Google tänker döda pop ups

Pop ups som förstör användarupplevelsen är nästa mål för Googles filter. Igår gick man ut med att sökmotorn kommer straffa sajter med irriterande pop ups.

Google har sedan länge varit emot allt för mycket reklam på sidor. Nu förstärker man ytterligare genom att lägga till en form av straff för sidor med pop ups som döljer innehållet. Google brukar själva inte prata om straff utan om “algoritmiska ändringar” men det är svårt att hitta ett ord på svenska som bättre beskriver vad som kommer hända.

Sidor där en större del av innehållet döljs bakom en pop up (inte samtliga pop ups, om det handlar om till exempel en ålderskontroll på sajter där det krävs av lagliga skäl ska filtret inte appliceras) kommer få sämre positioner i ett försök att göra sin sökmotor bättre för mobilanvändare.

Några exempel på pop ups Google tar upp som stör användarupplevelsen för mobilanvändare är annonser som döljer övrigt innehåll, pop ups man måste klicka bort för att nå innehållet och när man pressar undan det egentliga innehållet. Några exempel där de inte vill påverka positionerna är där login krävs för att komma åt innehållet och detta sker med hjälp av en pop up, där det lagligen krävs (i USA kan man tänka sig) och “rimligt” stora annonser.

Vad betyder det här?

Pop ups har fått en revival på senare tid, vi har till och med experimenterat med det på den här sajten och Google har förmodligen tröttnat på att man mer eller mindre måste registrera sig för ditt trötta nyhetsbrev innan man får läsa bloggposten. Särskilt bland webmasterbloggar har det, enligt egna erfarenheter, varit olidligt ett tag och det kommer nog sluta nu. Det brukar räcka långt med ett hot om försämrade positioner.

Andra som direkt dyker upp i mina tankar är pressen. Google har länge varit rätt hårda mot allt för stora annonser men tidningssajterna verkar ha klarat sig hyggligt ändå. De som överanvänder pop ups kan riskera att åka på en törn.

Vi ska också komma ihåg att det här egentligen inte är något nytt, Google har aldrig varit en vän av särskilt mycket annonser (utom i de egna sökresultaten då). 2012 varnade man för Ads Above The Fold och jag har personligen sett exempel på sajter som faktiskt blivit nedpetade i resultaten på grund av Adsense-annonser i toppen på sidan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *