Blogg & Insikter

1 juli 2024 dör Universal Analytics – hur du exporterar din data!

Det är dags – Google Universal Analytics går i graven från och med 1 juli 2024. Den har slutat spåra data sedan 1 juli 2023 och har bara legat kvar som en fint minne. I SEO-världen har GA4 gett många gråa hår och kala fläckar, det har minst sagt inte varit ett välkommet byte. Det har i alla funnits vara möjligt att gå tillbaka till UA för att undersöka historisk data. Google Analytics 4 och Universal Analytics är inte 100% jämförbara.

Den här rutan möter alla som loggar in på sin UA-egendom. Vi rekommenderar att ni fullföljer konfigurationsassisteten samt exporterar viktig data

Vad händer 1 juli 2024

UA stängs ned. Just tar den bara plats och kostar pengar för Google. Det innebär att all data kommer att raderas. Och den kommer inte tillbaka. Det är upp till dig att ta vara på data som vill behålla.

Varför ska du exportera och spara UA-data?

För dig som jobbar inom SEO och SEM är det väldigt bra att behålla UA-data för att kunna göra analyser över längre tid.

Du kan undersöka om kunden presterar bättre sedan pandemin eller om de fortfarande påverkas av lågkonjunkturen. Eller de kanske har fått en stor ökning i intäkter, konvertering och/eller trafik: sånt vill du absolut visa upp för din kund!

Du som företagare kan också ha nytta av data av samma anledning: du vill se om dina produkter/tjänstesidor presterar bättre eller sämre. Om besökarens mönster på sajten har förändrats med tiden och agerar såsom du önskat.

Vilken data behöver du?

Det beror helt på hur du har använt Google Universal Analytics tidigare. Vad brukade du analyser i UA tidigare? Vilka kanaler och rapporter använde du för att få ett uppfattning om hur det går? Det är samma data som du vill exportera.

Men var också realistisk. Du kanske inte behöver varenda detalj för att få en bra överblick framåt. Rapporter måste exporteras en och en så du kan inte ta ut all historisk data om du är van att arbeta i olika rapporter.

Det går att trolla lite med sekundära dimensioner och filter men det kan bli många exporter om tunga dokument om du ska ta ut allt.

Har du mycket data eller exportera för många kunder – testa BigQuery

För dig som har väldigt mycket data kan det vara värt att använda BigQuery. Det är en Google-programvara som kan lagra och hantera stora mängder data i molnet så att du slipper. Du skulle i princip kunna tömma hela din egendom och flytta allt till BigQuery.

För företagare skulle vi säga att det inte är värt att lära sig och betala för ett nytt program för bara det här. Men om du jobbar på byrå och vill spara data för alla dina kunder eller har en väldigt stor sajt kan det vara värt att nyttja molntjänsten istället för filtrera fram massor med egna rapporter till Excel.

BiqQuery är mycket mer än bara en lagringsplats, du kan koppla den mot flera olika företagssystem för att göra analyser och har en samlad överblick över alla kanaler. Det är alltså ett ganska coolt program för dig som vill jobba mer agilt och kunna göra snabba analyser för snabba beslut!

Hur exporterar du data från UA?

Låt säga att du har bestämt dig för att spara en del UA-data. Du vill ha en samlad bild och behöver inte grotta ned dig i detaljer. Vi skulle då rekommendera att börja exportera:

  • Hur mycket trafik sajten har drivit per månad och år över alla kanaler
  • Exportera de populäraste sidorna per år – vi avgränsar oss till de första 2500 sidor då vi kan anta att alla under 2500 inte varit speciellt populär

Tillvägagångssätt för att exportera trafik per månad/år

  1. Det du behöver göra är att gå till Förvärv > All trafik > Källa/Medium
  2. Ställ in att bara visa de kanaler du är intresserad av. Vi tycker det är enklast att filtrerar på trafiktyp en och en, det blir ett mer lättöverskådligt ark när du exporterar till Excel/Google Sheets.
  3. Skapa en sekundär dimension som heter “Månad på året”
  4. Välj att visa alla sidor
  5. Kontrollera att du har ställt in rätt mål så du får med alla konverteringar/mål du vill
  6. Klicka på exportera och välj vilket format som passar dig
  7. Upprepa för alla kanaler du vill spara

 

UA med instruktioner för export

 

Tillvägagångssätt för att exportera populäraste landningssidor per år

  1. Gå till Beteende > Webbplatsinnehåll > Målsidor
  2. Ställ in att visa den kanaler/kanaler du är intresserad av
  3. Skapa en sekundär dimension som heter “År” – det blir nämligen extremt mycket data att ta varje månad/år
  4. Sortera på flest antal sessioner
  5. Visa 2500 sidor
  6. Klicka på exportera och välj det format som passar dig
  7. Upprepa för flera kanaler om du vill

 

Det finns så klart många sätt att göra det här på, enklare och mer avancerat. Men med detta anser vi att du en bra sammanfattning över hur din sajt har presterat genom åren. Övertänk inte det här, det viktigaste för din sajt att arbetet framåt!

Sätt en notis i din kalender och tanka hem din data innan 1 juli 2024. Lycka till!

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *