Nyhetsbrevet som lyfter din onlinemarknadsföring
Februari 2017
En Google-robot som lägger in egna textannonser i ditt konto - science fiction eller snart verklighet?
 

Google testar just nu Dubbed Ads Added By AdWords. Testet innebär att Google lägger in nya annonser i ditt AdWords-konto där de tycker att det behövs, till exempel för annonsgrupper där det endast finns en eller ett fåtal annonser.

Annonserna som läggs in skapas utifrån de som redan finns i annonsgruppen och landningssidan, med justeringar som kan röra rubrik, beskrivning och sökvägstext.

Än så länge är det dock inte robotar eller datorer som skriver dessa nya annonser utan riktiga personer, men många tror att detta test är början på ännu en automatisering i AdWords där slutligen datorer lär sig vad för slags annonser som fungerar för att då lägga in dessa automatiskt.

 

" En sak är säker, och det är att det definitivt lyfter frågan kring annonsörens kontroll över sin annonsering, samt datorns roll i annonsskapandet. "
Added by AdWords

Google har skickat ut email till cirka 2000 kontoägare som nu ska få testa på detta och 26 januari började det läggas till automatiska annonser i dessa konton.

Det här testet har tagits emot både positivt och negativt, men en sak är säker, och det är att det definitivt lyfter frågan kring annonsörens kontroll över sin annonsering, samt datorns roll i annonsskapandet.

Om Google ser att testet verkar lyckat kan det vara ett naturligt nästa steg för dem att automatisera detta, så att datorer istället för riktiga personer skriver annonserna.

Om du inte håller full koll på email som skickats av Google så kan det vara värt att titta in i kontot. Annonser som lagts till på detta vis har nämligen fått etiketten ”Added by AdWords”.
 
Det man också kan göra för bättre kontroll är att lägga in ett script i sitt konto för att bli varse när det läggs in automatiska annonser. Du hittar scriptet här.

Du har väl inte missat det bästa från

vår blogg den här månaden?

 

Telefonnummer i titeln?

Vi tjatar ofta om titlar här, kanske alldeles för ofta. CTA, USP och Sökord är mantrat vi tjatar om, allt på mindre än 512 pixlar. Kanske är det så att du ska proppa in telefonnumret med?

Läs mer här!
 

När någon läser på, var finns ditt varumärke då?

En mycket stor del av alla sökningar som görs på nätet är vad vi kallar informationssökning. Det kan vara någon som vill läsa på om koalabjörnar eller som jämför olika produkter till badrummet. Det här är en stor möjlighet att nästla sig in i framtida kunders sinnen.
 
Copyright © 2017 M Brath AB, All rights reserved.

Kontakta oss:
info@brath.se 
020-10 00 08