Då var det dags igen! En ny Google-uppdatering släpptes den 15:e augusti (på min födelsedag, de rackarna!) och det finns redan lite matnyttig information som du borde veta.
För mer allmän information om Google-uppdateringar hänvisar jag till en av våra tidigare artiklar: Vanliga frågor (och svar) om Googles Core uppdateringar.
Googles egna ord om uppdateringen
Denna gång nämner de att uppdateringen är en del av deras pågående förbättringar av Google Sök. De ämnar att visa fler resultat som deras användare finner genuint relevanta och hjälpsamma och färre resultat som ser ut att ha skapats endast för att synas bättre på Google sök.
Än så länge, inga konstigheter. Google har sagt i många år att de vill premiera sökresultat som är hjälpsamma för användaren.
Använder feedback från uppdateringarna under 2023
En intressant del är det som John Mueller, Google Search Advocate, har skrivit: att denna uppdatering är delvis byggd på feedback som kommit in från content creators som drabbades hårt eller såg ingen förbättring under 2023s olika uppdateringarna.
Feedbacken handlade mycket om att mindre etablerade varumärken och mindre bloggare/content creators hade aldrig en chans att synas för att sökresultaten dominerades av de största. Trots att de mindre skaparna kunde ha bättre och mer unikt innehåll.
Samt att de som drabbades av tidigare uppdateringar fick aldrig se förbättringar i ranking trots att de hade jobbat bort de uppenbara problemen.
John Mueller säger:
“This August 2024 core update “aims to better capture improvements that sites may have made, so we can continue to surface the best of the web.”
Så förhoppningsvis kan sajtägare som tidigare drabbats av uppdateringar ha lättare att återfå synlighet om de arbetar aktivt med att förbättra sin sajt!
Kompensation för 2023s Helpful Content-uppdateringen?
Många sajtägare drabbades extra hårt september 2023 under Helpful Content-uppdateringen.
Google ville då slå ned mot storskalig produktion av AI-innehåll ämnat endast att ranka. Samtidigt började Google visa fler resultat från Reddit och Quora – alltså forum där privatpersoner ger sina insikter och svar. Google skiftade fokus från auktoritet – kända varumärken och namn, mot erfarenhet – där personen som skriver är också upplevaren.
Det lär ha varit en av anledningarna varför forum fick ett uppsving (och möjligen deras samarbete med Reddit!).
Augustis uppdatering har visat tendenser på att drabbade sajter från 2023 har börjat få en liten återhämtning. Detta är så klart i ett tidigt skede och ingen har fått tillbaka allt. Men det visar på att det John Mueller skriver verkar stämma.
Vi tycker det låter som att Google själva insett att uppdateringen under förra året var lite väl hård. Många sajtägare som i grunden var skapare av bra innehåll fick en ordentlig törn. Samt att det blev lite felaktigt att lyfta så många kommentarer från privatpersoner på olika forum. Då tappar vi ju expertisen och auktoriteten i sökresultaten.
Det kommer mera…
Det har bara gått några dagar sedan uppdateringen började. Allt eftersom vi får mer information, får även ni läsare det!
Har du själv sett rörelser på din egen sajt? Har du några funderingar? Skriv en kommentar nedan.
Om du vill få nyheter och tips ännu snabbare, rekommenderar jag att skriva upp dig på vårt fenomenala nyhetsbrev!
Patrick Carlsson
Verkar ligga ett väldigt stort fokus på backlinks och DR i denna uppdatering. Jag har det senaste året lagt all min fokus på att skapa bra innehåll vilket medfört att länkarna inte trillat in i det tempo de kanske borde, ett misstag som ser ut att kosta mig 90% av trafiken sedan den 19 augusti.
Samtidigt ser jag många sajter med hög DR men relativt inaktuellt innehåll ranka högt i SERPen.
Ni med lång erfarenhet, finns det nån förhoppning om att man studsar tillbaka något efter en så kraftig sänkning i början av en uppdatering? Eller är det snarare så att det kommer bli ännu värre under uppdateringens gång för webbsidor som drabbas hårt i början av en uppdatering?
Caroline Danielsson
Hej Patrick!
Intressant insikt angående backlinks! Det är helt klart värt att fortsätta titta närmare på.
Googleläckan avslöjade det många länge trott – att Google medvetet gör det svårare för nya sajter att ranka då Google är osäker på om innehållet håller den kvalité som den vill visa. Det kan vara en anledning varför sajter med högt förtroende och DR rankar bra fastän innehållet är av sämre kvalité.
Angående din fråga: Jag har sett båda alternativen hända, speciellt under längre uppdateringar som tar en månad eller längre.
Ibland har en sajt tappat i början med återfår eller blivit bättre i slutet av uppdateringen och tvärtom.
Det svåra är att tolka vad som händer medan det händer. Ofta får man bara sitta lugn i båten tills uppdateringen har rullat ut och därefter försöka analysera fram vad som påverkade och hur man åtgärdar det.
Men jag tror att Google försöker göra det lättare för sajtägare att återfå tappad synlighet efter uppdateringar. Det har varit notoriskt svårt under senaste åren. Återhämtningen bygger så klart på att man faktiskt löser “rätt” problem, vilket kan vara lite svårt vissa gånger 🙂