Twitter – en ärlig genomgång

Twitter och sociala medier i stort är något som polariserar marknadsfolk. En del kommer säga att det är det bästa som hänt marknadsföring, andra kommer säga att det är värdelöst. Därför ger vi oss i kast med en ärlig genomgång av vad det faktiskt är (med vanliga ord).

Många av dem som förspråkar Twitter som marknadsföringskanal är personer som byggt hela sin karriär just genom att finnas på Twitter. Naturligtvis har det varit bra för dem men frågan är om det också kan appliceras på företag. Att vara den som funnits längst på Twitter när företag letar efter personal som förstår kanalen är en sak, att förvandla det till intäkter för företaget en annan.

Du kan få folk att känna igen dig via Twitter

Det är ingen tvekan om att du kan förbättra din igenkänningsfaktor på Twitter, frågan jag ställer mig däremot är hur mycket kostar det? Mina personliga erfarenheter av Twitter är ganska goda, jag har använt det som ett av verktygen för att bygga upp vårt rykte. Det är tidskrävande på många sätt och jag skulle faktiskt inte rekommendera det om du inte ändå har ett intresse av Twitter.

Twittra om mer

Ett av de stora problemen är att om du säljer en någorlunda nischad produkt räcker det inte att prata om det, det är något som kan funka för Pepsi men du kommer inte hitta några stora grupper av mottagare för ditt budskap om du pratar innertak och bara det. En kostnad är alltså att du måste prata om sådant som inte är din kärnverksamhet.

Tänk rubrik

En annan kostnad är att du måste rubrikifiera dina budskap. Du kan inte prata om komplexa problem på Twitter och förvänta dig nå några lyckade resultat. När jag säger rubrikifiera menar jag att du behöver tänka som Aftonbladet eller Expressen när de gör löpsedlar. Tänk: Sveriges bästa målare – vi har hela listan. Du blir tvungen att anpassa ditt budskap efter kanalen och Twitter är en strid ström men rubriker och dina följare kommer hinna läsa en tiondel av dessa som bäst.

Twitter är tidskrävande

Att använda Twitter för marknadsföring är tidskrävande, väldigt tidskrävande om du vill nå många. Du behöver i princip ha ett intresse av Twitter även utanför ditt affärsintresse, jag är ingen stor vän av att anställa eller outsourca för Twitter, vilket betyder att jag tycker att det är upp till dig som entreprenör att dra hela lasset. Det är först när du kan kombinera specialist-kunskap, beslutsfattande och aktivitet på Twitter som du kan få riktig utväxling.

Vad kan du vänta dig för resultat?

Det är här det börjar bli komplicerat, resultaten är mycket svåra att mäta, särskilt om du vill se reda pengar. Det är svårt att sälja via Twitter och det är särskilt svårt med direkt försäljning. Det är faktiskt så pass svårt att jag sällan eller aldrig rekommenderar en satsning.

Grundinställningen ska istället vara att om du ändå tycker att det är roligt med Twitter så kan du också använda det som ett verktyg för att stärka ditt varumärke, förvänta dig inga fantastiska resultat däremot.

Hur får man följare på Twitter?

Det finns gott om åsikter i yrkeskåren som arbetar med Twitter som verktyg om vad som är ”tillåtet” eller inte. Nästan hela sociala medier-kåren är överens om att det är fult att köpa följare till exempel. Jag lider inte alls av sådana åsikter men man behöver veta vad man betalar för.

Du kan räkna med att följare du köpt inte är riktiga människor och att de aldrig kommer att agera på dina erbjudanden eller liknande. Det finns däremot anledningar att ha dem. En är att gemene man tror att du är viktigare än du är – fake it till you make it. Det finns klara fördelar med det, folk verkar helt klart mer benägna att retweeta eller följa konton med många followers.

En annan fördel är att du mer effektivt kan använda dig av en annan teknik som är väldigt effektiv och lika illa omtyckt av ”experterna” – du kan göra follow/unfollow.

Follow/unfollow

Grundidén med Follow/Unfollow är enkel, du följer en massa personer och många av dem kommer följa dig tillbaka. Efter ett tag slutar du följa alla dem som inte följt dig och börjar följa en laddning med nya konton. På så vis kan du mycket snabbt och med liten budget bygga upp en stor skara lyssnare.

Twitter har inbyggda hinder för det här och det första är 2000-gränsen. Om du följer 2000 personer och själv inte har fler följare än 2000 kan du inte följa fler. Det betyder i praktiken att den här metoden stoppar på 2000. Genom att köpa en laddning med 5000 följare så kan du följa så många.

En annan metod folk använder för att kringå 2000-gränsen är att helt enkelt sluta följa alla, oavsett om de följt tillbaka eller ej, efter ett tag. På så vis kan du börja om på 0 igen och lägga till 2000 nya. Metoden har nackdelen att många slutar följa dig om du gör det och då får du en del av ditt jobb ogjort.

Mer accepterade metoder

Alla använder sig i mer eller mindre utsträckning av metoden ovan, den som startar ett konto på mer yrkesmässig basis kommer förstås att börja följa en ansenlig mängd konton i hopp om att få synas men Follow/unfollow brukar ändå ses som fult. Det finns förstås andra metoder och den allra mest renhåriga är förstås att skriva väldigt bra tweets.

Skriv bra tweets

Att skriva bra tweets är svårt, det är en fråga om rubriksättning som vi nämnt tidigare och samtidigt en fråga om tajming. Om du skickar ut din tweet under lunchen eller om du är 2 dagar efter att stormen lagt sig med din smarta åsikt kommer du inte få någon uppmärksamhet.

Det viktigaste för att skriva bra tweets är i mina ögon att mäta resultat och lära sig av sina tidigare. Det är lätt att mäta antalet retweets och hur många som klickar på en länk. Jämför hur bra dina tweets fungerar utifrån tidpunkt, innehåll och formulering.

Ett bra tips kan vara att läsa igenom en bra bok om att formulera budskap för Adwords, själva hantverket är ganska likt med en mycket begränsad längd som ryms och behovet av att synas i en mycket brusig miljö. Anledningen till att jag föreslår en Adwordsbok hellre en bok om Twitter-marknadsföring är att mina erfarenheter av Twitter-läsning oftast är lika luddig som hela konceptet med marknadsföring i sociala medier. Den som jobbat länge med Adwords däremot har direkta erfarenheter och ofta mycket bättre handfasta tips.

Pusha besökare från din sajt

I vanliga fall skulle jag inte vilja ta upp den här metoden eftersom jag anser att det är att gå att fel håll, du ville ju använda Twitter för att marknadsföra dig, inte använda dig för att marknadsföra Twitter. Det finns däremot anledningar att leda folk från sajten till Twitter eftersom det finns mycket att tjäna på att nå en kritisk massa. När du väl har några tusen followers kommer du få större spridning på dina bra tweets och därigenom ännu fler followers. Det finns en självförstärkande effekt på stora konton.

Prata med mig på Twitter

Om du vill prata mer om Twitter så finns jag tillgänglig på @brath_ab.