Hjälp! Är jag straffad av Google?

Google genom ett filterVilken typ av fråga som är vanligast att få som sökmotorkonsult varierar över tid, och det verkar gå i cykler. På sista tiden har jag fått fler och fler frågor som rör bestraffningar av olika slag, och det verkar som att det finns en del begreppsförvirring kring det. Därför tänkte jag passa på att inviga mig själv som skribent på den här bloggen med att försöka nysta lite i den djungel av filter och straff som är Googles sökresultat. ”Straff” är ganska komplicerade saker när det kommer till sökmotoroptimering och det kan vara svårt att veta exakt vad som hänt och varför.

Två versioner av “samma” sak

Till att börja med finns det två olika mekanismer att ta hänsyn till, där båda två kan ha samma effekt. Det som traditionellt brukar kallas för ”straff” är det Google nu för tiden kallar ”manuella åtgärder”. Det är helt enkelt en människa som tittat antingen på sajten i sin helhet eller en specifik aspekt av sajten, och tagit ett beslut om hur Google vill visa upp den sajten i sina sökresultat. Den andra mekanismen är ”filter”. Olika algoritmer som förändrar vad Google visar i sina sökresultat.

Hur ett sökresultat byggs upp

För att förstå vad man kan ha drabbats av, och för att lista ut hur man rättar till det som blivit fel, är det viktigt att förstå hur Google bygger upp sina sökresultat, och hur och när de här två typerna av förändringar påverkar den processen. Förenklat kan man säga att när någon gör en sökning på Google sätts en process igång, där ett stort antal algoritmiska beräkningar görs, för att de ska kunna presentera en så bra lista av resultat som möjligt för den som söker. Här är grunden PageRank, som med hjälp av länkar räknar ut vilken sida som är bäst för just den gjorda sökningen. Ovanpå det läggs en massa andra aspekter, för att förfina “grundresultatet”. Språklig relevans räknas ut, hastighet på sajten, längd på text, antal sidor och så vidare. Google frågar sig om det är en sökning med lokal anknytning så att de borde ha med en karta. Eller om det kanske finns ett nyhetsvärde och de vore bra med en “News box”. Bilder? Knowledge Graph? Listan fortsätter och varje beräkning kan förändra resultatet. Först nu, när det finns ett färdigt sökresultat, läggs filtren på. Det är lite viktigt att komma ihåg, att det är sökresultatet i sig som filtreras, inte sajten eller sidan. Manuella åtgärder däremot kan appliceras under hela den här processen, beroende på vilken typ av åtgärd som gjorts. Oftast läggs dock även de på i slutet av uträkningarna.

Vad är en manuell åtgärd?

Googles manuella åtgärder har två huvudsakliga funktioner. Den första är att “akut” plocka bort en sajt eller sida från sökresultat där de inte vill visa den, men där algoritmen och filtren inte räcker till för att bedömma det. Det här kan göras på olika sätt. Exempelvis kan det innebära att Google slutar spindla sajten och tar bort den från det index algoritmen har att välja sajter från. Man kommer alltså inte ens med och får tävla när någon gör en sökning. Det kan också innebära att en, några eller alla inlänkar ges ett negativt värde, vilket gör att landar längre ner i listan när PageRank-algoritmen körs, och därmed har svårare att få en bra position när den listan sedan förfinas. I vissa fall fungerar även maunella åtgärder på samma sätt som filter, och appliceras i slutet av beräkningarna, man kan till exempel flyttas ner 10 positioner eller alltid behöva ligga allra sist i den 1 000 resultat långa listan. Den andra funktionen de här åtgärderna har är att samla in data för att kunna bygga nya eller förbättra befintliga algoritmer och filter. Alla (eller i alla fall de flesta) manuella åtgärder får man reda på genom att installera Google Webmaster Tools på sin sajt. Då får man ett meddelande där om att en manuell åtgärdhar tagits mot sajten och en kort förklaring varför. Det kan handla om allt från dåliga länkar via dåliga texter till för mycket annonser på sidor. Då är det bara att sätta sig och försöka förbättra det de tagit upp där, och när man anser sig vara klar skickar man ett meddelande till Google där man berättar vad man gjort, att man är ledsen och att man inte tänker göra om det. Är de nöjda med det tas åtgärden bort.

Hur skiljer sig filter från manuella åtgärder?

Faktiskt inte så mycket. Den stora skillnaden är snarare att de finns på områden där Google anser sig ha tillräckligt med data för att kunna låta en dator ta besluten istället för en människa och att de som sagt alltid appliceras när sökresultaten redan är byggda. Det som dock skiljer sig är hur man gör för att sluta bli bortfiltrerad. Filter är i princip en regel för en viss sak, ett gränsvärde som man ska hålla sig över eller under. Väldigt förenklat handlar det alltså om att hålla sig på rätt sida om varje sådant värde. Så länge man gör det är allt okej. Om man går förbi ett värde blir man bortfiltrerad och när man kommer tillbaka på rätt sida släpps sajten igenom igen. Nu är det inte riktigt så enkelt. Gränsvärdena är inte alltid statiska. De kan ändras över tid, och Google berättar inte vilka filter de har eller var gränserna går. Inte rakt ut i alla fall. En annan aspekt som försvårar är att vissa filter “alltid” körs baserat på det index Google har medan andra uppdateras mer eller mindre regelbundet. De mest kända filtren av den senare sorten är Panda och Penguin.

Slutsats

Om du misstänker att du har drabbats av ett straff eller filter är det första du ska göra att kolla i Google Webmaster Tools efter ett meddelande om en manuell åtgärd. Finns det ett sådant så ändrar på det som tas upp där. Finns det inte ett meddelande handlar det troligen snarare om ett filter. Det kan vara en ganska lång process där du får prova att ändra på olika saker tills du hittar rätt. En bra början är att släppa sin egen åsikt om kvalitet och fundera på vad du tror att Google tycker är bra för att försöka ändra på de saker som inte passar in i det.

/Aaron Axelsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *