Bloggen

Hur du kan förbättra din sajt med internlänkar

färgade snören mellan nålar

En internlänk är en länk från en sida på din sajt till en annan sida på sajten. Du skickar aldrig besökaren vidare till en annan domän utan endast till annat innehåll. Internlänkar är mer förlåtande än länkar av annat slag då du kan använda dig av exakta ankartexter. De ger inte lika mycket kraft till […]

En guide om Googles nya länk attribut – rel=”sponsored” och rel=”ugc”

Googles nya Nofollow

I veckan flaggade Google för att de nu rullar ut två helt nya länkattribut vars syfte är att komplettera det redan etablerade nofollow attributet. Förutom rel=“nofollow” kommer Google nu ta hänsyn till: rel=“sponsored” (För sponsrade länkar genom reklam, sponsrat innehåll och dylikt) rel=“ugc” (Användargenererat innehåll exempelvis foruminlägg och länkar i kommentarsfält) Vi tänkte därför i denna artikel […]

GO Sport Travel gick från 26 till 54 Mkr med SEO

GO Sport Travel

Sedan 2012 har Brath arbetat med sportreseföretaget GO Sport Travel. De arrangerar resor till sport- och musikevenemang världen över. SEO har hjälpt dem fördubbla försäljningen till att nu sälja för över 50 miljoner per år. När Per Gavelius sjösatte sitt nya bolag GOsporttravel.com för första gången kunde han knappast ha valt en sämre tidpunkt. 10 […]

Hur du optimerar för Googles featured snippets a.k.a. position zero

Hur du optimerar för Google featured snippets

Uttrycken “featured snippets” och “position zero” dyker dagligen upp på allt fler individers radar och är egentligen olika benämningar för en och samma sak. I dagens artikel kommer vi kortfattat förklara vad en featured snippet är för något. Hur stort tillskott organiskt trafik du kan förvänta dig av en featured snippet. Samt hur du rent praktiskt […]

SEO är inte en mjuk vetenskap

Ett vanligt missförstånd som får mig att tappa fattningen är ninjastatus på sökmotoroptimerare. Att hantera en algoritm är inte meditation, det är inte att kasta kaststjärnor och det är inte ens magi-relaterat alls. Inga trollspön eller stavar viftas någonsin. Ärligt talat lärde jag mig inte särskilt mycket på det civilingenjörsprogram jag ett tag deltog i […]

”SEO funkar likadant i dag som för 10 år sen”

Christoffer Tyrefors - VD på Cykelkraft

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma. Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups […]

När ska man annonsera på sitt eget varumärke med Google Ads?

Att skilja sig från mängden

Onödig kostnad eller grundbult i en sund kontostruktur? Åsikterna går isär om annonsering på eget varumärke med Google Ads. Här presenterar vi fördelarna med Brand-annonsering samt ger några exempel på när man kan vara mer försiktig med det. En fråga som ofta dyker upp vid uppstart med nya kunder, i synnerhet de som inte har […]

Är du ett varumärke?

Under åren har jag stött på en hel del personer som sagt att de är värdefulla för att de är ett varumärke. Varumärket Jag, som kan vara värdefull för ditt företag bara genom att finnas. Ibland kanske det är sant men det är långt från alltid någon du vill ha i din organisation. Inget företag […]

Därför ska du inte välja en fullservicebyrå

Vägen mot framtiden

Att synas online är en tävling, för att du ska kunna vara etta i sökresultatet behöver någon annan petas ner. Det är huvudanledningen att det inte är bra för dig med en fullservicebyrå. Det är lätt att bli bekväm och visst är det bekvämt med en enda byrå för allt online. Du behöver bara attestera […]

Sökord – hur du väljer rätt för din sajt

Hur du väljer dina sökord

Visst låter det enkelt? Välj några passande ord och börja optimera, eller hur? Nja, skulle vi säga. Det krävs mer eftertanke och efterforskning än du kanske tror. Idag ska vi därför gå igenom hur du ska tänka när du väljer sökord till din sajt.  Sökorden är de ord och fraser som en person använder när […]

En serie större Google-uppdateringar som alla triggas av samma sak

Medic eller Core update?

Google har de senaste månaderna rullat ut ett antal av vad de kallar Core Updates. Kärnan i algoritmen uppdateras alltså. Traditionellt har sådant sällan gett stora effekter, direkt, i sökresultaten men nu ser det annorlunda ut. En viss typ av sajter tycks påverkas väldigt mycket. Det Google kallar Core Update är en uppdatering av själva […]

Annonsera på Google Ads i Finland

Helsingfors, Finland

Innan du sätter dig framför datorn, startar ett nytt konto och skapar Google Ads-kampanjer i Finland finns det några saker du bör tänka på att för att få lyckas med din Google Ads-annonsering.  Solid kontostruktur Har ditt företag redan erfarenhet av annonsering på Google Ads från andra länder så finns det säkerligen mycket som ni […]

Google Travel – Ett (hår)resande verktyg för resebranschen… eller?

Under maj 2019 annonserade Google att man nu tar ytterligare ett steg mot att vara en stor aktör i resebranschen. Detta genom att lansera Google Travel. I denna artikel tittar vi närmare på Googles initiativ och spånar kring hur detta kan komma att påverka reseindustrin och dess konsumenter ur ett SEO-perspektiv. Vad är Google Travel? […]

Vad en favicon är och dess värde för dig som driver en sajt

I denna artikel förklarar vi vad en favicon är, vad den har för värde samt varför en favicon numera är viktigare än någonsin att implementera på sin sajt. Vad är en favicon? En favicon kan enkelt förklaras som den ikon som på olika vis representerar en sajt. I moderna webbläsare syns en sajts favicon till […]

Nu blir vi internationella

Mikrofoner

Brath har alltid arbetat relativt internationellt. Vi har gjort SEO (och i viss utsträckning Google Ads) på flertalet marknader, framförallt i Norden. Nu är det dags att börja röra sig ut i världen på riktigt däremot. Vi har haft kunder från hela världen sedan starten men vi har varit ganska snäva på vilka marknader vi […]