Blogg & Insikter

8 tecken på att du behöver hjälp med SEO

Att SEO är komplext råder det inga tvivel om. Vissa greppar koncepten snabbt medan andra behöver mer hjälp med sin SEO. Det går dock att komma ganska så långt med sökmotoroptimering på egen hand med relativt små medel. Den som läst boken Guldläge på nätet av Magnus Bråth och Michael Wahlgren vet med sig att det går att komma relativt långt med att bara implementera grunderna i SEO.

Vi kommer i denna artikel gå in på när man som sajtägare och företagare kan behöva hjälp med SEO för att ta nästa steg för att få en väloptimerad sajt.

Om din sajt inte indexeras

Att en sajt inte indexeras är ett tydligt tecken på att något inte står helt rätt till med din sajt. Det kan bero på många olika faktorer, en vanlig anledning är att det finns noindex-taggar som talar om för Google att de inte bör indexera sajten. Det kan också vara något mer komplext som rendering av javascript eller att den interna länkningen inte stämmer överens med canonical-taggarna på sajten. Oavsett vilket så är det en god idé att ta hjälp av en SEO-specialist, för om du har problem med indexeringen så är chansen stor att du kommer ha andra problem med sajten när den väl indexeras av sökmotorerna.

När din sajt får många varningar i Google Search Console

Om du inte vet vad Google Search Console är så är detta ett gott tecken på att du kanske behöver hjälp med din sajts optimering.
Att få många varningar eller felmeddelande i Google Search Console är aldrig roligt. Många gånger vet sajtägare inte vad hälften av varningarna innebär och vilka problem som bör prioriteras. Att ha någon som håller koll och löser dessa problem kan därför vara guld värt, speciellt om du inte är så intresserad av “kritiska problem” med den strukturerade datan.

När sajten inte driver organisk trafik

Det kan låta som en självklarhet att man bör söka hjälp med SEO om sajten inte driver organisk trafik. Många sajter driver dock organisk trafik men långt ifrån sin fulla potential. Vad vi ofta ser när vi börjar arbeta med sajter är att de optimerats för de stora kategorierna/tjänsterna och att det är dessa som driver organisk trafik. Dessvärre missar många att optimera för de mindre sökorden, och de kan vara många! Genom att tänka “många bäckar små” kan det få stora positiva effekter på en sajts organiska trafik.
Om “ränta på ränta” är världens åttonde underverk så är long-tail sökord det nionde.

När sajten driver trafik men inte konverterar

När en sajt driver trafik men inte konverterar kan detta innebära att sajten helt enkelt rankar på “fel” sökord. Om du kommer så pass långt att din sajt rankar och driver trafik kan det vara så att du främst driver trafik till sökord där det finns en informationsintention och inte en kommersiell intention. Det är exempelvis lättare att ranka på “rengöra kaffebryggare” än vad det är att ranka på den mer kommersiella sökfrasen “köpa kaffebryggare”.
Vårt fokus brukar främst ligga på att säkerställa att det optimeras för de kommersiella sökorden och sedan gå vidare med de sökord som har en informationsintention. Det är dock inte alltid som så är fallet och en specialist kan hjälpa med SEO arbetet att värdera sökord så att rätt prioriteringar görs på din sajt.

När din sajt finns i ett konkurrensutsatt segment

Beroende på vilken typ av tjänst eller produkt som du erbjuder råder det olika nivåer av konkurrens i sökresultatet. Det är stor skillnad mellan att ha en sajt som säljer flygresor, där många etablerade sajter redan tagit och befäst sina positioner, jämfört med en sajt som erbjuder tjänster som man är ensam om på marknaden.
Befinner du dig inom ett konkurrensutsatt segment räcker det sällan med att enbart optimera titlarna och hoppas på det bästa. Det kan därför vara en god idé att ta hjälp av en SEO-specialist.

Om du ska flytta din sajt till ny domän/plattform (sajtmigrering)

Precis som när du ska flytta i verkliga livet så är det mest troligt att du anlitar en flyttfirma som underlättar flytten för dig. Att byta domän eller flytta din sajt innebär risker och det är därför av stor vikt att denna flytt görs av någon som kan säkerställa att dessa risker minimeras.

Tänk på att en migrering av en sajt ofta kräver lång planering innan själva utförandet så kontakta gärna en SEO-byrå så tidigt som möjligt i denna process. Detta vinner både du och SEO-specialisten på.

När du vill ta nästa steg i utvecklingen för din sajt

Som vi tidigare beskrivit kan du som sajtägare komma väldigt långt med små medel för SEO. Vad vi märker är att många kontaktar oss när de har gjort “grundarbetet” med titlar och andra metataggar men sen fastnar på en platå i utvecklingen.
Det kan därför vara en god idé att rådfråga en specialist eller SEO-byrå för att få andra synpunkter och idéer på hur just du skulle kunna arbeta med din sajt. Ibland kan det vara förlösande att bolla idéer och tankar med någon utomstående som är kunnig inom SEO för att inte fastna i gamla hjulspår.

När du helt saknar ett intresse/tid för SEO

Ibland måste jag tyvärr finna mig i att andra inte håller med om att SEO är det roligaste som finns. Jag har turen att få arbeta med något som jag tycker är extremt intressant, utmanande och roligt. Det är dock inte alla som delar mitt intresse, och jag förstår att man som företagare har många bollar i luften eller helt enkelt inte är intresserad av hur SEO fungerar. Känner du att SEO inte är något du vill hantera själv så är detta ett tecken på att du kan behöva hjälp med din sökmotoroptimering.

Avslutningsvis

Som du märker finns det många anledningar till att man kan behöva hjälp med sin sökmotoroptimering. Det finns säkert många fler anledningar att behöva ta in en specialist men ofta vill man klara av saker och ting själv utan att ta in någon utomstående. På samma sätt som jag i teorin skulle kunna byta vinterdäcken på en bil så har jag insett att det aldrig blir lika smidigt som att någon annan gör det. Det är samtidigt mycket enklare för både mig och bilfirman som ska byta däcken att jag insett detta innan jag själv börjar skruva av däcken.

Var därför aldrig rädd att fråga om hjälp ifall du och ditt företag behöver en hjälpande hand eller bara vill ha några goda råd på vägen.

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *