SEO

Det är lätt att tro att SEO (Search Engine Optimisation) är något mystiskt, din SEO-konsult gör något hemligt på nätet och vips så får du kunder från Google. Så fungerar det inte, även om SEO kan vara komplext, vi som arbetar med SEO arbetar med en algoritm. Visserligen en invecklad algoritm men fortfarande inte annat än en dator som försöker förstå och sortera information på internet.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig:

Ditt namn

Din epost

Telefonnummer

Sajt

SEO (kort för Search Engine Optimisation), ibland kallat Sökmotoroptimering på svenska har som målsättning att driva besökare från sökmotorer genom att ta positioner i de vanliga sökresultaten (inte annonserna). I Sverige oftast handlar det oftast om Google. Besökarna som kommer från sökmotorer kan sedan leva upp till, eller inte leva upp till, det du vill att de ska göra på sajten. Bli kunder, registrera sig som användare eller prenumerera på nyhetsbrev är vanliga målsättningar.

Den SEO du gör behöver alltså anpassas efter vad du har för målsättning med dina besökare. Vill du att besökaren ska handla av dig kommer du behöva optimera för att synas på kommersiella sökord som passar din produkt. Vill du att de ska prenumerera på nyhetsbrev kanske det fungerar bättre med mindre kommersiella termer men med stora volymer. För att uppnå detta krävs två aspekter.

Innehåll, grunden inom SEO

Din sajt behöver ha innehåll som svarar upp till sökarens intention och det behöver presenteras på ett sätt så att Google klarar av att tolka det. Här räcker det inte med att Google ska kunna läsa innehållet. Texten, bilderna och tekniken behöver vara sådan att sökmotorn upplever innehållet som det mest relevanta i segmentet.

Auktoritet, anledningen att visa dig i sökresultaten

När din sajt väl har innehållet och tekniken på plats behöver den också auktoritet nog för att få synas. Auktoritet i sökmotorers ögon består av en rad olika byggstenar men den viktigaste är omnämnanden i form av länkar. Om sajter som, i sökmotorernas ögon, har auktoritet länkar till dig ökar din auktoritet.

Hur arbetar Brath med SEO?

Vi på Brath har ett oerhört starkt team inom SEO (Bäst i Branschen enligt en undersökning bland svenska SEO-konsulter). Det gör att vi kan vara en spjutspets inom SEO i Sverige. Vi arbetar i första hand i tre steg när vi gör SEO:

  1. Onsite SEO – Genomgång av teknik, innehåll och sökordsanalys för sajten.
  2. Auktoritetsbygge – Långsiktigt arbete med att bygga upp sajtens auktoritet
  3. Uppföljning – SEO är iterativt, vi upprepar alla stegen om och om igen för att fortsätta klättra i resultaten och för att ta fler resultat.

 

Många av de kunder som kommer till oss har sedan tidigare problem med sin SEO och då krävs en lite annan approach. När en sajt till exempel råkat ut för manual action eller fastnat i ett filter av något slag börjar vi naturligtvis med att reda ut vad som gått snett.

Om du vill ha hjälp med din SEO

Vi hjälper gärna till med din SEO, kontakta oss via formuläret nedan eller ring och prata med någon av våra projektledare på 020 – 10 00 08 så sätter vi ihop en plan för dig.