När någon läser på, var finns ditt varumärke då?

En mycket stor del av alla sökningar som görs på nätet är vad vi kallar informationssökning. Det kan vara någon som vill läsa på om koalabjörnar eller som jämför olika produkter till badrummet. Det här är en stor möjlighet att nästla sig in i framtida kunders sinnen.

Det är kanske inte jättelätt att direkt tjäna pengar på dem men informationssökningar är en av de tre huvudtyperna av sökningar som görs på nätet, enligt Google. Den som söker efter ”skillnaden mellan SEO och SEM” är kanske inte i läge att köpa vare sig den ena eller andra men om du tillhandahåller bra information kan du lägga grunden till en bra relation.

Om man ser ett segment, vilket som helst, så brukar det finnas tre nivåer (om vi bortser från typen av sökningar för tillfället) av konverterande ord. De som är allra mest exakta och konverterar allra bäst. ”Köpa vit soffa online” skulle kunna vara ett. Sökaren har redan bestämt sig vad denne vill ha och vill nu bara hitta någon som kan tillhandahålla det.

Nästa nivå är de som är breda men konverterande. ”Soffor” skulle kunna vara ett exmepel ”Mjölk” är det inte (ingen köper mjölk så, idag). Av alla som googlar på soffor så är ett visst antal redo att göra ett köpa, många andra vill ha inredningsinspiration. Den tredje och vekaste nivån när det kommer till konvertering brukar ofta vara just informationssökningnar. ”Hur tillverkas stridsfordon” eller ”Vem är president i Costa Rica” är inget som kommer konvertera särskilt väl men det finns sätt att ta tillvara trafiken i ditt segment och det är något du behöver göra.

Så fångar du informationssökarna i ditt segment

Sökordsrekommendation för sökmotoroptimering: Brath

Det är luddigare och kräver mer textmassa än ”vanlig sökmotoroptimering” men det är något du verkligen bör göra. Om du inte gör det kommer någon av dina konkurrenter göra det och det innebär att när personen till slut tagit sig fram till ett beslut att köpa, då har din konkurrent redan en relation.

Titta på bilden ovan, det är inte en slump att mitt efternamn är den tredje största rekommendationen från Google när man ska välja sökord inom sökmotoroptimering. Anledningen är att när många är redo att köpa tjänsten så vet de redan vem de vill vända sig till, detta för att de är pålästa och i det skedet har jag funnits där.

Hur gör man då det?

Till att börja med skulle jag vilja påpeka att du bör ta tag i det när du redan tagit tag i dina konverterande ord (om sådana finns). Det behöver inte tvunget ske efter i kronologisk mening men i någon form av prioriteringsvärld, där skulle jag prioritera de säljande orden först.

Det första steget är sökordsanalysen, här behöver gott om data och gärna branschkännedom. Samla på dig så mycket kunskap om de söknignar som görs som du bara kan. I slutändan är målsättningen att du ska ta positioner på sökningar som inte ens Google kände till innan men som start är det vettigt att lära känna din publik. När du gjort det är det dags för att skapa content som passar. Poängen här är att du ska tillhanda något matnyttigt för din besökare och gärna göra det på ett välförpackat sätt.

Några content-idéer för informationssökningar

Det finns massor av sätt att fånga informationssökarnas intresse men några exempel på content som brukar fungera bra kan vara bra att ha:

  • Jämförelser, hur bra är furu jämfört med björk för tillverkning av bordsben. Vad är för- och nackdelar med de båda.
  • How to-guider, hur gör man sökmotoroptimering – en steg för steg guide. Så bygger du din egen Go cart.
  • Data, alla former av större datasamlingar har en förmåga att fungera bra. Det viktiga här är att förpacka det på rätt sätt.

Det kräver massor av text

Som jag nämnde tidigare så krävs det stora mängder content för att på allvar täta till de här söknignarna. Det är ofta oerhört mycket sökningar på oerhört många sökord och du kan inte räkna med att kunna skapa en sida för varje intressant sökordskombination. Du kommer vara tvungen att välja de större och sedan fylla på med relevant innehåll, ofta lite i blindo.

En siffra som nämnts är att 20% av alla sökningar som görs i Google är sökningar som aldrig gjorts förut (siffran är gammal så det har säkert ändrats men det visar på problematiken ändå). Du kommer vara tvungen att optimera för sökord ingen visste fanns. Det är inte omöjligt, det handlar bara om att producera stora mängder content som passar på din sajt.

Kommentarer

  1. Jag tycker det här är oerhört intressant. Det jag tycker att du kanske glömmer är att det är fullt möjligt att göra det här på andra sajter än sin egen. Quora är ett bra exempel, Wikipedia är också ett.

  2. Du har helt rätt Maria, det finns helt klart goda anledningar att också finnas på en rad andra ställen där dina potentiella kunder finns. Wikipedia kan nog vara tämligen svårt (och inte så uppskattat) att använda i sin marknadsföring men Quora är ett alldeles lysande exempel. Svenska Mynewsdesk är också en sådan sajt som ofta kan ranka väl i sökresultaten på egna meriter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *