Google allt mer lokalt, därför gör vi sökmotoroptimering i Stockholm

Stockholm

Under det senast året har vi sett en trend som växer sig allt starkare, Google blir allt mer lokalt. För ett antal månader sedan kunde vi se effekter av det på sökord vi håller ögonen på lite extra, det handlar om sökmotoroptimering och SEO. 

Google gör skillnad på vad som räknas som lokalt intressant och vad som räknas som nationellt intressant (är den bild vi fått från deras kommunikation och hur det artar sig i sökresultaten). Till exempel på sökord som frisör eller Ica så förstår Google att du är mer intresserad av ett lokalt resultat än ett resultat från en ort 75 mil bort. Många tjänster eller vertikaler har tidigare, åtminstone i Sverige, inte hanterats som lokala. Vi märkte däremot för ungefär åtta månader sedan att vi poppade till rejält på sökordet sökmotoroptimering om du söker från Norrlandskusten, för den som söker från Stockholm däremot (som de flesta verktyg gör) så tappade vi ett antal placeringar.

Vi har förstås vårt huvudkontor uppe i norr men en sådan här effekt innebär att vi faktiskt får helt andra fördelar av att ha ett kontor på plats i Stockholm också. Det är inte bara bra för att vi sitter nära många av våra kunder utan det är också bra för det hjälper vår sökmotoroptimering i Stockholm. Tidigare har det här inte varit något problem i de flesta vertikaler som kan ses som nationella, eller till och med internationella. Vi har identifierat det här som en svaghet hos oss själva och kommer nu börja titta allt mer aktivt på att få Google att uppleva att vårt stockholmskontor faktiskt är viktigt också. Förmodligen kan du behöva kontrollera att allt står rätt till runt om i landet också.

Lokal sökmotoroptimering

Det allra enklaste sättet att kontrollera hur du rankar runt om i landet är att helt enkelt öppna ett inkognitofönster i Chrome eller liknande och när du sökt faktiskt bara ändra ort i resultatet. Det är inte 100% pålitligt men det ger en fingervisning. Kanske är det så att du påverkas av lokala resultat, kanske inte. Oavsett vilket så är det något du som sökmotoroptimerare behöver veta.

Man kan tycka att vertikalen sökmotoroptimering ska vara någorlunda nationell, särskilt nu när Google till och med börjat visa en del internationella källor på sökord som SEO, nu är algoritmen av en annan åsikt så då får vi anpassa oss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *