En skriande efterfrågan

Senast jag var med och startade ett företag inom sökmotoroptimering kände vi ett behov från företagare runt oss, de vill köpa tjänster av oss. Det är inget jämfört med vad vi upplever nu, det finns ett vrål av behov av vad vi säljer.

Sökmotoroptimering är väldigt bra för den som vill sälja något på nätet, produkter eller tjänster, lokalt, nationellt eller internationellt. Det har det varit hela tiden, från den första dagen då jag startade min första satsning på att synas i sökresultaten har det varit väldigt lönsamt. Idag har alla fattat det.

Vad det beror på?

Det är inte helt lätt för mig att säga vad den anstormning av kunder vi ser beror på. Som nämnt innan är jag övertygad om att företagsledare och marknadschefer på allvar fått upp ögonen för sökmotoroptimering. Det kan förstås också bero på att vi har ett väldigt starkt namn, det är många som litar på oss och kanske under en längre tid haft viljan att göra affärer med oss.

Går det för lätt?

Mina högsta personliga rädslor slår alltid till i sådana här lägen, är det så att det faktiskt går för lätt? Att jag missat något? Eller, är det helt enkelt så att vi dök upp med exakt rätt produkt vid exakt rätt tillfälle?

Branschen fortsätter växa

Om vi väljer att titta på datan istället för på orsakerna så är det tydligt att branschen fortsätter växa år efter år. Vår generella uppskattning är att tillväxten ligger någonstans kring 20% per år, när det gäller sökmotoroptimering. För annonsering kan siffran vara ännu högre och här tar ju Google själva en stor del av kakan.

 

Kommentarer

  1. När jag publicerade den här posten för nästan fem år sedan kunde jag inte ana hur mycket vi faktiskt skulle växa. Vi har idag nått nivåer som kändes helt orimliga då och branschen fortsätter tugga sig framåt. Vi fick nyligen priset DI Gasell med tillväxt på 362% på fyra år, tillsammans med topp tio snabbväxare i länet två år i rad kan jag säga att vi minst sagt är stolta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *