Bloggen

Vår guide till smartare Gästbloggande

Gästbloggning och Google har genom åren haft en komplicerad relation. Redan 2014 gick Matt Cutts ut officiellt och menade på att denna typ av bloggande nu gått i graven. Sex år senare gästbloggas det fortfarande flitigt. Fenomenet har därmed inte dött ut och det kommer, med stor sannolikhet, att fortsätta att gästbloggas i framtiden också. Det […]

Så bör du tänka kring din Innehållstrategi

Innehållsstrategi

Innehåll är grunden till effektiv marknadsföring på nätet. En väl utformad innehållsstrategi är en av de viktigaste byggstenarna för framgångsrik sökmotoroptimering. Att ha högkvalitativt innehåll är och kommer, med största sannolikhet, bli ännu mer viktigt för att fånga potentiella kunders intresse och ranka högt på konkurrensutsatta sökord. Att ha en så kallad innehållsstrategi är med […]

Wikipedias nofollow-länkar, när jag gjorde SEO åt FN

Världskarta

Årsskiftet 2006 inför Wikipedia Nofollow på alla sina utgående länkar. Nofollow innebär att sökmotorer inte ska räkna värdet av länken, inte följa den helt enkelt. Det kraftpaket som Wikipedia utgjort i länkprofilen för många mycket seriösa sajter slutar helt enkelt finnas. I början av 2007 blir jag kontaktad av International IDEA, som driver ett projekt […]

Din guide till Google Web Stories

Google Web Stories Guide

Hej och välkomna! I denna guide ska vi tillsammans titta på en nygammal nyhet från Google vid namn Google Web Stories. Vi kommer förklara vad Google Web Stories är, varför det är aktuellare än någonsin att implementera, samt hur ni går tillväga för att göra så. Låt oss hoppa rakt in i hetluften! Vad är […]

Ändra dig utan att ångra dig

Förändring som del av företaget

Om du googlar ”Change without regret” kommer du få hundratals självhjälpsböcker. Konstigt nog kan det vara en oerhört viktig läxa för ett företag, snarare än för en person som försöker förbättra sig själv och sitt liv. Att ändra sig utan att känna ånger är en framgångsfaktor för ett företag. Den som känner mig vet att […]

Så misslyckas du med SEO i tuffare segment

Dags för skräck?

Att göra SEO i de svårare segmenten, tänk sådana där pengarna är väldigt direkta som finans, spel och en del andra onlinetjänster, är komplexare än det verkar. Saker du gör får nämligen konsekvenser långt senare. Jag har ungefär 15 år i ryggsäcken när det gäller SEO inom dessa svåra segment och skulle vilja dela med […]

Affärsidé: Låt kunden köpa under olika delar av processen

Allt fler vill göra saker själv: det är populärt att vara miljövänlig, självförsörjande, händig och skapa saker själv. Men alla kan inte göra allt, fastän man vill. Varför inte möta kunden halvvägs och ge dem chansen att göra lite av arbetet själv? Det finns redan möbler som kommer i platta paket som vi måste montera […]

Så bör du tänka kring längden på ditt textinnehåll

Skriva texter på maskin

Textlängd och textmängd är ett flitigt diskuterat ämne i SEO-världen. I denna artikel ska vi diskutera vikten av textinnehåll för landningssidor och huruvida mängden text, det vill säga antalet ord, spelar roll för att en sida ska ranka högt på Google eller inte. Vad säger Google själva angående antal ord i textinnehållet? Google älskar text […]

Hur du hittar och åtgärdar 404:or med trafik

Hitta och åtgärda 404:or med trafik

I dagens artikel får du ta del av hur du med hjälp av Google Analytics kan identifiera borttagna och icke ompekade sidor på din sajt (404:or), som fortfarande driver trafik! Du får även veta hur du bäst går tillväga för att återta dina besökare, samt i vissa fall även värdefulla länkar! Det finns mängder av olika anledningar till […]

Single Page App (SPA) – bra eller dåligt för SEO?

För många är single page applications (SPA) det perfekta sättet att skapa sajter på. Det är lätt att använda, ger snyggt resultat och går fort! Men SPA förlitar sig mycket på JavaScript, något som får sökmotoroptimerare att dra öronen åt sig. Är det dåligt för SEO att ha en SPA-sajt? Och hur ska du optimera […]

Chrome presenterar “Core Web Vitals” så du kan skapa en bättre sajt

När man pratar om sökmotoroptimering i Sverige är det nästan synonymt med att optimera för Googles sökmotor efter över 90 % av svenskar använder Google. Genom att lyssna och läsa om nyheter från Googles team kan du anpassa dig sajt för bästa resultat. Nu har de kommit med ett nytt verktyg & guide för att […]

Varumärket och en rimlig (?) kluvenhet inför det

Magnus Bråth skriver om sökmotoroptimering på en balkong på Malta

Du är ett varumärke, det är en tanke som cirkulerar på LinkeIn men jämna mellanrum. Det har dykt upp nu och då under några år och just nu är det en post som itereras igen. Jag tycker personligen att det är en motbjudande idé. Till försvar för varumärkesförespråkarna är det naturligtvis så att arbetsgivare och […]

Affärsidé: Vad som helst på Youtube

Yxa från Gränsfors

Om rätt person tillverkat din hammare eller stekpanna, då ökar värdet radikalt på den. Det finns ett antal Youtube-kändisar som säljer prylar de tillverkat, med ordentligt höga priser. Rätt gjort borde man kunna vända funktionen, låt den som tillverkar grejerna bli kändis, snarare än tvärt om. Alec Steele, en välkänd Youtuber inom smide, med över […]

Affärsidé: Kola Superdeep Borehole – för kraft

Jättestort borrhål, en affärsidé?

Om du hade ett hål i marken som var tolv kilometer långt, skulle du kunna använda det för att driva ett kraftverk? Affärsidéer är spännande. Ibland har man alldeles för gott om dem och ibland saknas de helt. Därför startar vi med den här artikeln en serie där vi delar med oss av våra bästa […]

Ta hjälp med annonsering i sociala medier

5 stjärnor - bästa kvaliteten

Om målsättningen är försäljning, snarare än kännedom, behöver man vara skicklig på annonsering i sociala medier. Det går att mäta försäljningsökning hela vägen precis som i sökmotorer, då är det rimligt att försäkra sig om att man får det också. En god vän till mig som byggt upp ett större internationellt företag brukade ofta säga […]