Blogg & Insikter

Strukturerad data – Större utrymme i sökresultatet

Förutom att ranka högt på sökord kan det också vara av stor fördel att få ett större utrymme i sökresultatet. Detta innebär att sökresultatet i fråga kommer att sticka ut i SERP:en och väcka mer uppmärksamhet, som i sin tur kan innebära större chans att användare interagerar med din sajt. Med hjälp av strukturerad data kan du utöka din plats i sökresultatet.

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data är ett format för att förse sökmotorn information om en sida och dess innehåll. Med strukturerad data kan du tydliggöra innehållet på sajten. Ibland kan det vara svårt för Google att förstå vad vissa delar är och då kan du hjälpa dem på traven. Här kan du läsa mer om strukturerad data.

Olika typer av strukturerad data

Det finns flera olika typer av strukturerad data, alla med olika ändamål. I denna artikel lyfter vi några av de vanligaste och vad dessa innebär. Förhoppningsvis ger detta dig en förståelse av vilken strukturerad data just du bör implementera.

Article structured data

Alla som publicerar någon typ av artikel, nyhetsartikel eller blogginlägg på sin sajt bör strukturera upp detta med ‘Article structured data’. Då kan du berätta för Google vad artikeln handlar om, att det kanske är en nyhetsartikel eller blogginlägg, vem författaren är och specificera artikelns titel.

Så här ser koden ut för ‘Article structured data’, som du enkelt kan kopiera och fylla på med informationen för just din nyhetsartikel eller blogginlägg:

<html>
  <head>
    <title>Artikelns titel</title>
    <script type=application/ld+json“>
    {
      “@context”: “https://schema.org”,
      “@type”: “NewsArticle”,
      “headline”: “Nyhetsartikelns titel”,
      “image”: [
        “https://exempel.se/bilder/1×1/bild.jpg”,
        “https://exempel.se/bilder/4×3/bild.jpg”,
        “https://exempel.se/bilder/16×9/bild.jpg”
       ],
      “datePublished”: “2015-02-05T08:00:00+08:00”,
      “dateModified”: “2015-02-05T09:20:00+08:00”,
      “author”: [{
          “@type”: “Person”,
          “name”: “Jane Doe”,
          “url”: “https://exempel.se/profil/janedoe123”
        },{
          “@type”: “Person”,
          “name”: “John Doe”,
          “url”: “https://exempel.se/profil/johndoe123”
      }]
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Är det istället ett blogginlägg du skrivit justerar du “NewsArticle” till “BlogPosting”.

Product structured data

För alla e-handlare där ute är det bra att känna till ‘Product structured data’. Precis som det låter handlar detta om att specificera information om produkter, på produktsidor. Detta innebär i sin tur att Google kan visa värdefull information om produkten direkt i sökresultatet. Så som pris, recensioner, fraktinformation etc.

Hemtex är ett exempel på en sajt som har implementerat strukturerad data för produkter. Såhär ser det ut i sökresultatet för “blå kruka”:

product structured data

Där det gulmarkerade är strukturerad data.

Säljer du produkter online bör du absolut implementera detta på alla produktsidor. Observera att detta endast är relevant om du har recensioner och betyg på produkterna. Att få väsentlig information som pris och lagerstatus direkt i sökresultatet är väldigt positivt för användarupplevelsen. Kopiera denna kod och fyll i med korrekt information:

<html>
  <head>
    <title>Produktnamn</title>
    <script type=“application/ld+json“>
    {
      “@context”: “https://schema.org/”,
      “@type”: “Product”,
      “name”: “Produktnamn”,
      “description”: “Produktens beskrivning.”,
      “review”: {
        “@type”: “Review”,
        “reviewRating”: {
          “@type”: “Rating”,
          “ratingValue”: 4,
          “bestRating”: 5
        },
        “author”: {
          “@type”: “Person”,
          “name”: “Jane Doe”
        }
      },
      “aggregateRating”: {
        “@type”: “AggregateRating”,
        “ratingValue”: 4.4,
        “reviewCount”: 89
      }
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Detta är den grundläggande koden för Product structured data, hos Google Search Central kan ni läsa mer om resterande delar. Till exempel kan bland annat bild, pris, tillgänglighet och varumärke vara relevant att implementera.

Breadcrumb structured data

De allra flesta sajter har, förhoppningsvis, brödsmulor implementerade. Då bör man också implementera ‘Breadcrumb structured data’. Google använder nämligen detta för att kategorisera informationen från sidan i sökresultatet. Detta gör det lättare för sökmotorn att bestämma vad sidan i fråga handlar om, så att den kan rankas i relevanta sökresultat.

Kopiera följande kod och fyll i med korrekt information för Breadcrumb structured data:

<html>
  <head>
    <title>Brödsmulan för sidan</title>
    <script type=“application/ld+json“>
    {
      “@context”: “https://schema.org”,
      “@type”: “BreadcrumbList”,
      “itemListElement”: [{
        “@type”: “ListItem”,
        “position”: 1,
        “name”: “Sidans namn”,
        “item”: “https://example.com/sidansnamn”
      },{
        “@type”: “ListItem”,
        “position”: 2,
        “name”: “Science Fiction”,
        “item”: “https://example.com/books/sciencefiction”
      },{
        “@type”: “ListItem”,
        “position”: 3,
        “name”: “Award Winners”
      }]
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

FAQ & How-to structured data

Google annonserade nyligen att de kommer att visa mindre FAQ och How-to rich results i sökresultatet. Dessa sökresultat ser ofta ut såhär:

FAQ strukturerad data

Ovan ser du hur FAQ strukturerad data ser ut i sökresultatet.

How-to strukturerad data

Ovan ser du hur How-to strukturerad data ser ut i sökresultatet.

De kommer inte längre att visas regelbundet, utan bara för “well-known, authoritative government and health websites” enligt Search Engine Land.

Detta innebär dock inte att vi ska sluta besvara viktiga frågor och skriva FAQ:s på våra sajter. Det är lika viktigt som vanligt att tillhandahålla användarna med relevant och viktig information. Så fortsätt besvara viktiga frågor och, framförallt, ta inte bort textinnehåll på grund av denna uppdatering.

Mer strukturerad data

I detta blogginlägg har vi lyft några vanliga typer av strukturerad data, men som du förstår finns det väldigt

många fler. Har du inte börjat implementera detta ännu är det mer än dags. Förutom att läsa vår artikel vi länkade till ovan bör du även kika in Google Search Centrals guider för strukturerad data, på så vis får du en bild av vad just du bör implementera.

Verktyg för strukturerad data

När du har implementerat relevant strukturerad data bör du säkerställa att denna är korrekt och uppfyller kraven. För att göra detta finns det hjälpsamma verktyg. I dessa kan du se vilken strukturerad data som finns på sidan i fråga och om det finns några fel.

Så vad väntar du på? Börja jobba med strukturerad data direkt!

Petra Svennerskog

SEO-specialist

Petra är en av våra SEO-specialister och jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Petra Svennerskogs profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *