Blogg & Insikter

Varför du inte borde Googla fram dina egna annonser

Något vi ganska ofta stöter på när det kommer till Google Ads är att kontoägare gärna vill se sina annonser direkt. Och för att göra detta Googlar de helt enkelt på sökorden de har lagt till i kontot, eller sökningar de hoppas att deras annonser syns vid. Den här metoden är något vi alltid försöker avråda våra kunder att göra, av två huvudsakliga anledning.

CTR

Den första anledningen vi vill tala om är Click Through Rate (klickfrekvens på svenska). En procentsats på hur många gånger en annonsvisning också leder till ett klick. Förväntad klickfrekvens är en av måttstockarna som används för att bedöma vilket Quality Score dina sökord får, och bättre Quality Score ger bättre budstyrka vilket kan betyda att du betalar mindre för dina klick.

Medan enstaka sökningar här och där nog inte kommer vara tillräckligt för att sänka din förväntade klickfrekvens, kan situationen vara annorlunda om du exempelvis använder sökord med relativt låg sökvolym och du regelbundet gör upprepade sökningar för att få fram dina annonser.

Missvisande bild

En annan och kanske mycket viktigare anledning att undvika detta beteende, är att det kan ge en väldigt missvisande bild av hur ofta dina annonser faktiskt syns. Detta är speciellt fallet om du använder dig av smarta budgivningsstrategier som maximera konverteringar eller maximera konverteringsvärde för dina kampanjer i Google Ads, extra mycket så om du även arbetar med CPA eller ROAS.

Med dessa budstrategier försöker Googles algoritmer använda vad de vet om sökaren för att bedöma om det är värt att visa en annons då målet är att det ska leda till en konvertering. Risken finns att algoritmen inte tycker att det är värt att visa en annons för dig då du uppenbarligen inte ens klickar på annonsen, än mindre genomför konverteringsåtgärden.

Alternativ metod

Om du Googlat fram dina annonser just för att du vill veta hur synliga de är, skulle vi starkt rekommendera att du istället loggar in på ditt Google Ads konto och under vyn “Alla kampanjer” redigerar vilka kolumner som syns och lägger till de följande:

  • Search impr. share
  • Search top IS
  • Search abs top IS
  • Search lost IS (rank)
  • Search lost IS (budget)

Search impr. share är en procentandel som visar hur många gånger du har visat en annons av alla de potentiella visningar du kunde ha fått utifrån de geografiska områden du ställt in att annonsera mot.

Search top IS betydde länge hur stor andel av dina annonser som syntes ovanför de organiska sökresultatet. Men detta har nu uppdaterats att även kunna betyda annonser som syns under vissa av de organiska toppresultaten.

Search abs. top IS är hur stor andel av dina annonser som visas absolut längst upp i resultatet, ovanför både de organiska sökresultaten och alla andra sökannonser.

Search lost IS (rank) är hur stor andel av annonsvisningar du gått miste om på grund av låg Ad Rank. Var dock medveten om att detta kommer gå upp mer desto högre lönsamhetsmål du sätter i form av CPA eller ROAS.

Search lost IS (budget) är hur stor del av annonsvisningarna du går miste om på grund av kampanjens dagliga budget.

Observera att du inte får någon information från dessa kolumner om du kör en Performance Max-kampanj. Men du kan få det för shoppingannonser om du använder Strandard Shopping-formatet.

Om du endast Googlat fram dina annonser för att se hur de ser vid en sökning kan du istället välja att använda Google Ads Transparancy Center.

Mikael Danielsson

SEM-specialist

Mikael Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *