Bloggen

“Jag behövde en Google Ads-byrå som gick att lita på”

Efter en tid av krångel och avtagande tillväxt vände Babyface uppåt med sin nya byrå för Google Ads. På en allt tuffare marknad där konkurrensen ständigt ökar hade e-handeln problem att få fart, och bibehålla resultaten från sin sökannonsering. Därför bytte Tindra Ramsin till Brath. Tindra Ramsin, grundare och VD på Babyface, hade sett resultaten ...

Guldläge på nätet – 4:e upplagan

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla är inne på fjärde upplagan. ”Årets bok för alla digitala marknadsförare” har Dagensanalys sagt, ”Sökmotoroptimering är makt” säger Sydsvenskan och svenska marknadsförare verkar ha tagit det till sig till fullo, jag trodde aldrig vi skulle sälja så här många. När vi satte oss ner med första upplagan av ...

”Du kan inte bygga varumärke med SEO”

Nästan som ett mantra upprepar de orden, du kan inte bygga varumärke i sökresultaten. Vi pratar förstås om reklamarna, mediabyråerna, kommunikatörerna och så vidare av den gamla skolan. De som fattat intention inser att det är långt från sanningen.  Igår fick jag reda på att en butik för smide gått i konkurs och det skar ...

SEO-branschen växer fort

De senaste åren har SEO-branschen tagit fart ordentligt. 20% per år är siffran som oftast nämns men jag är inte säker på att det stoppar där, min bild är att vi står inför en extrem tillväxt även de närmaste åren och det är vad som orsakar alla uppköp. Det har skett en rad uppköp och ...

Hur farlig är din SEO? 22 riskfyllda SEO-strategier

Att göra SEO är att leva med risk, oavsett om du gör lite, mycket, ingen eller mest sökmotoroptimering så kan Google välja att plocka bort din sajt från sökresultaten. Därför behöver du vara medveten om vilka risker du tar.  SEO är mycket mer komplicerat idag än det var för några år sedan och alla är ...

5 punkter som gör dig till sökmotoroptimerare (som sticker ut i mängden)

Allt fler söker sig till SEO-branschen men det finns ändå ett ständigt behov av nya specialister. Framför allt saknas det sökmotoroptimerare som har mer än några års erfarenhet och som faktiskt under sina första år i branschen blivit skickliga på hantverket.  Här får du en chans att bli en av de få som på allvar ...

Det vanligaste SEO-slöseriet: Feltänkta internlänkar

Hur din sajt är strukturerad och organiserad kommer avgöra hur bra du lyckas med din SEO, tyvärr missar många grundförståelsen och slösar därför rejält med sin SEO. Lär dig ta tillvara på den auktoritet och styrka du har på din sajt för att få ut maximalt värde. Så här ska du tänka. Varje sida på ...

Internet är brus, så hörs du ändå

Det finns så mycket skräp på internet nu för tiden. Har du hört det någon gång? Du kanske till och med tycker det? Det är en lite konstig åsikt, lite på samma sätt som att säga att det finns så mycket smuts i världen.  På samma sätt som en grusväg är tillverkad av smuts är ...

Content Marketing – Innehållsmarknadsföring

Content Marketing eller Innehållsmarknadsföring är något som växt otroligt i popularitet. Det pratas om content marketing som det nya sättet att göra SEO, som det bästa sättet att bygga varumärke och så vidare. Ta det med en nypa salt. Content Marketing är inte alls dåligt, det finns goda anledningar att titta på sin innehållsstrategi och ...

God Jul och Gott Nytt År

Både kontoret i Stockholm och det i Örnsköldsvik har fått sig en kyss av riktigt vinterväder och julstämningen börjar krypa fram. Julkalendrarna hos E-handlarna går varma, tröttheten efter Black Friday har börjat försvinna ur kroppen. Alla jultecknen är på plats alltså. Snön behöver sopas från utlastningen och Postnords chaufför har rimfrost i skägget. Screaming Frog ...

Det är aldrig bäst med Best Practice

SEO är en exakt vetenskap, alla som säger något annat har fel. Däremot förändras miljön i ett sådant tempo att det kan vara svårt att göra ordentliga studier som är aktuella, det gör det hela lite luddigare. Det är dessutom ofta så att du hamnar i situationer där en för- eller nackdel ställs mot en ...

De 3 värsta missarna i början av SEO-karriären och hur du undviker dem

Att vara oerfaren är inte i sig ett problem. Många åtgärder inom SEO har långtgående effekter däremot och den som inte sett ett stort antal projekt riskerar stora problem. En åtgärd som kortsiktigt ger jättebra resultat kan sätta sajten i filter i flera år framåt i ett senare läge. Det är vanligare än du tror ...

Hjälp! Är min sajt straffad av Google?

Vilken typ av fråga som är vanligast att få som SEO-specialist varierar över tid, och det verkar gå i cykler. På sista tiden har jag fått fler och fler frågor som rör bestraffningar av olika slag, och det verkar som att det finns en del begreppsförvirring kring det. Därför ska vi nysta lite i den ...

Länkarnas betydelse för sökmotoroptimering

Länkar som pekar till din sajt är bland de allra starkaste signalerna för Google. Om du har massor av förtroendeingivande sajter som länkar till dig, då är det nog rimligt att ha förtroende för din sajt också. Det är Googles stora uppfinning. Förr, var länkar inget som spelade någon roll inom sökmotoroptimering, då hade vi ...

SEO är Googles enda konkurrent

Google har idag en intäktskälla att tala om, annonsering genom Google Ads. En del av den sker i form av Adsense på andra sajter men huvudparten sker i sökresultaten i form av Adwords. Det finns idag inga andra som tillhandahåller den tjänsten i Sverige. Bing, Eniro, Hitta och alla de andra då, tänker du nu. ...

Sluta famla i mörkret med dina sökord

Det är länge sedan Google valde att ta bort sökordsdata i Google Analytics för dina organiska sökord med hänvisning till personlig integritet hos besökaren. Det är inget problem för integriteten när någon klickar på det sponsrade resultatet konstigt nog. Det betyder att du behöver betala för att lära dig om din egen sajt. Not provided ...

Våga vara personlig i dina produkttexter

Produkttexter! Finns det något tråkigare än att skriva texter till produkterna i shopen? Läser någon ens texterna eller finns de där bara för sökmotorn? Det kan vara så att du har mycket att tjäna på att lägga lite extra tid och vara lite personlig i texterna. Det är ett problem för många med texter i ...

Behöver du hjälp med internationell SEO?

Om du har en bra grund i din SEO kan en ny marknad vara ett sätt att växa snabbt. Bra SEO i ett land smittar nästa, du ärver en stor del av kraften och därför måste du ha SEO i tankarna när du går ut på nästa marknad. En stark sajt, med högt förtroende hos ...

Du råkar illa ut på grund av SEO-branschens låga priser

Den svenska SEO-branschen har under de tidiga åren av sin existens lidit av för låga priser. Det låter kanske som en företagsägares sätt att försöka lura till sig en extra slant men det är inte jag som tagit skada av de låga priserna, det är du. Låt oss börja med att ställa frågan vad det ...

Google+ Vad var det och vad hände med det?

Google har gjort en lång rad försök med sociala nätverk och senast ut var Google+ som skulle bli det nya inom SEO, enligt sociala medie-experterna av den tiden. Vi förutspådde att det skulle vi lika öde som Second Life, bedöm du vem som hade rätt. Kommer du ihåg Second Life? Då kommer du kanske inte ...