Thumbtack – en Googleinvesterings fall och återuppståndelse

Två bär, ett vitt och ett rött

Är det möjligt för en sajt att komma tillbaka till sökresultaten dagar efter att Google gjort en manuell åtgärd mot den? Thumbtack lyckades på 6 dagar efter att sajten inte ens kunde hittas på sitt eget namn. Kan det ha med ägarna att göra?

Google är ett så pass stort företag att det inte alls är ovanligt att deras egna tjänster bryter mot deras riktlinjer för webbansvariga. Danny Sullivan har gjort en lista över fem gånger Google straffat sig själva för att de brutit mot reglerna. Det är på något sätt ändå lite hedervärt att de faktiskt straffar sig själva, som om de ansåg att samma regler ska gälla för alla i sökresultaten. När det gäller Thumbtack är väl risken att det mest verkar vara ett spel för gallerierna överhängande däremot?

Det fanns två stora problem med Thumbtack, de bröt klart och tydligt mot Googles riktlinjer och de var ett företag Google investerat stora pengar i. Hur hanterar man som PR-avdelning en sådan situation? Svaret tycks ha blivit ett hårt men snabbt övergående straff.

Att hjälpa en sajt ur en manuell åtgärd är ofta ett ganska segdraget jobb. Situationen ovan är ganska vanlig, någon har kommit på en “lysande” idé för att få länkar från sina användare och man uppmanar dem att länka i utbyte mot något. Som en slägga slår Google till helt plötsligt och alla positioner försvinner. Att komma tillbaka, särskilt till de tidigare positionerna, kan vara en väldigt lång uppförsbacke.

För det första behöver du få åtgärden lyft, det i sig tar någon eller några veckor. Du måste först åtgärda felet, i det här specifika fallet få bort så många av länkarna som möjligt och ladda upp en disavow. Sedan behöver du formulera det här i en reconsideration request och om du lyckats kräla i stoftet tillräckligt kommer Googles kvalitetsgranskare släppa sin bannbulla. Då är du i sitsen att du har rensat bort en ansenlig andel av dina länkar och du kommer inte alls kunna hålla positioner som i dina fornstora dar. Man kommer helt enkelt inte tillbaka till fullo från en länkbaserad åtgärd. Om det är en åtgärd av det mycket vanligare slaget, felaktigheter på sajten, är det en annan sak. Om du till exempel har för mycket “ads above the fold” är det inte så svårt att lösa snabbt och smidigt.

För Thumbtack verkar situationen vara en annan. 6 dagar efter att de blev utkastade ur resultaten är de nu tillbaka starkare än någonsin. Om du tycker det låter otroligt så läs Razvan Gavrilas artikel på Cognitive SEO, den är lång men klart läsvärd.

Frågorna den här skribenten ställer sig inför ett sådant här avslöjande är: Behövs det riskkapital från Google för ett sådant här återhämtande? Behöver man nämna Googles investering i sin reconsideration request? Finns det något annat magiskt Thumbtack har gjort och varför säljer de inte det som tjänst i så fall?

Nog är det hedervärt att Google faktiskt väljer att göra en manuell åtgärd mot sajter de själva äger men den här historien berättar ett antal hemligheter. Den första att om inte det bloggats om deras länkbygge så hade det knappast agerats mot det, åtminstone inte just nu. Den andra att om man fått en investering av Google så blir man visserligen, tillfälligt, behandlad precis som alla andra men det verkar inte allt för svårt att bli på god fot med sökjätten igen. Den tredje och kanske mest cyniska slutsatsen är att nog vill Google premiera sina egna sajter i sökresultaten, frågan är bara hur mycket de törs innan domstolarna slår till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *