Sökordsannonsering med Google AdWords

För att annonsera framgångsrikt inom PPC krävs kunskap, planering, analys och tid, men även kompetens inom marknad och försäljning. AdWords handlar inte bara om att synas på förstasidan, få höga positioner och öka trafiken. Det handlar om att hitta rätt besökare, kvalificerade “leads” som ska omvandlas till kunder.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig:

Ditt namn

Din epost

Telefonnummer

Sajt

 

 

Hos Brath får du engagemang, tid och kompetens inom alla dessa områden. Vi hjälper både befintliga och nya kunder, oavsett om de har ett AdWords-konto sedan tidigare eller behöver bygga upp ett från grunden.
Hos oss äger alla kunder sina egna konton som de får behålla även i framtiden.
Brath AB är certifierad Google Premier Partner.

Om produkten

Sökordsannonsering, av många kallat PPC (Pay Per Click) eller SEM (Search Engine Marketing), finns världen runt i olika former. I Sverige innehar Google som sökmotor ca 95% av marknaden och vi har därför valt att i huvudsak arbeta med deras system, Google AdWords, med våra inhemska och nordiska kunder.
Tjänsten baseras på att synas när den potentiella kunden söker de produkter eller tjänster som du erbjuder. Inte förrän besökaren gjort ett aktivt val, till exempel klickat på annonsen, tar Google betalt för detta.
Sökresultaten bygger på budgivning, hur mycket man är villig att betala för ett klick, samt ett värde som Google kallar för Quality Score. Quality Score baseras på många olika faktorer som ska gå ihop, bland annat relevansen på annonser och hemsida man landar på i förhållande till sökordet och den faktiska söktermen.

Flera olika lösningar

Utöver annonsering i sökresultatet kan man, genom Google AdWords, annonsera med bild (banners) eller text på miljontals hemsidor världen över som är kopplade till Google Display Network. Man kan här välja att placera sina annonser på sidor relaterade till ett visst ämne eller välja specifika hemsidor. Man kan även använda sig av Remarketing (även kallat Retargeting) för besökare som tidigare besökt din sajt och sedan surfat vidare. Har du någon gång besökt en sida som säljer till exempel barnvagnar och sedan förföljts av annonser som visar just barnvagnar så använder sig den annonsören med största sannolikhet av Remarketing.
Google Shopping är en annan, relativt ny, annonsform. Denna visar upp produkter med bild, pris och annan information oftast bredvid sökresultaten. Denna form lämpar sig väldigt bra för detaljister som säljer många produkter online. För att använda Google Shopping krävs att man har ett Google Merchant Center och ett produktflöde med vissa attribut.

Google AdWords kan bli väldigt kostsamt och ineffektivt om man inte arbetar rätt. Dyra besök och irrelevanta annonser som inte leder till något vettigt kan bli förödande. Därför är kontostruktur, budgivningsstrategier, tydliga mål och uppföljning grundläggande när man investerar pengar i denna annonsering. Att arbeta med kompetenta och Google-certifierade konsulter hos Brath kan alltså vara både tidsbesparande, effektivare och mindre kostsamt.
Vårt upplägg

Planering

  • Kundens affärsverksamhet, styrkor och svagheter
  • Mervärden och USP:ar
  • Målgrupp, var finns de och hur når vi dem?
  • Sajtens struktur och profil
  • Fokusområden, Vilka produkter eller tjänster vill kunden sälja? Alla eller några utvalda?
  • Externa faktorer, säsonger och trender.
  • Identifiering av ROI-mål.

Analys

  • Sökordsanalys
  • Konkurrens och Substitut. Erbjudanden och auktionsinformation
  • Organisk trafik
  • Nuvarande PPC-trafik och resultat (om kunden redan annonserar i Google AdWords)

Utförande

  • Säkerställa att kunden inte köper irrelevant trafik
  • Löpande optimering av kontots samtliga delar för förbättrad Quality Score
  • Kontinuerlig hantering av budgivning
  • Regelbunden kommunikation med kunden om förändringar och uppdateringar.

Rapportering och uppföljning

  • Månadsvis rapportering
  • Uppföljning
  • Framtida planering

 

Våra kunder äger sitt eget AdWords-konto. Detta innebär att man som kund har full insyn i det arbete vi gör med kontot och har full frihet att fortsätta äga sitt konto i framtiden om man, mot förmodan, skulle avsluta samarbetet.
Vi låser inte fast dig vid långa bindningstider utan har endast en kalendermånads uppsägninsgtid.

Brath AB är certifierad Google Premier Partner. Besök vår partnersida här.
Läs mer om vad det innebär att vara partner.

Pris

Annonseringskostnaden betalas direkt till Google medan vi debiterar ett fast arvode per månad för vårt arbete, baserat på kontots storlek och vilka funktioner som används.
Hör av dig redan idag för att få en offert.

Om du aldrig annonserat med AdWords och vill komma igång, om du misstänker att du skulle kunna få ut mycket mer av ditt nuvarande konto eller om du helt enkelt vill ha vidare information är du välkommen att kontakta oss!

Om du ändå vill veta mer: Vad är Google Adwords.