Informationssökningar – Sökmotoroptimering för content marketing

Guldläga på nätete - sökmotoroptimering för alla, omslag till boken

Sökmotoroptimering fyller fler funktioner än att bara skapa avslut. Naturligtvis är det så att en väl sökmotoroptimerad webbplats finns där när sökaren är redo att köpa men det finns anledning att titta tidigare i konverteringstratten också.

Ett starkt varumärke har lättare i sökresultaten än en helt ny okänd firma. Det är en av huvudanledningarna att sökmotoroptimerare med lite mindre gedigen bakgrund oftast fastnar i att arbeta enbart med större varumärken. Intet ont om det, det är gott att känna sina begränsningar men det är utan tvekan så att det är ett lättare arbete än att pressa upp ett okänt företag. Vad vi ska prata om idag är möjligheten att med sökmotoroptimering faktiskt underlätta för sig själv och om vi är lite pragmatiska, vem vill inte ha ett lättare jobb?

Att bygga ett starkt varumärke är precis som sökmotoroptimering oftast är, inte gjort i en handvändning. De båda kan, om det görs rätt, däremot ge varandra en ordentlig skjuts. Det vi ska ta en närmare titt på idag är en modell för att stärka varumärket och därmed stärka sökmotoroptimeringen med hjälp av informationssökningar.

Det går att dela upp söktrafik i 3 (det går förstås att dela upp den på många sätt men för dagens exempel är den här modellen bäst) olika typer. Navigeringssökningar, folk som vill till en specifik sida eller sajt, exempelvis människor som söker efter Facebook (en förvånande hög siffra på antalet sökningar) är en typ av sökning. Handlingssökningar, de som söker efter möjligheten att göra något, sökningen Boka Hotell på Södermalm kan vara ett bra exempel på sökfras, man vill hitta och boka rum i ett specifikt område men det är ännu okänt exakt vilken sajt man är ute efter att göra det på. Den tredje och sista kategorin sökningar kan kallas informationssökningar. Den här typen av sökningar ligger tidigare i konverteringstratten, man är ännu inte redo att köpa någon utan vill ha mer kött på benen innan man fattar ett beslut.

Några exempel på sökfraser och ord som är informationssökningar kan vara Webbhotell Jämförelse, Resor eller SEO Guide. En del av dem som söker efter dessa kanske är beredda att slå till direkt på ett bra erbjudande men andelen människor som direkt köper en resa efter sökningen resor är få. De allra flesta vill hellre drömma sig bort till sand och salta bad, kanske för att i ett senare skede faktiskt boka en resa.

De här sökorden är allt som oftast mycket mindre konkurrensutsatta än de riktigt välkonverterande orden. Även om resor förstås är ett sökord med konkurrens så går det att hitta gott om informationssökningar med låg eller väldigt låg nivå av konkurrens i sökresultaten. Det här är något du kan använda till din fördel.

Content och content marketing är här din väg framåt. Under förutsättning att din sajt är välbyggd och har den auktoritet som krävs kommer rätt content driva trafik på informationssökningar. Om du istället för att ha ett benhårt fokus på att förvandla varenda besökare till en kund väljer att se ditt innehåll som något som ska ge dig vänner på nätet har du en väg framåt som kan ta reda på all den trafik som finns bland informationssökningarna. Om någon läst en riktigt bra artikel hos dig om hur man skriver den perfekta huvudrubriken kan det hända att det nästa gång undras något om sökmotoroptimering blir en varumärkessökning, en navigeringssökning i stället.

Använd Googles sökordsverktyg för att hitta relevanta fraser att synas på. Välj ut de som du kan skapa bra innehåll kring och se till att börja skapa. Naturligtvis behöver du tänka på allt det som är viktigt för sökmotorer när du publicerar nytt innehåll men det sitter väl i ryggmärgen? Om det sedan är instruktionsfilmer, jämförelsesidor eller bloggposter är mindre viktigt, det viktiga är att du redan vet att det finns en efterfrågan.

När du har innehållet på plats och om du redan har auktoritet och en bra struktur på sajten är det bara att vänta, några månader eller några år. Du har nu nämligen påbörjat din resa mot ett starkt varumärke byggt med hjälp av sökmotoroptimering. Medan du väntar är det väl dessutom lika bra att iterera igen, hitta lite nya fraser och börja om.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *