Bloggen

Vad är SEO-värdet på min blogg?

Blog

Vi fick en fråga från en läsare som jag bedömde som värd att besvara med en egen post. ”Vad är SEO-värdet på min blogg?” Det är inte så konstigt att frågan kommer upp, som bloggare finns det flera anledningar att fundera över SEO. Min gissning är att det är en av två anledningar som ligger […]

Ny SEO-skola på mail

SEO-skola

Idag lanserar vi vår SEO-skola. Den består av 9 email som lär dig grunderna i SEO på lika många veckor.  Som du säkert redan vet sitter Brath på en massa bra kompetens inom sökmotoroptimering, inte minst i våra seniorer Aaron och Marcus. Tillsammans med dem har jag, Magnus, satt ihop en utbildning i sökmotoroptimering som […]

Tre tips för en kostnadseffektiv kontostruktur i Google AdWords

Vägen mot framtiden

Det finns fler sätt att strukturera ett AdWords-konto än vad det finns sajter på cyberspace. Som AdWords-specialist har jag stött på ett flertal av dem, och många byråer eller inhouse-specialister predikar gärna att sin struktur är bäst. Med det sagt, så finns det ändå tre grundregler som jag personligen har märkt är viktiga och aldrig […]

Därför ska du som specialist jobba hos oss

Vi som är Brath

Precis som många andra inom SEO och SEM rekryterar vi ständigt fler specialister. Du som specialist på SEO eller SEM vet förstås att du är värdefull. Vi tänkte låta våra egna specialister ge dig anledningen varför du ska söka dig till Brath. Varje år genomför vi en medarbetarundersökning. Resultatet av den är alltid upplyftande men […]

Till Salu: Trädgårdsbutik online

Efter mycket funderande har vi nu till slut bestämt oss för att sälja vår trädgårdsbutik. Jag ska förklara hur butikens siffror ser ut idag och lite om varför vi till slut säljer. När Brath Distanshandel köpte butiken av Kodmyran hade vi ett rasande tempo på investeringarna. Vi ville lära oss allt om E-handel för att […]

Användardata i sökresultaten

Bounce

Vi har sett indikationer på att Google stärkt sitt användande av användardata, eller data som liknar användardata i sökresultaten men vet inte hur man ska mäta det. Google har tillgång till data från en lång rad sökresultat och ett antal andra typer av användardata. Vi tycker att det pekar mot att Google under senaste månaderna […]

7 måsten för alla ehandlare

7 måsten för ehandlaren

Som ehandlare är det lätt att fastna i det praktiska men det finns andra saker som du måste lägga energi på. Det finns inget sätt att komma undan om det ska gå riktigt bra med butiken. Som du säkert förstår arbetar vi väldigt ofta med ehandlare, särskilt naturligtvis i våra egna butiker men också med […]

Släpp din Adwords-prestige

VD gör allt

Som företagsledare är det lite pinsamt att erkänna det men vi är en grupp människor som ofta agerar precis som treåringar. ”Jag kan själv” är vad som gjorde oss till företagare en gång i tiden men det kan också vara det som håller oss tillbaka. Leda istället för att ledas, ”jag kan själv” är grunden […]

Jublar du för att Google lagt dig som snippet i toppen? Tänk om!

Sten sax påse

Om din förstaplacering i sökresultatet nu dessutom resulterat i ett utvalt utdrag, en featured snippet, är det nog inte läge att jubla. Det är förmodligen så att du tappar trafik av det. Om du har en position på startsidan för en sökning finns det en viss chans att du också får en så kallad Featured […]

Därför misslyckas din inhouse-SEO

Husbygge

SEO är en bransch där skala ger extra fördelar, det ger förstås en fördel till byråer och en nackdel till alla inhouse-satsningar. Det här är i mina ögon den allra vanligaste orsaken till att det går åt skogen när man vill lösa sin egen SEO i konkurrensutsatta segment. Det finns egentligen två grundbultar i sökmotoroptimering. […]

Vi söker en specialist på annonsering i sociala medier

CV

Nu söker vi en Social Media Specialist med placering på vårt fina kontor i centrala Stockholm. Som specialist på Brath kommer du ta plats i ett av Sveriges starkaste och snabbast växande Paid Media-team där kundnytta, utveckling och resultat står i centrum. SEM och Paid Social är det som växer snabbast hos oss just nu […]

Utvecklare med inriktning på WordPress

Gammaldags telefon

Brath letar en utvecklare som kan ta huvudansvar för vår satsning på WordPress. Du vet förstås vad det innebär, Php, MySQL och mycket front end-arbete. Vi letar både i Stockholm och i Örnsköldsvik. Brath kommer med start de nästa 12 månaderna göra en satsning på WordPress. Vi har redan idag relativt stor erfarenhet av att […]

Röstsökningar, hur hanterar du det?

Sökningar med rösten - Voice searches

Röstsökningar, voice searches, ska enligt vissa bedömningar öka dramatiskt under de närmaste åren. Så mycket som 50% har vi sett profetior om (visserligen rätt seriös bedömare). Frågan är hur man i SEO-världen ska hantera detta? Vissa källor menar att 2020 kommer vi göra så mycket som 50% av alla sökningar med rösten. Det här kommer […]

Relaterad information – nästa rankingsignal?

SEO-djungeln

Det pratas om relaterad information inom SEO-communitiet. Kanske är det alla ”Vad är-sökningar” som är bakgrunden, kanske är det gamla indikationer som kommit tillbaka till ytan. Kanske är det önskedrömmar om Rankbrain? Innan vi går in på artikeln vill vi vara tydliga med att vi nu kommer återge, och skapa några egna, spekulationer. Vi brukar […]

Har branschen blivit mer välutbildad?

Universitetsutbildning mot SEO

33 av 58 som nu gjort vår enkät har högskolestudier i ryggsäcken. Det stämmer inte med den bild jag personligen haft av en bransch som krävt att man är mer eller mindre självlärd. Är det så att branschen förändrats? Om vi räknar alla eftergymnasiala utbildningar, alltså tar med till exempel KY-utbildningar, i vår undersökning så […]