Pingvinen slutar straffa, tar bara bort belöningen

Pingvinen är den stora snackisen i branschen just nu och det finns en hel del andra länkaspekter som Google gått ut med också. Blir länkar en allt viktigare del i SEO-arbetet?

I vårt nyhetsbrev tog vi upp pingvinen i en lite större genomgång och jag skulle vilja titta lite mer på pingvinen och hur Google ser på länkar. Det är inte bara pingvinen som fått sig en uppdatering på senaste tiden utan Google har även börjat prata om lite andra aspekter när det gäller länkar. Min personliga gissning är att arbetet med länkar blir lite mer viktigt i framtiden för den som vill göra sökmotoroptimering, efter en tid av mer fokus på innehåll.

Länkar, teknik och innehåll

Utan att lägga någon form av värdering i vad som är viktigare så lägger man som sökmotoroptimerare olika mycket tid och fokus på olika aspekter, för att få bästa resultat. I sökmotoroptimeringens barndom var det i princip teknik som var det som spelade allra störst roll. Google och de andra sökmotorerna var sämre på att spindla och sämre på att förstå vad som var vad. Ett SEO-projekt handlade ofta om att se till att sajten fungerade, många hade ju dessutom inte sajter som var byggda enliegt någon standard eller med en tanke på sökmotorer. Tekniken tog då allra mest tid.

När navigering, titlar och allt sådant (meta keywords till och med, om vi pratar innan Google) var på plats så räckte det till en början ofta för att synas. I och med Googles intåg med sin PageRank-algoritm hamnade majoriteten av arbetet på länksidan. Under en lång tid låg så stor del av tiden man lade på sitt SEO-projekt på länkarna att det ibland kunde kännas som att länkar var det enda som var SEO. Tekniken behövde förstås sitta på plats innan och man behövde någon form av innehåll men tiden man behövde lägga där var kort i förhållande.

I och med att algoritmen blev bättre och bättre hamnade allt mer fokus på innehållet. Länkarna var för många ett problem som redan var löst och med moderna cms är tekniken nästan aldrig ett stort, eller tidskrävande, problem. Nu skiftade tidsåtgången till innehållet, framförallt text. Unika och bra beskrivningar till alla 3000 produkterna i shoppen? Japp, det måste du ha. Här ökade Panda också kravnivån och tidsåtgången, sajter som tidigare rankat på tusentals sökord med ”billigare” innehåll kunde inte längre göra det. Kvaliteten på innehållet måste upp.

Pingvin under vatten

Pingvinen skiftade arbetet mot länkar igen

I och med lanseringen av Penguin hamnade fokus till ganska stor del på länkar igen och komplexiteten gick upp. Där vilken finnig länkbyggare som helst kunnat ordna en fungerande länkprofil började Google slå till hårt. Fel länkar var inte längre bara obrukbart utan dessutom riktigt farligt. Sökmotoroptimerare världen över fick svettas ordentligt över vad som var bra och vad som var dåligt.

Gary Illyes, som har den eleganta titeln Webmaster Trends Analyst på Google reder lite i begreppen i en intervju med Barry Schwartz och även om han inte ger några tydliga svar så är det intressant. De pratar om att hitta och få bort (eller lägga till i disavow-filen) länkar som är dåliga för sajten, hur man känner igen dem. Att hitta och få bort fula länkar var knappast något som tog särskilt mycket tid för sökmotoroptimerare för ett antal år sedan. Nu är det något som vi alla alltid måste hantera.

Du riskerar inte straffas ut(?)

Google själva talar aldrig om straff i sökresultaten, de delar in i manuell åtgärd och algoritmiska förändringar. Att få sina resultat försämrade är enligt Google inte ett straff även om det så klart känns som ett straff om man tappar samtliga sina positioner och det inte går att få tillbaka dem på över ett år, oavsett vad man gör. Det som var tydligt var, oavsett vad Google säger, att man riskerade att tappa allt för att man fick fula länkar, därav det nitiska länkkollandet.

Nu, när Penguin blivit en del av algoritmen och inte längre är ett fristående filter som körs med väldigt ojämna mellanrum, säger Google att man förändrat en sak till. Istället för att länkar av ful kvalitet straffar sajten så att den inte syns på något hävdar Google att länkarna istället slutar ge värde. Det är en enorm skillnad.

Jag är inte helt säker på att jag vill skriva under på det här än, riskerna med fula länkar är tydliga så rusa nu inte ut och köp spam på Vkontakte i hopp om att en av 100.000 länkar ska vara bra. Kom också ihåg att även innan pingvinen så kunde man få stryk av att ha dåliga länkar.

Google pratar mer om länkar

Google har nyligen gått ut med att de flaggar länkar med flaggor som Footer eller Penguin. En länk som fått flaggan kommer naturligtvis värderas annorlunda när sökresultaten skapas. De pratar också om att de främst tittar på källan (är väl knappast en nyhet annat än på det sättet att de faktiskt pratar om det). De har också nyligen tagit upp att de, så länge källan är en sajt med förtroende, inte tycker att det är spammigt med länkar från sajter på annat språk en den som får länken.

Lokala Rankingfaktorer enligt localseoguide.com

Om man dessutom ställer det här i ljuset av vad Dan Leibson från LocalSEOguide.com hittat i sin, rätt omfattande undersökning. Att för lokala sökresultat är länkar hela 50% av anledningen till att sidor rankar som de gör, övriga faktorer delar på den andra halvan av kakan. Då kan man ana att en mycket stor del av sökmotoroptimeringens framtida arbete ligger just i arbete med länkar och länkprofil.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *