sökmotoroptimering är ett nollsummespel. För att du ska kunna vinna måste någon annan förlora. Jag tror att det kan vara (åtminstone en del av) bakgrunden till att två mycket intressanta initiativ försvunnit.

Ofta har jag själv varit väldigt öppen med hur vi arbetar och när jag ser tillbaka på det kanske det kan vara så att det kostat mer än det smakar. Inom sökmotoroptimering är det inte särskilt svårt att kopiera vad konkurrenterna gör och det är förstås alltid billigare att kopiera än att utveckla själv. Det kan vara så att det blir svårt att ta sig framåt om du hela tiden berättar för konkurrenterna vad du gör.

SEO-branschen är generös, väldigt generös

Branschen är en generös bransch och jag har själv varit med och drivit på den utvecklingen. Det är inte alls ovanligt att dela med sig, länka till varandra eller helt enkelt hjälpa folk framåt i branschen. Det är ovanligt vanligt skulle jag säga.

Det jag skulle vilja att vi i branschen funderar på idag är om vi kanske är för generösa, kanske delar vi med oss för mycket och kanske får vi betala dyrare än vi trodde för det?