Förstå vad Google menar med manual action

Filter och solnedgång

Det pratas ofta om straff på bloggar och forum som skriver om sökmotoroptimering. Det är ett ord som Google själva inte använder utan de pratar om manual action, när något gjorts manuellt. Det är en distinkt skillnad och det är vad vi ska titta på idag.

När Google började berätta om att en sajt fått en manuell åtgärd (manual action) handlade det allra oftast om sajter där man publicerade automatiskt innehåll eller där man cloakade (visade ett innehåll för Google och ett annat för användaren). Många trodde då att det i första hand handlade om länkar men som sagt så var huvudparten av varningarna för sådant man gör på sajten, endast ungefär 3% handlade om länkar.

En manuell åtgärd åtföljs sedan dess alltid av ett meddelande i Search Console (deras nya namn på Webmaster Tools). ”If your site’s ranking is impacted by a manual spam action, we’ll also notify you in the Message Center in Search Console”. Om du tappat positioner och misstänker en manuell åtgärd är det inte svårare att bekräfta än att logga in på Search Console. Har du inget meddelande där har du tappat positioner av någon annan anledning. Det är också endast vid manual action det är värt att göra en reconsideration request. Om du inte har fått en manuell åtgärd på din sajt och ändå gör en reconsideration request är det enda svar du kommer att få att sajten inte påverkas av någon manuell åtgärd.

Men filter då?

Filter, något som Google heller inte väljer att kalla straff, är något som blivit kändare i och med Panda och Pingvin. Dessa är inte på något som helst vis Googles första eller enda filter men det blev mycket välkända, förmodligen var en av anledningarna till detta den stora effekt Panda hade på sökresultaten där enorma mängder sidor med vekt innehåll sorterades bort.

Ett filter är en algoritm som körs på de befintliga sökresultaten och ”filtrerar bort” sådant som inte borde finnas där. Även om din sajt är den starkaste, har precis rätt sökord på rätt ställe och av den anledningen förtjänar en position så kan ett filter rensa bort sajten ur sökresultaten. Filter finns på olika nivåer, på sajtnivå, sidnivå och sökordsnivå. Antingen kan man hindra hela sajten från att synas, en specifik sida från att synas eller hindra sajten från att synas på ett specifikt sökord. De finns en lång rad filter, ett exempel som kanske inte är lika känt som Panda och Pingvin är Ads above the fold, om du har för mycket annonser högt upp på sidan kan den filtreras.

Filter kan inte åtgärdas med reconsideration request eftersom det inte finns något manuellt handhavande inblandat. Det är bara att åtgärda det som skapar problemet och vänta till nästa gång filtret körs. I Pandafallet kan det vara nog så jobbigt då Pandan nyligen körts för första gången på 10 månader.

Bilden är tagen av Kain Kalju och har CC-licens. 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *