Bloggen

Förbättra laddningstider med lat inläsning av bilder

Förbättra laddningstider med lat inläsning av bilder

Det finns en rad olika sätt att förbättra laddningstiderna på en sajt. Ett av dessa är att använda sig av vad som kallas ”lat inläsning” av bilder. I dagens artikel reder vi ut innebörden av begreppet, dess fördelar, samt tipsar om hur du enklast går tillväga vid en implementation. Vad är lat inläsning av bilder? […]

Därför bör du komma igång med Amazon

E-handelsjätten från USA lanserar i Sverige  I augusti 2020 bekräftade e-handelsjätten Amazon, en av världens största plattformar för onlineförsäljning, att de lanserar i Sverige. Amazon grundades 1994 av entreprenören Jeff Bezos och har sitt huvudkontor i Seattle, USA. I början var tanken att webbplatsen skulle fungera som en bokhandel online, men år 1998 breddade de […]

Google har temporära indexeringsproblem

Google är inte perfekta, deras sökmotor och algoritmer fungerar inte optimalt 24/7 och risken för problem ökar när de behöver ändra eller justera något (vilket de gör hela tiden). Nu finns det svar, svart på vitt, vad som har hänt i sökresultaten och Google Search Console de senaste veckorna. SEO-specialister & sajtägare runt om i världen […]

Vår guide till hur och varför du bör tagga dina YouTube-klipp

Youtube på en mobil

Sökmotorer blir allt bättre och smartare att tolka och förstå innehåll. Dock behöver man fortfarande hjälpa dem på traven att helt förstå innehållet i det man producerat. I denna artikel ska vi förklara hur man kan öka synligheten för sina videoklipp på YouTube, samtidigt som man hjälper sökmotorn att förstå vad innehållet handlar om, detta […]

Därför lyckades Centerpartiet vid valet 2018

Ola Spännar - Kommunikationschef för Centerpartiet under valet 2018

Centerpartiet gjorde sitt bästa valresultat på 30 år under riksdagsvalet 2018. Ett resultat som var väldigt överraskande – men inte helt oväntat. Centerpartiet hade tagit fram en helt ny webbplats och en ny strategi för hur deras politiska innehåll skulle nå ut till väljarna med stöd av Google ads och sökmotoroptimering. – Vi drog igång […]

Varför har min trafik minskat? 10 möjliga orsaker

graf som går ned och upp

Du har säkert stenkoll på din sajt och trafik. Med Analytics och Google Search Console är det lätt att få information i realtid hur det går för sajten och i förlängningen, ditt företag. Därför är det lätt att få hjärtklappningen när man ser sin trafik gå ner, och ner och ner. Vad har hänt? Vad […]

Skapa lösningsfokuserat innehåll som en mästare

Olympiska Ringarna

Alla har vi nog ett idrottsminne som vi håller extra kärt och tänker tillbaka på, inte minst nu när avsaknaden av sport och idrottsprestationer gör sig påminda. Denna artikel ska handla om hur ett av mina starkaste idrottsminnen, en liten detalj, påverkat mitt sätt att tänka kring digital marknadsföring i allmänhet och för SEO i […]

Vår guide till smartare Gästbloggande

Gästbloggning och Google har genom åren haft en komplicerad relation. Redan 2014 gick Matt Cutts ut officiellt och menade på att denna typ av bloggande nu gått i graven. Sex år senare gästbloggas det fortfarande flitigt. Fenomenet har därmed inte dött ut och det kommer, med stor sannolikhet, att fortsätta att gästbloggas i framtiden också. Det […]

Så bör du tänka kring din Innehållstrategi

Innehållsstrategi

Innehåll är grunden till effektiv marknadsföring på nätet. En väl utformad innehållsstrategi är en av de viktigaste byggstenarna för framgångsrik sökmotoroptimering. Att ha högkvalitativt innehåll är och kommer, med största sannolikhet, bli ännu mer viktigt för att fånga potentiella kunders intresse och ranka högt på konkurrensutsatta sökord. Att ha en så kallad innehållsstrategi är med […]

Wikipedias nofollow-länkar, när jag gjorde SEO åt FN

Världskarta

Årsskiftet 2006 inför Wikipedia Nofollow på alla sina utgående länkar. Nofollow innebär att sökmotorer inte ska räkna värdet av länken, inte följa den helt enkelt. Det kraftpaket som Wikipedia utgjort i länkprofilen för många mycket seriösa sajter slutar helt enkelt finnas. I början av 2007 blir jag kontaktad av International IDEA, som driver ett projekt […]

Din guide till Google Web Stories

Google Web Stories Guide

Hej och välkomna! I denna guide ska vi tillsammans titta på en nygammal nyhet från Google vid namn Google Web Stories. Vi kommer förklara vad Google Web Stories är, varför det är aktuellare än någonsin att implementera, samt hur ni går tillväga för att göra så. Låt oss hoppa rakt in i hetluften! Vad är […]

Ändra dig utan att ångra dig

Förändring som del av företaget

Om du googlar ”Change without regret” kommer du få hundratals självhjälpsböcker. Konstigt nog kan det vara en oerhört viktig läxa för ett företag, snarare än för en person som försöker förbättra sig själv och sitt liv. Att ändra sig utan att känna ånger är en framgångsfaktor för ett företag. Den som känner mig vet att […]

Så misslyckas du med SEO i tuffare segment

Dags för skräck?

Att göra SEO i de svårare segmenten, tänk sådana där pengarna är väldigt direkta som finans, spel och en del andra onlinetjänster, är komplexare än det verkar. Saker du gör får nämligen konsekvenser långt senare. Jag har ungefär 15 år i ryggsäcken när det gäller SEO inom dessa svåra segment och skulle vilja dela med […]

Affärsidé: Låt kunden köpa under olika delar av processen

Allt fler vill göra saker själv: det är populärt att vara miljövänlig, självförsörjande, händig och skapa saker själv. Men alla kan inte göra allt, fastän man vill. Varför inte möta kunden halvvägs och ge dem chansen att göra lite av arbetet själv? Det finns redan möbler som kommer i platta paket som vi måste montera […]

Så bör du tänka kring längden på ditt textinnehåll

Skriva texter på maskin

Textlängd och textmängd är ett flitigt diskuterat ämne i SEO-världen. I denna artikel ska vi diskutera vikten av textinnehåll för landningssidor och huruvida mängden text, det vill säga antalet ord, spelar roll för att en sida ska ranka högt på Google eller inte. Vad säger Google själva angående antal ord i textinnehållet? Google älskar text […]