Blogg & Insikter

En kort SEO-guide till strukturerad data och schema markup

Schema markup och att jobba med strukturerad data är något som blir mer och mer vanligt inom SEO-arbetet. Du kan genom att optimera dina strukturerade data för sökmotorn öka din synlighet i sökresultaten. Resultatet av en Schema markup ska bli en “användarvänlig förbättring” i sökresultaten där fokus ligger på att snabbt ge användaren så relevanta och informativa resultat som möjligt.

Schema.org är ett typ av “lexikon” som innehåller definitioner för microdata-taggar. Att strukturera din data med Schema markup hjälper sökmotorn att förstå vad din data betyder och inte bara vad den säger. Det blir helt enkelt enklare för sökmotorn att förstå vad en sajt, sida och specifika element handlar om.

Schema.org beskriver problemet såhär:
“De flesta webbansvariga känner till HTML-taggar på deras sidor. HTML-taggar berättar för webbläsaren hur informationen som är inkluderat i taggen ska visas. Exempelvis berättar <H1>Avatar</H1> för webbläsaren att texten ska visas i ett rubrik1 format. Dock visar inte HTML-taggen vad texten faktiskt betyder. “Avatar” kan vara den populära storfilmen eller så kan det referera till en typ av profilbilder. Detta kan göra det svårt för sökmotorer att på ett intelligent sätt visa upp relevanta svar till en användare”.

Rich Snippets och Schema.org

Din strukturerade data visas upp i sökresultaten via “Rich Snippets”. En Rich Snippet kan innehålla några extra rader text, en bild eller en hel del annan data som Google kan tycka är relevant att visa upp. Fördelen med dessa är den ökade synlighet du får. Man sticker ut mer i sökresultaten för att man har något andra saknar och för att man tar upp fler pixlar/yta.

Nedan kan du se bildexempel på Rich Snippets:

Rich snippet exempel recept Rich snippet exempel event

Fler exempel på Rich Snippets som Google utifrån din strukturerade data kan visa i sökresultaten kan vara: Adress, rating, vad företaget gör, priser, datum, restauranger, tv-serier, bokrecensioner, podcasts, events och produkter.

Det finns 3 format av strukturerad data markup. JSON-LD är det format som Google favoriserar. Det finns även två “lexikon”, varav det stora är Schema.org. Du kan strukturera nästan all data på din sajt. Det låter kanske övermäktigt men med nya program och verktyg kan man på ett enkelt sätt lära sig grunderna. Vi återkommer med mer information om dataformat senare i artikeln.

Hur gör man då en Schema markup ?

Tidigare var man tvungen att göra sin Schema markup manuellt i källkoden. Numera finns WordPress plugins som Yoast, Schema Pro, Schema App Structured Data och andra hjälpmedel för detta.

Ett av de populäraste och enklaste verktygen att använda är Googles egna “Google’s structured data Markup helper”.

I detta exempel kommer vi göra en markup på ett tidigare blogginlägg och titta närmare på hur man gör en Schema markup i Googles verktyg.

Börja med att öppna upp Google’s structured data Markup helper

Verktyget Google structured data markup helper
I verktyget ska man först lägga in webbadressen där man gör sin markup. Nästa steg är att välja vilken datatyp sidan handlar om. I detta fall är det en artikel här på bloggen med text och bilder. Tänk på att webbadressen du lägger in måste vara tillgänglig för alla utan inloggning. Klicka sedan på “Börja tagga”.

verktygets gränssnitt

När du börjar “tagga” markerar du den viktiga informationen på sidan (t.ex. vem som skrivit artikeln, bilder eller vars på sajten artikeln ligger). Elementet på sidan markeras antingen med gul ram eller bakgrund. Genom att enkelt klicka på den del på sidan du vill berätta om för Google kan du snabbt skapa tags och bygga upp din strukturerade data.

Gul ram kring ett taggat element färdigtaggade dataelement med gul ram

Under “Mina dataelement” kan du följa med i din markup och se förslag på saker du missat att tagga.

Exempel på de dataelement du taggat på sidan

När du markerat och taggat alla obligatoriska delar och känner att den viktigaste informationen på sidan finns med i din markup klickar du på “skapa HTML”.

koden i JSON-LD-Format med schema.org

Här väljer du ett utdataformat. Det format som Google föredrar är som sagt JSON-LD. Fördelen med JSON-LD är att du genom “@context”-taggen kan hänvisa till Schema.org “lexikonet” (görs automatiskt). Detta gör att din markup enkelt kan läsas av sökmotorer.

När du känner dig klar med din markup kan du testa koden genom att kopiera och klistra in i Google’s testverktyg för strukturerad data

Testverktyget Google's testverktyg för strukturerade data, här klistrar man in koden

Genom att testa din kod kan du se om du missat att tagga några element på sidan eller om du har fält som behöver fyllas i. I detta fall saknades det tags för “loggan” och “datum när artikeln publicerades”. Enkelt att fixa till nu när vi lärt oss hur vi gör en markup!

svar från kodtest med svarskoder

En annan fördel med JSON-LD är att när du är klar med din markup behöver du bara kopiera koden och klistra in den i din sidas huvudavsnitt. Du kan även ladda ner en version av HTML-dokumentet med din nya markup implementerad som du eller din webbansvarige sedan lägger in i ditt CMS och ersätter den befintliga HTML-sidan. Det kan ta några veckor för Google att upptäcka den nya koden på sidan men är din markup korrekt gjord kan din strukturerade data visas som Rich Snippets när sidan genomsökts.

Här pratar John Mueller om strukturerad data på Google I/O 2019.

Ger det resultat?

Det har diskuterats om strukturerad data ger din sajt en ranking boost eller inte. Hur det än må vara med den saken vet vi att Google föredrar strukturerad, relevant och tydlig information. Genom Schema markup kan vi ge Google precis det. Dock är den kanske största fördelen med strukturerad data att vi på ett effektivt sätt kan kommunicera viktig information om ett företag, en produkt eller en sida på sajten.

Detta i kombination med att vi kan hjälpa Google att förstå vårt innehåll bör ge det en bättre chans att ranka. Även om det inte är en direkt rankningfaktor så syns vi mer i sökresultaten och får en högre CTR via våra Rich Snippets. Är det incitament nog för att göra Schema markups?

Christoffer Östman

2 kommentarer

    Stämmer nedan för svenska?
    “inLanguage”: “se”

    Svara

    För svenska är det “sv” som gäller för “Inlanguage” detta handlar om språk. “se” kan inkluderas om du vill förtydliga land, vilket är Sverige.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *