Farligt att förenkla sökmotoroptimering

Sökmotoroptimerings-fåretJag säger ofta att sökmotoroptimering är enkelt. Anledningen till det är att många vill få det att verka mer komplext än vad det är. Idag vill jag passa på att varna för att tänka sig att det är allt för enkelt.

Sökmotoroptimering har blivit mycket mer komplext de senaste åren av flera anledningar. Den allra viktigaste anledningen är att Google infört en rad mycket tuffa filter som förändrar spelplanen, Panda och Penguin är bra exempel på det. En annan anledning är att konkurrensen går upp och när konkurrensen går upp behöver du antingen ösa in mer pengar eller bli smartare.

Sökmotoroptimering är inte…

Ofta får jag höra, från folk som själva inte jobbar med sökmotoroptimering, att Google lyckats så bra, eller kommer lyckas så bra, med sitt kvalitetsarbete att sökmotoroptimering bara blir att arbeta med bra innehåll. Det här är så långt från sanningen man kan komma. Själva idén att okunskap om sökmotoroptimering skulle göra dig till en bra sökmotoroptimerare är motbjudande. Bra innehåll räcker ingenstans idag.

Eftersträva ignorans och hylla det mediokra

Hela idén med förtjänade positioner, vilket är grundtanken i bra innehålls-filosofin, går ut på att du ska bygga en riktigt bra tjänst och så kommer den optimera sig själv. Det är visserligen bra att sådana här tankar sprider sig bland våra konkurrenter eftersom det minskar konkurrensen och gör arbetet lättare för oss men det är så långt från sanningen man kan komma. Bra innehåll räcker ingenstans idag. Bra innehåll produceras varje dag i sådana mängder att det bästa man kan hoppas för sin fantastiska infographic är att den inte drunknar i flödet snabbare än 10 sekunder.

En person som brukar framhållas som tagit bra positioner med hjälp av bra innehåll är Umebon Simon Nyström som arbetat med ett transparent projekt inom en av nätets tuffaste segment. Simon pratar själv mycket om bra innehåll men missta dig inte, Simon är också en mycket skicklig sökmotoroptimerare, jag har själv haft honom i mitt team och har gott om respekt för honom. Blanda inte ihop att Simon låter bli att arbeta så smutsigt som de övriga i sitt segment med att han bara sitter och skriver väldigt bra guider.

Att hylla okunskap som framgångsfaktor i sökresultaten ger mig kväljningar, den som inte förstår tar mycket större risker, chansar med sitt företag och kan i princip räkna med att aldrig komma någonstans. En av anledningarna, gissar jag, till att många tror att det här är en rimlig åsikt är att de inte utvärderar på rätt sätt. Sökmotorer kan med bra sökmotoroptimering driva helt sjuka mängder trafik och försäljning, det är lätt att tro att trots att man bara får en liten andel av segmentets potential så har man lyckats ordentligt.

Jag har till och med hört en relativt känd person inom svensk sökmotoroptimering offentligt säga att ”det är omöjligt att optimera för de stora sökorden”. Att hävda att det inte går att hålla en position på de sökord som är störst i sin bransch är så världsfrånvänt som det går att bli, det finns uppenbarligen sajter som håller positionerna. Det här är ett resultat av oviljan att förstå. Att gå runt och hävda att det är omöjligt att vinna Wimbledon bara för att man själv aldrig gjort det är dårskap i mina öron, låt Björn Borg vara ett bevis på motsatsen.

Att förminska sökmotoroptimering till innehåll

Att förminska sökmotoroptimering till att bara handla om innehåll är att ge upp. Om du bara klarar av innehållsbitarna i sökmotoroptimering så är det ok, vi är många andra som klarar av resten också däremot. Att du gett upp din sökmotoroptimering för att istället bli en bloggare är ok, försök bara inte hävda att det är sökmotoroptimering.