Blogg & Insikter

Är mer innehåll alltid bättre?

Inom digital marknadsföring och kanske framförallt SEO så pratas det ofta om textinnehåll. Trots att detta ämne (med all rätt) dyker upp frekvent så råder det ändå en del missuppfattningar kring detta. 

Du kanske har hört marknadsförare slänga sig med uttryck som “content is king” som att det skulle betyda ju mer innehåll desto bättre? Stämmer det? Svaret på den frågan är kanske det vanligaste inom sökmotoroptimering: det beror på. 

Vad behöver användaren?

Problemet med uttryck som “ju mer innehåll desto bättre” är att det ger en skev bild av vad som är bra eller inte sett användarupplevelse. 

Ett förenklat exempel på detta skulle kunna vara att du frågar din vän vad klockan är. Vill du då bara veta vad klockan är eller vill du också höra vad en klocka är, när klockan uppfanns  och topp 3 populäraste klockorna 2023? Nej. Du vill veta vad klockan är. Man anpassar svaret efter vilken typ av fråga som ska besvaras. Samma princip gäller i sökresultatet. 

Du kan faktiskt testa att söka på “Vad är klockan” och se vad som rankar högst. Är det en vägg med innehåll eller är det något som ger användaren ett klart och tydligt svar direkt?

“SEO-texter” – hur långa ska de vara?

Ett uttryck man ofta hör när det pratas innehåll är “SEO-texter”. Inte allt för sällan dyker även frågan upp om hur lång en “SEO-text” ska vara. Sanningen är att det inte finns något rakt svar och att det inte finns något magiskt antal ord som kommer att putta din sida till första platsen i sökresultatet. Det viktiga är att du matchar sökintentionen och ger användaren vad den behöver. Det handlar alltså mer om att besvara besökarens frågor på ett så bra sätt som möjligt snarare än att skapa en lång text. 

Du ska dessutom inte skriva för en sökmotor först. Absolut, det är bra att hjälpa en sökmotor på traven genom att inkludera relevanta sökord, men innehållet ska skrivas med användaren i åtanke. 

Hur vet man då om man har tillräckligt med innehåll?

Än om det inte handlar om ett visst antal ord så kan vissa frågor behöva ett längre svar än andra. Hur vet man vad som är rätt väg att gå? Ett tips här är det klassiska tillvägagångssättet att kolla vad dina konkurrenter gör. Gör en sökning på ditt primära sökord och kolla på toppresultaten. Är längre informativa svar en gemensam nämnare för resultaten i toppen? Då kan det vara så att Google bedömer att det är vad som krävs för att göra användaren nöjd. 

Tillräckligt med innehåll räcker inte

Nu till poängen med hela artikeln. En specifik mängd text är alltså inte vad som kommer att vara avgörande för hur din sida presterar. Tittar du på toppresultaten för en fråga som faktiskt kräver ett längre svar så kommer du troligtvis att se att texterna innehåller unik och hjälpsam information. Förmodligen så kan man motivera sitt resonemang, i vissa fall kanske man presenterar data i form av statistik. Tittar du på resultaten för en fråga där det räcker med ett snabbt och kort svar så blir du troligen serverad just det direkt. 

Något som båda dessa dock har gemensamt är att man matchar sökintentionen och att man håller sig till ämnet. Vi har ett inlägg som går mer in på djupet kring just detta, läs gärna det om du vill ha lite tips på hur man kan tänka kring saken. Du kan hitta det här!

Om du lägger fokus på att identifiera vad användaren faktiskt behöver istället för att nå ett visst antal ord så kommer du med största sannolikhet att börja se bättre resultat.

Jonas Jonsson

SEO-analytiker

Jonas är en av våra SEO-analytiker som jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Jonas Jonssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *