SEO med Sveriges starkaste byrå

Vill du ha hjälp?

Bra digital marknadsföring ger bevisat mätbar och hög avkastning. Fyll i formuläret så hör vi av oss inom 48 timmar och berättar hur.






    Eller ring oss på 020-10 00 08

    Genom att synas högt i de organiska sökresultaten kommer du kunna driva intresserade kunder till din sajt på ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt. SEO, när den är väl genomförd, ger ofta tiofalt eller ännu bättre tillbaka på investeringen.

    Vill du ha hjälp med SEO? I mer än femton år har våra seniorer löst de svåraste knutarna inom SEO. Använd formuläret till höger så kontaktar vi dig inom 24 timmar för att ta reda på vad som hindrar just din sajt från att synas.

    Det finns mycket inom SEO du kan göra själv, men många små detaljer kan få långsiktiga konsekvenser. Att sätta rätt titel eller rubrik på en sida är något alla kan lära sig, hur det påverkar hela sajten och vad händer om man ändrar alla rubriker däremot? Om du vill veta att din SEO alltid går i rätt riktning, då behöver du erfarenhet. SEO fungerar ofta så, drar du i en tråd händer något på en annan plats på sajten och här hittar du vår specialitet. Vi arbetar dagligen med att ta komplexiteten som är SEO och omvandla det till en strategi och åtgärder som är lätta att förstå och genomföra.

    Ofta prisbelönt företag

    Brath har fått priser inom en rad områden, Bäst i Branschen, Årets Normbrytare och DI Gasell, två gånger, är några exempel. Vi arbetar aktivt för att vara en bra partner och det är det arbetet som ger sådana resultat.

    En norrländsk byrå, i Örnsköldsvik och Stockholm

    Brath är en byrå med rötterna i Norrland. Det gör att vi kanske är lite rakare och inte snackar så mycket som andra. 

    Inget krångel

    Från dagen då byrån startade har vi haft utgångspunkt i att det ska vara enkelt att samarbeta med oss. SEO blir lätt komplext, då behöver man en partner som kan vara okrånglig.

     

    Några vi hjälper med SEO

    Vi är övertygade om att om du hade 100% koll på sökmotoroptimering. Om du visste hur varenda byrå fungerade och om du själv kunde SEO utan och innan. Då skulle du välja oss. Vi har idag strax över 300 kunder som vi hjälper synas i sökmotorer. Här är några exempel.

    GO Sport Travel - Kund sökmotoroptimering nordfonster_logo AMAS - Kund sökmotoroptimering Head Agent

    Sagt om oss

    Bisnode AB är ett ledande europeiskt data och analys företag med verksamhet i 19 länder. Vi har samarbetat med Brath sedan 2018 och har mycket stor hjälp av samarbetet för optimeringen av våra siter, både tekniskt och sökordsmässigt. Effektivt och prestigelöst samarbete med kunniga och professionella individer till ett konkurrenskraftigt pris.
    DANIEL NYBERG, GROUP MARKETING TECHNOLOGIST
    Vi är supernöjda med det samarbete vi har med Brath. De har hjälpt oss att bli mer synliga för våra kunder och kandidater på ett effektivt och resultatfokuserat sätt. De är behjälpliga och skräddarsyr lösningar utifrån vårt unika behov. De levererar med en hög servicegrad och en ”inga problem”mentalitet. Vi rekommenderar dem varmt!
    Head Agent teamet
    Nordfönster har samarbetat med Brath i snart två år. Vi är supernöjda med den hjälp vi fått att snabbt komma högst upp i rankingen på dom sökord vi såg som viktiga för vår bransch. Att vi haft samma kontaktperson hela tiden ser vi som en stark fördel. Dialogen är alltid professionell och lättsam vilket skapar en bra relation. Vi rekommenderar gärna Brath vidare.
    Daniel Näslund, VD Nordfönster
    Vi har uppnått kanonresultat och fått all den hjälp vi behövt löpande. Under åren har vi jobbat med flera byråer som levererar samma tjänst men med Brath har vi fått så mycket som vi tidigare saknat, expertis och god planering tillsammans som gjort att vi uppnått våra mål snabbt och smidigt.
    Donnie Senkal, CEO Poze International AB
    Vi är mycket glada över samarbetet med Brath AB. De levererar en kvalitetslösning som passar vårt företag och strategi perfekt. För oss var det särskilt viktigt att vi kunde automatisera arbetet för att nå effektivare resultat och vi kan verkligen säga att bolaget har överträffat våra förväntningar här. Ett stort tack till all personal på Brath AB för era insatser och hjälp.
    Jonas Cederholm, Game Lounge Limited
    När erfarenhet räknas är bara det bästa gott nog”. Detta är varför våra kunder väljer oss på AMAS och anledningen till varför vi på AMAS väljer Brath AB som leverantör av sökmotoroptimering. Brath AB har levererat sina tjänster till oss på ett både anpassat och kostnadseffektivt sätt med hög kvalité. Att dessutom ha tillgång till en partner som snabbt svarar på frågor och ger goda råd är betryggande.
    Fredrik Eriksson, AMAS
    Magnus är en mycket eftersökt expert på sökmotoroptimering. Som Director of Betfair Poker valde jag snabbt Magnus tjänster för rekommendationer för våra sajter. Inte bara erbjöd han extraordinära färdigheter och råd, det till väldigt humant pris. Jag har rekommenderat Magnus till andra kollegor i branschen och de har varit extremt nöjda.
    Bruce Stubbs, Director of Betfair Poker
    E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.
    Christoffer Tyrefors, Cykelkraft

    1. Vad är SEO?
    2. Vad kan Brath erbjuda inom SEO?
    3. Så fungerar vår SEO
    4. Hur lång tid tar SEO?
    5. Vad vi gör och inte gör

     

    Vad är SEO?

    SEO är arbetet att synas i Googles (eller någon annan sökmotors) sökresultat i de vanliga eller organiska resultaten. De resultat som syns under annonserna i Googles fall. Det går till så att man arbetar med sajten, dess auktoritet och förtroende tillsammans med innehållet på webbplatsen. Man kan dela in SEO i ett antal olika steg, eller faser, och dessa är:

    • Analys
    • On page
    • Auktoritet
    • och börja om från Analys igen


    Detta är en ny bransch som utvecklas i rasande fart. Sökmotoroptimeraren får kontinuerligt anpassa sig efter ökade krav på kvalitet från sökmotorerna. För att lyckas med SEO idag måste man se det utifrån hur en besökare upplever sidan. Viktiga delar är hur man sätter rubriker och hur relevanta inlänkarna är.


    Alla steg inom SEO är väldigt komplexa och det krävs finslipad kunskap för att bli en riktigt bra sökmotoroptimerare. Detta är tänkt som en kort och förenklad genomgång av stegen.


    SEO – olika steg


    Inom SEO finns det tre delar: Analys, OnPage och länkstrategi. Analysdelen gör man för att försöka hitta de söktermer som blir mest lönsamma. Här undersöks möjlig return of investment, konkurrenter och relevans i söktermer. Inom OnPage ser man vad som kan förbättras på hemsidan; sidornas rubriker, textkvalitet, navigering etc. Slutligen tittar man på länkstrategi – länkar till din sida. Detta är en av de viktigaste delarna för en lyckad sökmotoroptimering.


    Analys – hitta rätt sökord eller sökterm


    Analys kan vara ett stort problem för många som arbetar med SEO, i grunden går det ut på att hitta sökord som ger intäkter. Detta görs enligt ett antal steg och ligger sedan till grund för det arbete man gör på sajten.


    Sökvolym – hur många efterfrågar din tjänst eller produkt


    För att hitta bästa möjliga sökord eller sökterm så börjar man med att titta på sökvolymen. Google har ett sökordsverktyg, Google AdWords, där man enkelt kan undersöka hur många sökningar som görs på ett sökord/sökterm.


    Relevans – hur nära är den som söker att köpa av dig


    Nästa steg är att se om just den termen eller sökordet är relevant. Det måste vara relevant för just den produkten eller tjänsten som säljs alt. erbjuds. Som regel kan man tänka att sökord som är så nära produkten som möjligt kommer att konvertera bäst. (Konvertering = när en besökare gör det du vill att den ska göra på din sida, tex bokar en resa, köper en produkt). Om tex sidan erbjuder designade tapeter, så är sökvolymen större på sökordet inredning, men söktermen köp tapeter eller designade tapeter kommer att konvertera bättre.

     

    Konkurrens – vilka andra satsar på SEO i din vertikal och hur mycket


    När sökord är valt utifrån sökvolym och relevans så bör man även titta på konkurrensen. Ju högre konkurrens desto svårare och mer tidskrävande att lyckas. Här får man bedöma om det är värt att fortsätta eller om man istället ska hitta andra sökord med mindre konkurrens. För att göra en enkel utvärdering om konkurrensen så kan man göra en sökning av sökordet på Google, sen titta på siterna med bäst resultat och gå igenom PageRank, arbetet de gjort OnPage och se hur många och hur bra inlänkar de har.


    On Page – Allt arbete på själva sajten


    On Page arbete är allt arbete på sajten, målsättningen är att skapa sidor som lätt kan läsas och spindlas av sökmotorer. Sedan ska de sidorna vara tydliga med vilka sökord de ska synas på och finnas på en plats i sajtens struktur som gör att de har goda möjligheter att klättra i sökresultaten.


    Generell On Page – De större och mer grundläggande förändringarna för att anpassa en sajt


    Gäller hela siten. Detta bör tänkas på:

    • Använd enkel navigering. Det ska vara, lätt att hitta till alla sidor på siten
    • Använd unika titlar, rubriker och texter på alla sidor
    • Undvik för mycket Javascript och flash (särskilt i navigering)
    • Använd en tydlig struktur (hierarki) på sitens sidor och kataloger
    • Använd unik och enkel url på varje sida
    • Visa inte samma innehåll på flera sidor
    • Undvik för mycket länkar på en sida
    • Ha tillräckligt med text på sidorna
    • Ha rätt antal
    • Ha sidor med utgångspunkt i sökordsanalysen

    Specifik OnPage – Detaljförändringar för en viss sida


    Gäller en viss sida. Försök att ha med sökordet i följande:

    • Titel
    • H1
    • H2-H6
    • Brödtext
    • Fetstil
    • Kursivstil
    • Alt-texter i bilder
    • I interna länkar till sidan
    • I meta description (ofta är det detta som syns i sökresultatet)
    • Kopiera aldrig texter andra skrivit



    Auktoritet – Sajtens trovärdighet är A & O för Google

    Detta är den viktigaste delen inom SEO för att ranka högt i sökmotorer.  Att få länkar och omnämnanden från andra med auktoritet stärker din egen. Arbetet har stort djup och behöver vara långsiktigt för att fungera i längden.


    Dessa faktorer ökar värdet:

    • En länk från en sida som i sin tur har många och bra länkar
    • En länk från en sida med relevant innehåll
    • En länk där texten närmast länken är av relevant innehåll
    • En länk från en sida med samma språk
    • En länk med relevant ankartext. Google mäter landningssidans innehåll med länktexten.
    • En länk från en sida som inte länkar till allt för många andra
    • Länkens placering är viktig. Ofta är en länk i sidans brödtext det bästa.

    Högsta prio när det gäller arbete med länkar är att man håller sig inom de gränser algoritmen sätter, det är lätt att skynda för fort och det kan leda till långsiktiga problem.

    Vad kan Brath erbjuda inom SEO?

    Brath, är idag ungefär 30 anställda och har kontor både i Övik och Stockholm.

    SEO är en av de mest lönsamma kanalerna för marknadsföring, både för stora och små företag, som arbetar lokalt, nationellt eller internationellt. Genom att finnas där just i det läge en potentiell kund söker efter din eller liknande produkter ger sökmotoroptimering ett rejält försprång jämfört med andra kanaler. Att ha en förstaplats i ett viktigt sökresultat kan ge en stadig källa till intäkter. En annan aspekt av sökmotoroptimering är att om du är stark i ett sökresultat är du rimligtvis stark i flertalet andra närliggande sökresultat också.

    Vi på Brath har ett oerhört starkt team inom SEO (Bäst i Branschen enligt en undersökning bland svenska SEO-konsulter). Det gör att vi kan vara en spjutspets inom SEO i Sverige. Vi arbetar i första hand i tre steg när vi gör SEO:

    1. Onsite SEO – Genomgång av teknik, innehåll och sökordsanalys för sajten.
    2. Auktoritetsbygge – Långsiktigt arbete med att bygga upp sajtens auktoritet
    3. Uppföljning – SEO är iterativt, vi upprepar alla stegen om och om igen för att fortsätta klättra i resultaten och för att ta fler resultat.

    Många av de kunder som kommer till oss har sedan tidigare problem med sin SEO och då krävs en lite annan approach. Ibland kan ett tidigare eget arbete eller arbete gjort av en annan SEO-byrå vara ett problem för sajtens prestation. Här krävs en annan ingång i starten av sökmotoroptimeringen och vi på Brath har erfarenhet av att lösa riktigt svåra knutar.

    Ta kontakt med oss för mer information, enklaste sättet är att maila oss: info@brath.se. Ifall du hellre ringer kan du ringa: 020-10 00 08.

    Så fungerar vår SEO

    SEO går ut på att synas högt i de vanliga sökresultaten på lönsamma sökord. För att uppnå det krävs en rad olika åtgärder och Brath har mycket goda kunskaper och erfarenheter av att ta förstaplaceringar. 

    Varje uppdrag är unikt för oss. Du har en projektassistent som kopplar ihop de olika specialister som behövs i ditt projekt och som fungerar som en single point of contact. Det betyder att du har ett helt team av olika specialister tillgängligt. Oavsett om det handlar om auktoritetsbygge, on page-analys eller rekommendationer kring content så kan du vända dig till projektassistenten. Några delar som ingår i varje projekt:

    Analys

    Vi genomför en fullständig analys enligt ovan som sedan ligger till grund för det fortsatta arbetet. Detta är inte en engångsföreteelse utan ett levande dokument som kan anpassas efter nya situationer

    On Page arbete

    Förändringar på sajten behöver göras för ett lyckat arbete med SEO, här är Brath alltid rådgivande. Vi gör själva inga ändringar på din sajt. Det finns alltid anledning att själv behålla kontrollen över vad som faktiskt görs. Däremot kan vi mer än gärna prata direkt med din webbyrå eller utvecklare. Det gör arbetet lättare för oss båda. SEO är ett lagspel och i våra projektassistenter hittar du bra lagledare.

    Dashboard och rapport

    Du får en dashboard anpassad för att utvärdera SEO med daglig data och en rapport på månatlig basis.

     

    Hur lång tid tar det?

    Sökmotoroptimering är ett långsamt arbete och behöver vara det. Beroende på segment, eftersom konkurrensen varierar kraftigt, behöver du ha tålamod i 6-9 månader, ibland klart längre om konkurrensen är hård, innan du kan se riktigt bra resultat. Ibland går det mycket snabbare, ibland tar det ännu lite längre tid och man måste skynda långsamt inom SEO. 

    Hör av dig till oss idag!

    Kontakta oss redan idag, vi kan hantera både små och stora uppdrag på ett mycket kostnadseffektivt sätt – det ska löna sig med sökmotoroptimering. Ta kontakt med oss för mer information, enklaste sättet är att maila oss: info@brath.se. Ifall du hellre ringer kan du ringa: 020-10 00 08.

    Vad vi gör och inte gör

    SEO är ett långsiktigt projekt och det är viktigt att inte stressa, vi vill därför berätta att det tar några månader att komma igång och det ska göra det. Om det går mycket fortare än så borde ett ögonbryn lyftas. Att sökmotoroptimering får ta tid är en av de kännetecken som visar att du arbetar med en seriös samarbetspartner. Om man går för fort fram kommer Google dra öronen åt sig eftersom man förmodligen använder metoder som algoritmen inte gillar. Du borde alltså också reagera på allt för snabba resultat.

    Vi garanterar inga resultat, det är nog den vanligaste frågan vi får. Det finns många anledningar till det och den främsta är kanske att sökmotoroptimering är en investering. Du tar kostnaden och också vinsten. Om vi tar kostnaden vill vi också ha just vinsten. En annan anledning är att incitamenten blir fel, det går alltid att snabbt förbättra resultaten genom att ta en ansenligt högre risk med sajten. Våra incitament skulle vara att du ska ta så hög risk som möjligt för att vi ska tjäna så mycket som möjligt och vi vill inte ha det så. Vi vill göra det som är bäst för dig och då ska vi ha en affärsmodell som avspeglar det.

    Vår projektassistent leder hela din SEO

    Om du vill kan du luta dig tillbaka och låta vår projektassistent ta hand om hela din sSEO. Hela tanken är att du ska ha en person som kontakt, oavsett vad det gäller. Naturligtvis kan du få prata med våra specialister när det behövs men du kommer alltid ha en och samma person som håller ihop hela arbetet. Projektassistenten har till sin hjälp en eller två specialister beroende på vad uppdraget är, om det är både sökmotoroptimering och annonsering så blir det en specialist från båda disciplinerna. Dessutom har projektassistenten alltid vårt produktionsteam bakom sig.