Blogg & Insikter

Demand Gen – Det senaste inom Google Ads

Nytt annonseringsformat som skapar kundbehov. Idag lanseras Demand Gen ur betatestfasen och blir tillgängligt för alla.

Idag gör Google den nya kampanjtypen Demand Gen tillgänglig för alla. Denna kampanjtyp kommer nu helt att ersätta tidigare Discovery-kampanjer.

Vad är Demand Gen?
Som namnet antyder är detta format avsett att väcka intresse. Demand Gen-kampanjer körs över YouTube, Discover och Gmail. Kampanjtypen utnyttjar flertalet visuella annonsformat, inklusive korta videor och annonskaruseller, detta för att driva önskade åtgärder på din webbplats.

Bild från Googles Ads & Ecommerce Blogg

 

Första tankar:
Traditionell Google-sökning fokuserar främst på konverteringar i senare skeden av marknadsföringstratten, detta nya format kan vara ett utmärkt komplement. Genom att använda Demand Gen-kampanjer kan du nå potentiella kunder i ett tidigare skede inom Googles ekosystem, och öka medvetenheten om ditt varumärke eller erbjudande.

Det blir intressant att följa de synergier som uppstår mellan denna och befintlig annonsering, samt möjligheten att hitta nya kunder med hjälp av lookalike-segment.

Vill du läsa mer om Demand Gen kan du göra det här:
https://blog.google/products/ads-commerce/demand-more-from-social-with-ai-powered-ads/

 

Joakim Strömblad

SEM-specialist

Joakim Strömblads profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *