Bloggen

Vad skulle du vilja berätta för våra läsare?

intervju

Om du fick chansen att nå några tusen SEO-intresserade på den här bloggen, vad skulle du vilja berätta om? Sedan vi publicerade intervjun med Anders Karlsson om dropshipping har den lästs 4298 gånger. Förmodligen är den så populär för att den tillhandahåller ordentligt med värde för läsaren och det är ett ämne som många funderar över […]

Sökmotoroptimering och översättningar är svårt

Översättning

Att texten är oerhört viktig när det kommer till sökmotoroptimering känner nog alla till. Bra text, där du haft sökmotorer i åtanke har en förmåga att ta riktigt bra positioner. Det blir genast mer komplext om det är på ett språk du inte förstår. Det finns några saker man kan göra på en sajt som […]

Ledarskap – svårigheterna med utbildningar

Ledarskap

På Brath arbetar vi hela tiden med att bli bättre på ledarskap, på samma sätt som vi jobbar med ständig förbättring inom andra områden. Det är inte helt lätt. På det personliga planet hamnar mitt arbete mycket i arbete med ledningsgruppen på Brath. När jag inte håller på med de övriga företagen i den lilla […]

Köp inte till SEO när sajten är byggd!

SEO

Många tror att SEO är något man lägger till när sajten redan är på plats. Visst är det så i många fall att man börjar göra SEO efter att man kommit igång men ska du ändå byta plattform då ska du verkligen ha med dig din sökmotoroptimerare. Ofta genom min karriär har jag blivit kontaktad […]

Case: Nox AB

NOX AB är en lokal städfirma i Uppsala som har gett Brath uppdraget att förbättra sajtens organiska synlighet. Brath har arbetat med NOX AB sedan 2016 och har nu också fått förtroendet att arbeta med Adwords-kontot för NOX AB. Ett samarbete som redan från start har ökat intresseanmälan på sajten. Målsättning med SEO Brath har […]

Straffa eller ignorera

Sommar på Braths blogg

Om Google ska straffa eller ignorera SEO de tycker går över gränsen har varit något som debatterats en del på senare tid. Jag tror att jag håller med Google här. Google talar själva i princip aldrig om straff, de talar om manuella åtgärder eller så pratar de helt enkelt om att algoritmen valt att ranka […]

Innehåll bakom flikar – Google luras lite

Att lägga innehåll bakom en ”läs mer” eller i flikar har blivit allt mer populärt, särskilt sedan mobiltrafiken blivit allt viktigare. Google har gått ut med att de kommer hantera det som annan text, eftersom det är bra för användaren. Tyvärr är det inte sant, ännu. Att lägga innehåll bakom flikar eller en läs mer-knapp […]

Ge tid åt dina annonstillägg i Google AdWords

Ad extensions - Google

Annonstillägg är egentligen precis som det låter, tillägg till din annons som syns intill dina annonser när dina sökord triggas av en sökning. Det finns många tillägg du kan använda, och vi tänkte beskriva de allra vanligaste här. Men ibland kan det också vara svårt att veta vilka som passar till just din bransch eller […]

Vad är SEO-värdet på min blogg?

Blog

Vi fick en fråga från en läsare som jag bedömde som värd att besvara med en egen post. ”Vad är SEO-värdet på min blogg?” Det är inte så konstigt att frågan kommer upp, som bloggare finns det flera anledningar att fundera över SEO. Min gissning är att det är en av två anledningar som ligger […]

Ny SEO-skola på mail

SEO-skola

Idag lanserar vi vår SEO-skola. Den består av 9 email som lär dig grunderna i SEO på lika många veckor.  Som du säkert redan vet sitter Brath på en massa bra kompetens inom sökmotoroptimering, inte minst i våra seniorer Aaron och Marcus. Tillsammans med dem har jag, Magnus, satt ihop en utbildning i sökmotoroptimering som […]

Tre tips för en kostnadseffektiv kontostruktur i Google AdWords

Vägen mot framtiden

Det finns fler sätt att strukturera ett AdWords-konto än vad det finns sajter på cyberspace. Som AdWords-specialist har jag stött på ett flertal av dem, och många byråer eller inhouse-specialister predikar gärna att sin struktur är bäst. Med det sagt, så finns det ändå tre grundregler som jag personligen har märkt är viktiga och aldrig […]

Därför ska du som specialist jobba hos oss

Vi som är Brath

Precis som många andra inom SEO och SEM rekryterar vi ständigt fler specialister. Du som specialist på SEO eller SEM vet förstås att du är värdefull. Vi tänkte låta våra egna specialister ge dig anledningen varför du ska söka dig till Brath. Varje år genomför vi en medarbetarundersökning. Resultatet av den är alltid upplyftande men […]

Till Salu: Trädgårdsbutik online

Efter mycket funderande har vi nu till slut bestämt oss för att sälja vår trädgårdsbutik. Jag ska förklara hur butikens siffror ser ut idag och lite om varför vi till slut säljer. När Brath Distanshandel köpte butiken av Kodmyran hade vi ett rasande tempo på investeringarna. Vi ville lära oss allt om E-handel för att […]

Användardata i sökresultaten

Bounce

Vi har sett indikationer på att Google stärkt sitt användande av användardata, eller data som liknar användardata i sökresultaten men vet inte hur man ska mäta det. Google har tillgång till data från en lång rad sökresultat och ett antal andra typer av användardata. Vi tycker att det pekar mot att Google under senaste månaderna […]

7 måsten för alla ehandlare

7 måsten för ehandlaren

Som ehandlare är det lätt att fastna i det praktiska men det finns andra saker som du måste lägga energi på. Det finns inget sätt att komma undan om det ska gå riktigt bra med butiken. Som du säkert förstår arbetar vi väldigt ofta med ehandlare, särskilt naturligtvis i våra egna butiker men också med […]