Bloggen

Det är svårt att köpa SEO

Att välja väg

Det är säkert inte första gången du funderat på att köpa in tjänster från en SEO-konsult. Tyvärr är det lite komplext att köpa SEO och det är du som måste sätta dig in i vad du behöver. SEO är en komplex tjänst att köpa in, mycket mer komplext än till exmepel Adwords. En av anledningarna […]

Dagens sökfråga: Hur hanterar man utgångna produkter?

utgangna-produkter

  Det är dags att hugga tag i lite e-handelsfrågor. I klippet här ovanför snackar vi om hantering av utgångna produkter. En fråga som ofta dyker upp när man pratar SEO med e-handlare. Ska man lägga sina gamla produkter i en ”kyrkogård”, bara ta bort dem, eller redirecta dem? Som vanligt finns det inte ett […]

Är det här bra för sökmotoroptimeringen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En fråga som ofta, ofta, dyker upp är huruvida något är bra för sökmotoroptimering. Några exempel kan vara att gå igenom alla sina 404:or, sätta title-attribut på bilder, lägga till en video på sidan eller nästan vad som helst. Svaret är nästan alltid att jo, nog är det bra. Problemet är att det är fel […]

Dagens sökfråga: Hur fungerar lokal SEO?

lokal-seo

  I det här avsnittet av Dagens sökfråga försöker Aaron och Maria att reda ut vad ”lokal SEO” är. Hur det funkar i Sverige, och hur arbetet skiljer sig åt i andra delar av världen. Lokal SEO är något som det pratats ganska mycket om de senaste åren.  I och med att Google listar lokala […]

Viktiga aspekter vid val av E-handelsplattform

hastighet

Valet av plattform är något som orsakar ordentligt med vånda för de flesta som ska lansera ehandel. Vi har bett Yvonne Karolin med erfarenhet från bland annat Fjällräven att reda i hur hon tänker vid plattformsvalet. Det här är andra artikeln i hennes serie om ehandel. Jag vill resonera omkring tillvägagångssättet vid val av en […]

Att implementera SEO i en stor organisation

Att söka

Mindre företag brottas med helt andra problem än större när det gäller sökmotoroptimering. Därför har två helt olika typer av konsulter vuxit fram. Vi ska ta en titt idag på vad man står inför för utmaningar och hur man kan tackla dem, utan att tvunget välja den andra typen av konsult. En stor organisation, ett […]

Dagens sökfråga: Vad kallas SEO på svenska?

seo-pa-svenska

  SEO. Sökmotoroptimering. Sökordsoptimering. Kärt barn har många namn sägs det, och i det här avsnittet av Dagens sökfråga avhandlar vi vad vår kära disciplin egentligen heter.  Att det ibland råder en begreppsförvirring i vår bransch råder det ingen tvekan om. De vanligaste benämningarna är SEO eller sökmotoroptimering. Det finns dock många fler varianter, från […]

Brath år 4 – så har det gått

Vi som är Brath

Vår byrå har, med flaggan i topp, tagit sig igenom vad som varit det svåraste verksamhetsåret i företagets historia. Här är hela berättelsen om Braths fjärde år. Verksamhetshåret 2015-2016 började med att den största kunden, som står för nära 6.5 miljoner av våra intäkter, avslutade samarbetet trots fantastiska framgångar för deras sökmotoroptimering. Jag och Maria […]

Yvonne Karolin: Ehandelsprojektet

Yvonne Karolin - specialist på Ehandel

Vi tyckte att vi saknade läsvärda artiklar om ehandel för de lite större handlarna, eller för större företag som satsar på ehandel som komplement. Här är första artikeln i vår serie artiklar med vår gästskribent Yvonne Karolin. Hon får presentera sig själv. Ehandelsprojektet – Att tänka på   Jag har jobbat som e-handelschef, utvecklingschef e-handel, […]

Så hanterar du Googles nya mobil-satsning

Magnus Bråth skriver om sökmotoroptimering på en balkong på Malta

Google har börjat spindla mobilversioner i första hand. Det här innebär en hel del för dig som arbetar med SEO på ett eller ett annat sätt. Vi har därför satt ihop en lista på rekommendationer för att överleva och frodas. Mycket tyder på att Google, åtminstone i områden, rullat ut sin nya hantering av sajter, […]

Göra det själv eller ta hjälp med Adwords?

Ökning Adwords för Go Sport Travel

Att hantera sin egen sökannonsering på Google Adwords är inte rymdforskning. Det är väldigt enkelt att komma igång med Googles egna steg-för-steg-guide och du får snabbt ett hyfsat resultat som många nöjer sig med. En större andel av Googles intäkt kommer från annonsörer som sköter sina egna konton inhouse och så kommer det fortsätta vara. […]

Min sambo snarkar – Ikeas SEO

lättkränkt eller inte kränkt?

Åkestam Holst har tillsammans med IKEA gjort en lustig liten satsning på SEO. Genom att ändra produktnamn på IKEAS produkter till sådant som ”Min sambo snarkar” tänker man sig driva trafik från sökmotorer. Synd bara att det är så kasst genomfört. Tilltaget är oerhört roligt men genomförandet har en del att önska. Åkestam Holst och […]

En lättare mobilversion kan innebära katastrof

Panik

Du har säkert inte missat att Google kommer dela sitt index i två delar, ett mobilt och ett för desktop. De kommer också att prioritera det mobila så att desktop-indexet är långsammare och inte lika aktuellt. Det här kan ha en katastrofal konsekvens som du behöver känna till. Den här artikeln är en del av […]

Sistrix – verktyg för SEO

Sistrix

Sistrix är ett lysande verktyg för den som vill få en snabb överblick. Så pass bra är det att det lyckats övertyga den här verktygsfientlige sökmotoroptimeraren att det faktiskt är ett SEO-verktyg att använda. På senare tid har jag personligen börjat använda Sistrix i princip dagligen. Framförallt använder jag själv det för att få uppslag […]