Bloggen

Formulärtillägg för potentiella kunder

Formulärtillägg för potentiella kunder (lead form extensions på engelska) är ett nytt annonstillägg som just nu BETA-testas av Google. Detta tillägg hjälper till att samla ihop data om besökare direkt från annonsen, samtidigt som det gör upplevelsen bättre för potentiella kunder som söker från mobilen eller surfplattan. Såhär kan ett formulärtillägg ut i sökresultatet. Tillägget kan […]

Målsättning med cost of sales

Att sätta ett mål för sökannonseringen kan vara utmanande, likväl är det nödvändigt. Målen är avgörande för de beslut som fattas i optimeringsarbetet och vilka åtgärder som bör prioriteras. Det finns flera mätetal (KPI:er) för att avgöra lönsamheten men ett av de vanligaste är ”cost of sales”, fint förkortat COS. I denna bloggpost reder vi ut […]

Optimera dina videos med Googles senaste feature – nyckelsegment i videos

Med tanke på att världen tittar på runt 5 miljarder videos på YouTube varje dag, är det självklart att optimera sitt videoinnehåll likaväl som sajter och texter. Att sökmotoroptimera videos är en nyare företeelse än vanligt textsök. Det gör att flera spännande nyheter dyker upp då och då. En av de senaste nyheterna inom videooptimering […]

Har du hört talas om Google BERT eller ALBERT? Brath förklarar Googles nya neuronnät

en virtuell hjärna ovanför ett kretskort

Google gör konstant förändringar och uppdateringar av sina algoritmer. De flesta är så pass små att de inte ens berättar om dem, de är bara en del av det dagliga arbetet på Google. Men sedan dyker det upp större uppdateringar, kärnuppdateringar (core updates), och nya funktioner som får sina egna namn. Det är dessa uppdateringar […]

Varför det är en bra idé att satsa på SEO i en lågkonjunktur

Lågkonjunktur 2020

Mycket tyder på att en lågkonjunktur står för dörren och med den infinner sig ofta en oro för många företagare. Det är inte ovanligt att företag försöker “spara in” på marknadsföringen, eftersom köpkraften minskar. Vi ska i denna artikel reda ut varför detta är en riktigt dålig idé och varför man bör satsa på SEO […]

Om sökord och matchningstyper

Kom igång med Google Ads – Del 3 Nu när vi har tagit oss igenom att sätta upp konverteringar och har målsättningen i huvudet är det dags att sätta igång med det strategiska tänket.   Strategi vid val av sökord Vid skapandet av sökkampanjer kommer du att behöva välja sökord. Det är de ord som […]

Google Core Update September 2019: Läs allt här!

Google Core Update September 2019

Det har nu gått en bra bit över en månad sedan Google valt att lansera en i raden av sina beryktade core-uppdateringar av sökmotors algoritm, vilket ägde rum den 24:e september 2019. (I kölvattnet av denna har ytterligare en core-uppdatering vid namn “BERT” hunnit rulla ut, något vi ämnar grotta ner oss i och informera om i […]

Konverteringsknas del 1 – Betalkällor i hänvisningskanalen i Google Analytics

Som Google Ads-specialist är man van vid att konverteringsgrad kan gå upp och ned beroende på alla möjliga olika variabler. Årstid, veckodag, väderlek, TV-tablå: listan över saker som kan påverka hur benägna folk är att klicka på köp-knappen kan göras ungefär hur lång som helst. Ibland händer det dock att det man först antog var […]

Annonser med nedräkningsfunktion under Black Friday

röd_klocka

Nu närmar vi oss den period på året när butikerna, både på stan och på nätet, slåss om kunderna med sina bästa erbjudanden och kampanjer. Veckan då konsumenterna ställer sig i långa köer i höstkylan eller väntar ivrigt vid datorn, surfplattan eller mobilen på att shoppa loss under Black Friday. En utmärkt metod för att sticka […]

Google rullar ut inkognitolägen för Maps och YouTube

Inkognitoläge

Oktober är som många känner till “Cyber security awareness month”. Mycket fokus kretsar såklart kring anonymitet på webben och man kan tycka det är lite ironiskt att man lagt detta en månad före “movember”, då odla en mustasch kan ses vara sista utvägen till att ha någon form av anonymitet alls. Vi tänkte att vi […]

Minimera internlänkarna och maximera SEO-resultaten

Dead End

Idag ska du få ett råd som de flesta SEO-konsulter inte håller med om. Motsatsen till vad jag berättar här är vad de brukar säga om och om igen i nybörjarkurser för SEO. Och de har alla fel. Det finns SEO-konsulter som kommer säga att du ska hålla din sajts struktur så platt som möjligt. […]

Så får du bättre resultat med Google Ads annonstillägg

Att använda sig av olika tillägg i dina annonser är i många fall fördelaktigt. I det här inlägget tänkte jag gå igenom hur du kan dra nytta och använda dig av dem på olika sätt. En av de stora fördelarna med tillägg är att de gör annonserna mer innehållsrika och ger dem mer plats på […]

Varför är CTR så viktigt?

Click-through rate / klickfrekvens Ett av de vanligaste mätetalen som används för annonsering på Google är ”Click-trought rate”, fint förkortat CTR. Den svenska översättningen är genomsnittlig klickfrekvens och är precis vad det låter som, ett snitt på hur många av dem som har sett en annons och sedan valt att klicka på den. CTR benämns […]

Att nå mållinjen i Google Ads

Kom igång med Google Ads – Del 2 I förra delen tog vi upp vilka olika delar det är värt att hålla reda på i Google Ads. Idag är det dags att förbereda inför din första kampanj. Inför en satsning i Google Ads är det viktigt att tänka igenom ditt mål med marknadsföringen. Detta kommer […]