Sökmotoroptimering 2013 – så blir det

Det är förstås alltid svårt att sia om vad som kommer hända inom sökmotoroptimering i framtiden. Google själva är ju ofta ganska förtegna om vad de kommer göra med algoritmen och det händer förändringar fort. Jag tänkte ändå ge mig i kast med ett försök.

Till att börja med ska vi komma ihåg att grunderna i sökmotoroptimering varit stabila i princip sedan Google lanserade. De mätte länkar med hjälp av PageRank och det är fortfarande det de gör. Ovanpå det läggs förstås en hel massa och särskilt när det gäller att förstå innehåll så har Google vuxit mycket.

Den mest omvälvande händelsen under 2012 vad förstås Penguin-uppdateringen men den kom inte direkt oväntat, många av oss i branschen har väntat på något som i alla fall liknar den. Det som kanske är extra intressant med Penguin är att Google nu på allvar verkar satsa på maskininlärning, Penguin är ju det andra stora filtret efter 2011 års Panda-lansering. Annars har Google varit ganska dåliga på maskininlärning om man t ex jämför med Yandex som satsat väldigt hårt på det. Förmodligen kan vi vänta oss mer sådant under 2013 även om jag inte misstänker något så storstilat som Panda och Penguin.

En annan stor sak under året som gått är att Bing på allvar börjat utmana, kanske inte i Sverige men åtminstone i USA. De är dessutom hjälpsamma på ett helt annat sätt än Google och det vinner ju en hel del extra poäng i mitt hjärta även om sökresultaten i Sverige kanske laggar efter en del. Om de under 2013 får ordning på söket så är jag säker på att de kommer växa snabbt.

Sökmotoroptimering än mer polariserat

Du känner säkert av att det finns en viss polarisering i branschen och min gissning är att det kommer öka under 2013. Bland de större företagen finns egentligen inga stora motsättningar, även om man konkurrerar så finns en öppen och ganska hjärtlig stämning. Borta är de gamla bråken från branschens början. Nu handlar det snarare om folk på läktarplats som söker uppmärksamhet genom att ställa sig som motpol mot de större bolagen.

Det är klart att det är en vettig positionering för den som vill slå sig in i branschen, att vara underdog medan de stora jättarna tuffar på som förr. Så länge dessa inte lyckas ta sig in i värmen kommer de fortsätta ropa varg och under de år som gått så verkar de inte ha lyckats komma till rätta med att sälja sin produkt. Klarar man inte av att leverera lönsamhet kommer man aldrig riktigt få vara med och spela, då är det klart att det blir högre och högre rop från ståplats.

Konsolidering i SEO-branschen

Under 2013 kan vi nog räkna med en hel del konsolidering i branschen. 2012 avslutas ju till exempel med att Web Guide Partner köpt upp Relevant Traffic. Nu är väl Relevant Traffic inte riktigt ett SEO-bolag men åtminstone i mina ögon råder det ingen tvekan om att WGP vill korssälja till RT’s ganska många PPC-kunder.

Jag tror på inga som helst vis att det här är det sista uppköpet utan att vi inom sökmotoroptimering kan förvänta oss fler köp, sammanslagningar eller till och med utslagningar. Inte för att marknaden slutat växa utan för att företagen på den växer så dramatiskt. Det kommer utan tvekan bli ett spännande år för den som jobbar med sökmotoroptimering.

Många nya SEO-jobb

Under 2012 har jag upplevt ett enormt tryck från head hunters och jag vet att tidigare kollegor upplevt det samma. Det finns väldigt många positioner att fylla och det finns allt för få som kan SEO idag (på mer seniora positioner). Utan tvekan kommer den här utvecklingen fortsätta, behovet av bra sökmotoroptimering ökar hela tiden och det kommer inte fler kvalificerade specialister i någon vidare takt alls.

Det betyder snabba karriärvägar för dig som är på hugget och kan det du gör (eller lär dig fort) och det borde också betyda att det öppnas upp många juniora positioner för den som vill in i branschen.

Nya SEO-stjärnor

Vi som är gamla i branschen har ju blivit vana att det kommer nya stjärnskott från ingenstans. Jag tänkte i år ge mig på ett försök att peka ut vilka som kommer bli 2013 års stjärnskott. Det kan vara både lite mer erfarna sökmotoroptimerare som jag tror kommer ta ännu mer mark eller nykomlingar som jag är övertygad kommer blomma ut. Här kommer i alla fall listan i ingen särskild ordning:

Emma Karlsson

Emma är, enligt mig, tveklöst den främsta kvinnan i SEO-branschen idag. Hon har kanske inte synts så mycket men har nu kommit igång med bloggande och du kan förstås hitta henne på Twitter.

Victor Kaugesaar

Under 2012 dök Victor upp som skjuten ur en kanon och jag är övertygad om att han inte är klar som debattör i SEO-världen. Med goda SEO-kunskaper har han skjutit hål på en rad uppblåsta personligheter i branschen och är ett rent nöje att följa. Min gissning är att han kommer synas och höras en hel del under 2013. Du kan hitta honom twittrande här.

Aaron Axelsson

Aaron är förstås inte ett okänt namn för någon i branschen men under 2012 tog han steget från att vara bra sökmotoroptimerare till att bli en ledare i branschen. Jag är övertygad om att Aaron under 2013 kommer befästa sin roll som en av de allra främsta inom svensk sökmotoroptimering. Han twittrar också.

Anders Karlsson

Anders har mer och mer profilerat sig inom SEO och jag är säker på att han kommer göra det ännu mer under 2013. Det är verkligen värt att hålla ett öga på honom. Du kan t ex göra det här.

Anders Tibbling

Anders har förstås inte gått obemärkt förbi för den som håller koll på sökmotoroptimering men jag tror att han kommer synas än mer under 2013.

Ett lysande 2013 med mycket sökmotoroptimering

Till sist vill jag önska alla ett underbart 2013 och om du jobbar med sökmotoroptimering kan du nog räkna med det, jag tror att det här blir den svenska SEO-branschens allra bästa år, mycket turbulent men väldigt utvecklande.

Kommentarer

  1. Spännande! Tack för bra namn att följa och ha koll på. Farligt om man blir nöjd med sin SEO.

    Ha det gott!

    //Per

  2. Ja det har du alldeles rätt i Per, det är lätt att sitta tillbakalutat och vara nöjd. Många har gått i den fällan.

  3. Om det är någon som har namn som hör hemma på listan så säg till föresten. Bra tips är alltid välkomna.

  4. WGP är ju sedan länge ett av de bästa bolagen internationell vad gäller SEO. Det kommer mer än säkert sälja dessa tjänster till RT’s kundbas. Ett smart uppköp.

  5. Ja, WGP är bra på SEO men det är ju tyvärr ingen garanti för att det ska gå som smort, tror säkerligen mina kära gamla kollegor kommer få arbeta hårt för att knäcka försäljningsnöten, något som inte RT kan tillföra i mina ögon. Vet ju att de satsar och arbetar på bra så det kommer nog med tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *