Blogg & Insikter

Vanliga frågor (och svar) om Googles Core uppdateringar

Vi har nog alla råkat ut för det, känslan av att något inte står rätt till med sajten. Om du har ställt dig frågan “Vart tog trafiken vägen?” eller “Var kommer all trafik från?” så bör du läsa vidare. Det kan nämligen vara så att Google har gjort en så kallad “Core uppdatering”. När detta sker brukar vi få många frågor från oroliga och förvånade sajtägare. Vi har därför sammanställt denna artikel för att svara på de absolut vanligaste frågorna som vi får i samband med en “Google Core Update”

Vad är en Core-uppdatering?

En Google Core-uppdatering är när Google gör betydande förändringar i sin algoritm som påverkar sökresultatet på bred front. Dessa uppdateringar kan rullas ut både globalt men även i specifika länder/språk

Hur vet jag att när en Core-uppdatering sker?

På Googles eget Twitter-konto “Google SearchLiaison” får man snabbast information om antingen kommande eller nuvarande Core-uppdateringar. Är du inte på Twitter kan även Google developer blogg vara en bra källa till information.

Varför sker Core-uppdateringar?

Uppdateringar sker kontinuerligt hos Google då deras sökmotorn och dess algoritm är under ständig utveckling. Det är små delar som de testar och justerar för att användaren ska få en så bra och positiv upplevelse som möjligt när de använder sökmotorn. Men när Google bestämmer sig för att göra större förändringar i sin algoritm kallas dessa “Core Updates” eller Core-uppdateringar. Dessa innehåller större förändringar som rent allmänt ska förfina sökresultaten. Det kan vara för att förbättra hur bra sökmotorn tolkar text och bilder, eller för att täppa igen “hål” som sajtägare kan manipulera eller exploatera för en oförtjänt synlighet i sökresultaten.

Hur vanliga är Core-uppdateringar?

Googles core-uppdateringar sker vanligtvis med några månaders mellanrum, uppskattningsvis 3-5 ggr per år.

Vad granskar Google i sina core-uppdateringar?

Core-uppdateringar har för syfte att förbättra de resultat som Google visar på sin sökresultatsida. Ingen uppdatering är den andre lik och många uppdateringar har historiskt sett haft ett huvudfokus. Det kan exempelvis vara att Google vill främja sajter som har kvalitativt innehåll eller få bort webbsajter som kan uppfattas som spammiga och således inte presentera dessa för sina användare.

Hur ska jag agera under en Core-uppdatering?

Sitt lugn i båten. Under tiden en Core-uppdatering rullar finns det inte så mycket att göra för att öka chansen att ranka ännu bättre eller dämpa eventuella tapp i positioner. Under en uppdatering kan positioner vara volatila och hoppa upp och ned. Det är dock inte förrän efter en uppdatering är slutförd som ett slutresultat kan ses – och även då kan man behöva sitta lugn i båten i 1-2 veckor för att vara säker på att resultatet slutat röra sig.

Hur länge pågår en Core-uppdatering?

Det är omöjligt att säga exakt hur lång tid det tar för en Google Core-uppdatering att rulla ut i sin helhet, men ett bra riktmärke är ungefär 2-4 veckor.

Mina positioner har dykt – har jag blivit straffad av Google?

En Google uppdatering är inte Googles sätt att straffa en sajt. Syftet med en uppdatering är att göra sökresultatet relevant och för att Google ska kunna presentera det bästa svaret på en sökfråga. Har man följt Googles riktlinjer väl minimerar man riskerna att bli negativt påverkad av uppdateringar men ibland, i och med att Google testar sig fram, kan sökord tappa positioner.

Jag har tappat trafik – är det på grund av core-uppdateringen?

Om du vet att en core-uppdatering precis inträffat är det möjligt att din trafik har påverkats. Om du tappat sökordspositioner så minskar chansen att användare klickar in på din sajt, vilket kommer att innebära mindre trafik. Men det är alltid viktigt att titta på ett trafiktapp från flera vinklar innan man kan fastställa vad som är den mest troliga orsaken.

Hur vet jag om jag har drabbats/påverkats av Googles senaste core-uppdatering?

Om du inte gjort några större förändringar på din sajt under den senaste tiden och det skett en tydlig förändring av sajtens organiska trafik (i antingen positiv eller negativ bemärkelse) i samband med tidpunkten för Googles core-uppdatering är det troligt (men inte säkert) att din sajt är påverkad.

Är förändringarna permanenta?

Nej, förändringarna är inte permanenta. Google testar och ändrar sitt sökresultat konstant, det är inte ovanligt att sökresultatet är volatilt i samband med en uppdatering från Google

Hur återhämtar jag mig från en core-uppdatering?

Återhämtning från en core-uppdatering kan innebära olika strategier – det beror exempelvis på hur mycket du har drabbats. Många gånger får man vara beredd på att en återhämtning, eller en stor förbättring, inte brukar ske förrän nästa core-uppdatering. Så det är under tiden mellan uppdateringar som du har störst chans att jobba på sajten och förbättra den. Historiskt sett har följande delar varit viktiga att granska och förbättra för att förbättra sin sajt i Googles ögon:

  • Hur sökorden används och optimeras för på sidorna
  • Mobilvänlighet
  • Bra och användarvänligt innehåll
  • Användarvänlig sajt/funktioner på sajten
  • Sajtens hastighet och stabilitet

Det gick jättebra för min sajt i förra uppdateringen men nu har allt gått sämre – vad har hänt?

Google testar sig fram och det kan hända att en tidigare Core-uppdatering resulterade i att just din sajt fick oförtjänt mycket bättre ranking under en tid. När Google sedan gör en ny uppdatering kan andra sajter gjort förbättringar på sina sajter och/eller så inser Google att de sajter som tidigare rankade egentligen var bättre lämpade för dessa positioner.

När ska du söka hjälp?

Om du har tappat trafik och/eller intäkter utan att förstå vad som har gått snett – kontakta oss för att få hjälp att hitta orsaken. Vet du vad som har hänt men vet inte hur du ska åtgärda det på bästa sätt? Våra SEO-specialister kan rådge dig så att du är säker på att du lägger ner tid på rätt saker!

Hur ska jag agera efter en Core-uppdatering?

Efter en Google Core-uppdatering brukar det vara fördelaktigt att sitta lugn i båten och att inte ta några impulsiva beslut. Vare sig din sajt har tappat eller ökat sett till organisk trafik är chansen stor att det kan vända tillbaka igen vid nästa uppdatering. Google tenderar att ofta måla med lite för stora penseldrag inledningsvis för att därefter finjustera sökresultaten på sikt. I övrigt bör man arbeta vidare precis som innan, det vill säga att sträva efter en användarvänlig sajt med så unikt, välstrukturerat och relevant innehåll som möjligt.

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *