Bloggen
Din guide till Generative Engine Optimization (GEO)
I en tid där AI-drivna söktjänster som ChatGPT Search och Perplexity börjat omforma hur en del av oss söker information online, blir Generative Engine Optimization (GEO) en allt viktigare strategi. Denna guide förklarar vad GEO är, dess betydelse, och hur det skiljer sig från traditionell sökmotoroptimering (SEO). Du får även några snabba insikter i hur ...
En framgångsrik kombination för digital tillväxt
Företag jonglerar allt från styrelsearbete till viktiga avtal, och för att hålla ordning på alla delar krävs smarta lösningar, något som Bolago är specialister på. Men för att stärka sin egen digitala närvaro valde de att samarbeta med oss på Brath, och det visade sig vara ett framgångsrikt val. Att driva ett företag är ungefär ...
Jämför din siffror mot konkurrenterna – direkt i GA4!
Att mäta sig mot konkurrenter är det måste. Inom SEO är det en viktig del för att säkerställa att vi hela tiden klättrar. Det ger oss även möjligheten att ta tempen på branschen som helhet – det kanske ser ut som tillväxten går trögt, men om hela branschen är drabbad av lågkonjunkturen är den långsamma ...
Google börjar tagga AI-bilder
Google har gått ut och sagt att de kommer att tagga bilder så du vet om bilden är AI-genererad eller inte. Det här verkar vara ytterligare ett steg för att bygga tillit och ge användaren transparens. AI-generering av bilder är ganska coolt och framför allt enkelt! Du behöver inte kunna avancerade redigeringsprogram som Photoshop, eller ...
Länkar och SEO – Fortfarande otroligt viktigt
Länkar förblir en av de allra viktigaste delarna av SEO men sättet vi närmar oss länkbyggande har förändrats och mognat. Genom att fokusera på kvalitet ovh relevans kan du bygga en stark länkprofil som inte bara förbättrar din synlighet i sökmotorer utan också stärker ditt varumärke och din auktoritet online. Under åren har jag sett ...
Nya avsnitt av SEO-skolan: Lär dig mer om teknisk SEO!
För er som redan har hängt med i vår SEO-skola på YouTube vet att vi älskar att dela med oss av våra bästa tips och tricks inom sökmotoroptimering. Och nu har vi något riktigt kul att berätta – vi har precis släppt nya avsnitt! Vad handlar de nya avsnitten om? Vi vet att teknisk SEO ...
Google Core Update Augusti 2024 – vad kan vi se just nu?
Då var det dags igen! En ny Google-uppdatering släpptes den 15:e augusti (på min födelsedag, de rackarna!) och det finns redan lite matnyttig information som du borde veta. För mer allmän information om Google-uppdateringar hänvisar jag till en av våra tidigare artiklar: Vanliga frågor (och svar) om Googles Core uppdateringar. Googles egna ord om uppdateringen ...
Vad innebär Google-domen för marknadsföraren
Nyligen har en amerikansk domstol beslutat att Google agerar som ett monopol, vilket kan få stora konsekvenser för företaget och hela den digitala marknadsföringsbranschen. Domstolen har bedömt att Google bryter mot konkurrenslagstiftningen enligt sektion 2 i Sherman Act. Vad innebär detta för oss som arbetar med digital marknadsföring, och hur kan vi förbereda oss på ...
Avionero 30 gånger större på ett år
Grundarna Anton och Lars har under många år byggt den bästa tjänsten för flygbokning som går att tänka sig. Med helt ny struktur på informationen och sökmotorn kan man ge svar på helt andra frågor än övriga resebokningssajter. Men vad hjälper det om ingen känner till tjänsten? Så här ökade de besökarna på sajten med ...
Något läcker i Googles motor
Den stora snackisen i SEO-världen denna vecka har varit de dokument som påstår sig ge en inblick i Googles algoritm. För oss som arbetar med SEO är detta förstås hyperintressant då vi dedikerar en stor del av våra liv att förstå hur Googles sök fungerar Vi kommer därför nedan gå igenom vad det är som ...
Varför du inte borde Googla fram dina egna annonser
Något vi ganska ofta stöter på när det kommer till Google Ads är att kontoägare gärna vill se sina annonser direkt. Och för att göra detta Googlar de helt enkelt på sökorden de har lagt till i kontot, eller sökningar de hoppas att deras annonser syns vid. Den här metoden är något vi alltid försöker ...
De 1000 största förlorarna i Googles mars-uppdatering
Under mars månad har Google rullat ut en av de största uppdateringarna till algoritmen på länge. Egentligen två samtidigt, en så kallad Core-uppdatering och en spam-uppdatering. Vi har utvärderat de 1000 sajter som tappat mest i uppdateringen och kan dra några tydliga slutsatser om hur uppdateringen påverkar i Sverige. Här är vad vi vet. Vi ...
1 juli 2024 dör Universal Analytics – hur du exporterar din data!
Det är dags – Google Universal Analytics går i graven från och med 1 juli 2024. Den har slutat spåra data sedan 1 juli 2023 och har bara legat kvar som en fint minne. I SEO-världen har GA4 gett många gråa hår och kala fläckar, det har minst sagt inte varit ett välkommet byte. Det ...
Nu är Consent Mode V2 här
Nu har vi nått årets första deadline för implementering av Consent Mode V2 – Googles nya riktlinjer för hur man samlar in och hanterar användardata. Om du inte har tillämpat detta idag tappar du möjligheten att använda funktioner så som målgruppshantering och remarketing; både i Google Ads och GA4. Detta innebär att alla målgrupper som ...
Snart kan IP-adresser döljas i Google Chrome
En intressant utveckling börjar ta form inom webbläsarvärlden och kan påverka oss digitala marknadsförare och SEO-specialister inom en snar framtid. Google Chrome förbereder sig för att testa en ny funktion som tillåter användare att dölja sina IP-adresser. Den senaste nyheten, rapporterad av bland annat Bleeping Computer pekar på att detta drag kommer att öka användarnas ...
Dags att preppa inför INP – Nytt mätvärde för Core Web Vitals 12 mars
Vi behöver snacka lite Core Web Vitals. Även om det inte är den största rankingfaktorn för en sajt, erbjuder CWV viktig information om hur dina användare upplever sidorna. CWV visar på om det finns innehåll som flyttas runt under laddning, om laddningen är väldigt långsam samt om det tar lång tid från att sidan har ...
De första detaljerna jag kollar på varje sajt jag gör SEO för
I början av varje SEO-projekt finns det 8 åtgärder jag alltid gör för att ställa diagnos. Det är efter de här jag faktiskt börjar arbetet med SEO. En stor del av uppdraget när man gör SEO är att faktiskt förstå vad som är sajtens problem. Många sökmotoroptimerare börjar göra åtgärder som visserligen är bra men ...
Google cachar cache-funktionen
Google pensionerar cache-funktionen I en tid där webbens tillförlitlighet har förbättrats avsevärt meddelar Google att de avvecklar den klassiska cache-sökfunktionen. Denna åtgärd reflekterar en anpassning till dagens digitala landskap, där behovet av att återbesöka en tidigare version av en webbsida har minskat. Google undersöker dock möjligheten att integrera Internet Archive för att bevara webbhistorik, vilket ...
Consent Mode v2 – Vad är det och hur påverkas du?
I mars detta år inför Google en ny regel som kräver att alla som använder deras produkter måste använda någon som heter Consent Mode. Det är nödvändigt för att fortsätta skapa grundläggande målgrupper, arbeta med retargeting och använda vissa funktioner inom Google Ads och Google Analytics. Google har satt en deadline till den 6/3 för att de själva ...
Uppdateringar på Googles strukturerad data: “Organization”
Google gick för några dagar ut med lite nyheter kring strukturerad data. De har nämligen uppdaterat sin datatyp “Organization” så vi kan fylla i mer information och därmed fått andra typer av utökade sökresultat! Datatypen “Organization” kunde tidigare endast användas för att märka upp företagsloggan och URL. Den var alltså ganska onödig och många företag ...