Blogg & Insikter

De 1000 största förlorarna i Googles mars-uppdatering

Under mars månad har Google rullat ut en av de största uppdateringarna till algoritmen på länge. Egentligen två samtidigt, en så kallad Core-uppdatering och en spam-uppdatering. Vi har utvärderat de 1000 sajter som tappat mest i uppdateringen och kan dra några tydliga slutsatser om hur uppdateringen påverkar i Sverige. Här är vad vi vet.

Vi kan börja med att titta på vad Google själva kommunicerar. Ofta är det åtminstone en indikation av vad de vill upppnå även om det sällan är särskilt exakt eller något att agera på. De har under mars i huvudsak talat om 2 saker:

  • Innehåll med låg kvalitet som inte är originellt
  • Spam i framförallt tre former. Scaled content, Reputation abuse och Expired domain abuse.

För att förstå vad som händer kan det vara värt att titta på bakgrunden. Du har säkert insett att det finns möjligheter med AI-genererad text. Det är du inte ensam om.

Sajt som drabbats av senaste core uppdateringen efetr att ha skalat sitt content. graf över trafik
En av sajterna, i Sverige, som fått stryk i uppdateringen efter att ha skalat upp sitt content.

 

Det har tagit lite olika form men vad som har hänt är att Googles sökresultat, framförallt i USA, fyllts med innehåll av riktigt låg kvalitet och Google behöver åtgärda det för att inte förlora sitt förtroende bland användarna. Varenda nybörjare inom SEO har insett att om man har en stark domän kan man fylla den med tusentals, tiotusentals eller hundratusentals landningssidor. Alla med “unik” text. De tre formerna av spam som Google går igenom är alltså:

Scaled content

Med Scaled content menar Google att på en befintlig och bra sajt, din företagssajt till exempel, publicera innehåll på en helt ny skala. Jag har sett exempel på sajter som haft 200 sidor innehåll innan 2023 helt plötsligt ha 700 000 sidor och mångfaldigat sin trafik från Google. En snabb ökning som riskerar en riktig pankaksfärd (se bilden ovan).

Reputation abuse

När en sajt med riktigt gott rykte, ett bra exempel i Sverige kan vara dags- eller kvällspress, lägger till innehåll från tredjepart i massor med till exempel affiliate-länkar. Jag kommer osökt att tänka på alla rabattkods-sidor som dykt upp på mediaplattformar de senaste åren. Google menar då att man använder sajtens goda rykte för att tjäna fula pengar från sökresultatet.

Expired domain abuse

Att köpa en utgången domän som fortfarande har länkar som pekar till den och fylla den med innehåll som kan synas på en lång rad sökord är den tredje formen man vill komma åt.

Som du märker är skillanden mellan dessa marginell, det handlar bara om hur man får auktoriteten till sitt innehåll så att det kan synas bra i sökresultaten. Grunden är den samma, att fylla på med innehåll som egentligen inte tillför något, synas på massor av sökord med detta och sedan tjäna pengar på den trafiken, ofta genom affiliate-länkar.

Vad säger datan?

Vi har gått igenom de 1000 sajter som tappat mest under månaden (i Sverige) och efter att vi rensat dem för sajter som gjort andra större förändringar, t ex att man bytt domän eller plattform, blir det tydligt. Sajter som lagt till vädligt mycket innehåll, av tveksam kvalitet, har tagit ordentligt med stryk. Det finns gott om exempel på sajter som mer eller mindre bara är en domän hoplänkad med andra domäner av samma typ och nära nog oändligt med sidor.

Några sådana exempel:

  • mylunch.se (-90%)
  • popularaplatser.se (-65%)
  • popularagym.se (-63%)
  • oppettider.org (-58%)

Vi ser några som är mer legitima företag men som skalat sitt innehåll, två exempel:

  • playpilot.com (-65%)
  • campadre.se (-44%)

Vi ser ett antal e-handlare:

  • temu.com (-27%)
  • tyngre.se (-36%)
  • mathem.se (-27%)
  • cellbes.se (-37%)
  • eurosko.com (-40%)

Har någon vunnit?

Så är det utan tvekan, att spela i sökresultaten är ett nollsummespel, det måste alltid finnas någon på förstaplatsen. Sanningen är att det är luddigt som med Googles alla uppdateringar för det är svårt att träffa exakt rätt med algoritmen. Det är svårt att säga att någon av de övriga lunchsajter som poppat upp istället för mylunch.se skulle vara bättre (för det är de inte), det är bara att de inte hade riktigt lika tydliga signaler till den nya algoritmen (som för övrigt visar massor av tecken att vara lik Panda-uppdateringen).

Vad kan jag göra?

Vi har ännu inte sett några som återhämtat sig och min gissning är att det inte heller kommer att hända, inte på sättet att man kommer tillbaka till trafiknivåer man haft med sitt skalade innehåll. Om du vet att du balanserat på gränsen med ditt innehåll och nu gått tillbaka till trafiken du hade innan ska du nog vara tacksam att den här uppdateringen är snällare än tidigare nämnda Panda, den kastade nämligen ut dig helt. Har du tappat mer än du tycker att du förtjänar, då har du troligen ett långt och ganska plågsamt upprensningsarbete framför dig. Du behöver rensa bort allt skräp du har på sajten och här behöver du skära bort så mycket att det gör ont. Sedan är det tid, bra innehåll och auktoritet som är vägen framåt.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *