Bloggen

Röstsökningar, hur hanterar du det?

Sökningar med rösten - Voice searches

Röstsökningar, voice searches, ska enligt vissa bedömningar öka dramatiskt under de närmaste åren. Så mycket som 50% har vi sett profetior om (visserligen rätt seriös bedömare). Frågan är hur man i SEO-världen ska hantera detta? Vissa källor menar att 2020 kommer vi göra så mycket som 50% av alla sökningar med rösten. Det här kommer […]

Relaterad information – nästa rankingsignal?

SEO-djungeln

Det pratas om relaterad information inom SEO-communitiet. Kanske är det alla ”Vad är-sökningar” som är bakgrunden, kanske är det gamla indikationer som kommit tillbaka till ytan. Kanske är det önskedrömmar om Rankbrain? Innan vi går in på artikeln vill vi vara tydliga med att vi nu kommer återge, och skapa några egna, spekulationer. Vi brukar […]

Har branschen blivit mer välutbildad?

Universitetsutbildning mot SEO

33 av 58 som nu gjort vår enkät har högskolestudier i ryggsäcken. Det stämmer inte med den bild jag personligen haft av en bransch som krävt att man är mer eller mindre självlärd. Är det så att branschen förändrats? Om vi räknar alla eftergymnasiala utbildningar, alltså tar med till exempel KY-utbildningar, i vår undersökning så […]

Ju mer vi tjatar, desto bättre resultat

Tjata om SEO

Vi ändrade arbetssätt mot något som ger bättre resultat, är hårdare arbete från vår sida och som sänker våra marginaler. Den stora förhoppningen var att det skulle uppskattas ordentligt av kunderna men det kan vara så att det inte gillades. I transparensens namn tänkte jag dela med mig av lite tillkortakommanden från vår sida under […]

Att rekrytera och behålla i en supersnabb bransch

Projektledare på Brath

Att hitta och sedan hålla kvar rätt personal är komplicerat i alla branscher, jag vill påstå att det är än mer komplext i en bransch som växer så snabbt som vår och som är så ung. Här är mina tankar om hur man gör. SEO är en ung bransch som i princip bara funnits på […]

Vilken lön har man som sökmotoroptimerare?

Snittlöner inom SEO och SEM

Är det bättre att ha kundkontakt än att vara i Götaland i SEO-branschen? Vad tjänar en arbetsledare inom SEM? Vi har fått in data från vår branschundersökning för alla som arbetar med sökmarknadsföring. Vi har fått in data från branschundersökningen och är sugna på att dela med oss. Totalt har vi fått in 54 svar […]

Sökmotoroptimering är lysande för B2B-marknadsföring

Snabb SEO

Både SEO och SEM är något man ofta kopplar ihop med B2C. Saken är den att båda faktiskt är alldeles lysande för B2B om man vet vad man gör. Sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering (SEM) är lätta att mäta resultaten av när försäljningen sker på nätet. I E-handeln kan man mäta ner till kronan på sin […]

Branschundersökning 2017 – hjälp oss med svar

Vägen mot framtiden

Det är länge sedan det gjordes en kartläggning av hur det är att arbeta i den svenska sökbranschen. Därför har vi satt ihop en enkät för dig som jobbar med SEM eller SEO. Det finns de som tycker att man inte ska veta till exempel snittlön när man söker jobb i branschen. Jag har alltid […]

Vad utmärker en bra SEO-konsult?

SEO-konsulter

Det finns idag en ganska spridd skara som kallar sig SEO-konsulter, eller något annat som klingar någorlunda lika. Man tillhandahåller ett antal väldigt olika typer av tjänster och jag skulle idag vilja ge mig syn på vad en bra SEO-konsult gör. Till att börja med behöver vi bestämma oss för att det finns en skillnad […]

Vi söker avdelningschef till kontoret i Örnsköldsvik

Teamet på Brath - en del av

Brath har vuxit så pass fort att en av våra avdelningar i Örnsköldsvik behöver en ny avdelningschef. Har du erfarenhet av ledande befattningar och är intresserad av ett av Öviks allra mest omtalade företag? Vår produktionsavdelning som arbetar med att publicera text och bild på våra egna och andra sajter behöver en ny avdelningschef. Avdelningen […]

Prata SEO på Facebook

SEO på Facebook

Det finns en grupp för SEO på svenska på Facebook för dig som är intresserad att diskutera, lära dig mer eller helt enkelt lära känna andra intresserade. #svSEO heter den, precis som Twitter-taggen. För ganska länge sedan startade Per Nilsson (som är en svensk sökmotoroptimerare) gruppen #svSEO på Facebook, mest för att den skulle fungera […]

Svensk SEO har blivit mycket bättre

Blodapelsin

Den svenska SEO-branschen bestod av grabbar sittande i en källare och krängare från något telefonkatalogskojarbolag. Det var min bild av branschen, idag är det något helt annat. Du kanske minns artikeln om tio år med SEO-branschen, idag är det dags för uppföljaren. Den svenska SEO-branschen har faktiskt vuxit alldeles oerhört under de här åren och […]

Men om SEO funkar bra måste jag fortsätta köpa…

medicin

En fundering jag ofta får höra på konferenser eller föreläsningar, som ibland också dyker upp hos dem som efterfrågat en offert, är att om man efter ett år eller två med hjälp av ett SEO-företag sett till att få riktigt mycket trafik och försäljning så finns det en inlåsningseffekt. Om man vill behålla trafiken till […]

Google ännu en gång: Nej, vi använder inte Likes

Gary Illyes tydlig: Google använder inte Facebook-likes

Min sida har många fler likes än konkurrenten, varför rankar jag inte bättre? – För att vi inte använder Likes för att ranka sidor? En bekant, Eli, som också råkar vara en av de sökmotoroptimerare som inspirerade mig när jag började med SEO ställde frågan till Googles Gary Illyes: Varför rankar inte min sida bättre […]

Så hittar du bästa E-handelsplattformen

Din shop?

Valet av plattform när du ska starta E-handel kan kännas helt övermäktigt. För många kan det kännas som ett husköp men jag skulle vilja föreslå en annan approach. Leta inte efter den perfekta E-handelsplattformen utan hitta en plattform som räcker till det du nu ska göra. Som handlare med en rad butiker, den första jag […]