Bloggen

8 lögner du kan ha hört från din SEO-specialist

Det är inte alltid lätt att vara SEO-specialist. Ofta lever man i skuggan av Google, i en parallell värld där skämt och anekdoter endast är roliga för andra SEO-specialister men som möts av oförstående blickar från människor i riktiga världen. En värld där allt kan ändras över en natt med konstanta funderingar över vad sökmotorernas ...

Digital marknadsföring i lågkonjunktur

Det är inte dags att drabbas av panik, lågkonjunkturen kommer med en hel del möjligheter om du väljer att flytta om, snarare än att kapa. I en lågkonjunktur vill vi alla minimera riskerna för att tappa så lite intäkter som möjligt. Du kanske går runt just nu och funderar på hur du bäst ska dra ...

Därför är det omöjligt att veta hur stort Norge är och varför det sabbar din SEO- och SEM-analys

Vet du om att det är omöjligt att mäta hur lång kusten är? Mätning är inte så självklart som man kan tro. Mäter du lönsamhet per månad, vecka, dag eller varför inte sekund på din marknadsinvestering? Vi ska titta på det både ur SEO- och SEM-perspektiv. Varför köper vi de klick som inte konverterar? Kan ...

SEO-filosoferna: We’ve got a huge guy theory and a serial chrusher theory

Det finns många sätt att komma framåt i sin SEO. Nästan alla sätt är lite dåliga och idag ska vi titta lite närmare på en metod som nog är lite extra vansklig. Paul Smecker (Willem Dafoe) är den som sammanfattar det allra bäst i Boondock Saints: ”So now we’ve got a huge guy theory and ...

Stipendium för SEO och digital marknadsföring

Braths Stipendium inom SEO och digital marknadsföring Som ett av Sveriges ledande företag inom SEO, SEM och digital marknadsföring vill vi stödja och uppmuntra studenter som väljer att fördjupa sig inom dessa områden och på så sätt bidra till dessa ämnens fortsatta utveckling. Vi delar därför ut ett stipendium till den bästa uppsatsen inom dessa ...

“Jag behövde en Google Ads-byrå som gick att lita på”

Efter en tid av krångel och avtagande tillväxt vände Babyface uppåt med sin nya byrå för Google Ads. På en allt tuffare marknad där konkurrensen ständigt ökar hade e-handeln problem att få fart, och bibehålla resultaten från sin sökannonsering. Därför bytte Tindra Ramsin till Brath. Tindra Ramsin, grundare och VD på Babyface, hade sett resultaten ...

Guldläge på nätet – 4:e upplagan

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla är inne på fjärde upplagan. ”Årets bok för alla digitala marknadsförare” har Dagensanalys sagt, ”Sökmotoroptimering är makt” säger Sydsvenskan och svenska marknadsförare verkar ha tagit det till sig till fullo, jag trodde aldrig vi skulle sälja så här många. När vi satte oss ner med första upplagan av ...

”Du kan inte bygga varumärke med SEO”

Nästan som ett mantra upprepar de orden, du kan inte bygga varumärke i sökresultaten. Vi pratar förstås om reklamarna, mediabyråerna, kommunikatörerna och så vidare av den gamla skolan. De som fattat intention inser att det är långt från sanningen.  Igår fick jag reda på att en butik för smide gått i konkurs och det skar ...

SEO-branschen växer fort

De senaste åren har SEO-branschen tagit fart ordentligt. 20% per år är siffran som oftast nämns men jag är inte säker på att det stoppar där, min bild är att vi står inför en extrem tillväxt även de närmaste åren och det är vad som orsakar alla uppköp. Det har skett en rad uppköp och ...

Hur farlig är din SEO? 22 riskfyllda SEO-strategier

Att göra SEO är att leva med risk, oavsett om du gör lite, mycket, ingen eller mest sökmotoroptimering så kan Google välja att plocka bort din sajt från sökresultaten. Därför behöver du vara medveten om vilka risker du tar.  SEO är mycket mer komplicerat idag än det var för några år sedan och alla är ...

5 punkter som gör dig till sökmotoroptimerare (som sticker ut i mängden)

Allt fler söker sig till SEO-branschen men det finns ändå ett ständigt behov av nya specialister. Framför allt saknas det sökmotoroptimerare som har mer än några års erfarenhet och som faktiskt under sina första år i branschen blivit skickliga på hantverket.  Här får du en chans att bli en av de få som på allvar ...

Det vanligaste SEO-slöseriet: Feltänkta internlänkar

Hur din sajt är strukturerad och organiserad kommer avgöra hur bra du lyckas med din SEO, tyvärr missar många grundförståelsen och slösar därför rejält med sin SEO. Lär dig ta tillvara på den auktoritet och styrka du har på din sajt för att få ut maximalt värde. Så här ska du tänka. Varje sida på ...

Internet är brus, så hörs du ändå

Det finns så mycket skräp på internet nu för tiden. Har du hört det någon gång? Du kanske till och med tycker det? Det är en lite konstig åsikt, lite på samma sätt som att säga att det finns så mycket smuts i världen.  På samma sätt som en grusväg är tillverkad av smuts är ...

Content Marketing – Innehållsmarknadsföring

Content Marketing eller Innehållsmarknadsföring är något som växt otroligt i popularitet. Det pratas om content marketing som det nya sättet att göra SEO, som det bästa sättet att bygga varumärke och så vidare. Ta det med en nypa salt. Content Marketing är inte alls dåligt, det finns goda anledningar att titta på sin innehållsstrategi och ...

God Jul och Gott Nytt År

Både kontoret i Stockholm och det i Örnsköldsvik har fått sig en kyss av riktigt vinterväder och julstämningen börjar krypa fram. Julkalendrarna hos E-handlarna går varma, tröttheten efter Black Friday har börjat försvinna ur kroppen. Alla jultecknen är på plats alltså. Snön behöver sopas från utlastningen och Postnords chaufför har rimfrost i skägget. Screaming Frog ...

Det är aldrig bäst med Best Practice

SEO är en exakt vetenskap, alla som säger något annat har fel. Däremot förändras miljön i ett sådant tempo att det kan vara svårt att göra ordentliga studier som är aktuella, det gör det hela lite luddigare. Det är dessutom ofta så att du hamnar i situationer där en för- eller nackdel ställs mot en ...

De 3 värsta missarna i början av SEO-karriären och hur du undviker dem

Att vara oerfaren är inte i sig ett problem. Många åtgärder inom SEO har långtgående effekter däremot och den som inte sett ett stort antal projekt riskerar stora problem. En åtgärd som kortsiktigt ger jättebra resultat kan sätta sajten i filter i flera år framåt i ett senare läge. Det är vanligare än du tror ...

Hjälp! Är min sajt straffad av Google?

Vilken typ av fråga som är vanligast att få som SEO-specialist varierar över tid, och det verkar gå i cykler. På sista tiden har jag fått fler och fler frågor som rör bestraffningar av olika slag, och det verkar som att det finns en del begreppsförvirring kring det. Därför ska vi nysta lite i den ...

Länkarnas betydelse för sökmotoroptimering

Länkar som pekar till din sajt är bland de allra starkaste signalerna för Google. Om du har massor av förtroendeingivande sajter som länkar till dig, då är det nog rimligt att ha förtroende för din sajt också. Det är Googles stora uppfinning. Förr, var länkar inget som spelade någon roll inom sökmotoroptimering, då hade vi ...

SEO är Googles enda konkurrent

Google har idag en intäktskälla att tala om, annonsering genom Google Ads. En del av den sker i form av Adsense på andra sajter men huvudparten sker i sökresultaten i form av Adwords. Det finns idag inga andra som tillhandahåller den tjänsten i Sverige. Bing, Eniro, Hitta och alla de andra då, tänker du nu. ...