Värde på en sajt eller domän

Choklad

Jag får väldigt ofta frågan om vad värdet på en sajt eller domän är. Ofta handlar det då om värdet ur ren SEO-synpunkt. Sanningen är att jag inte gärna värderar domäner bara med hänseende till sökmotoroptimering, andra aspekter är viktigare.

Under det senaste året har vi köpt en hel del domäner. Två exempel är Choklad.se och Brath.com. Chokladen la vi kring 75.000 kronor för och Brath.com ungefär 10.000 kronor. Ingen av domänerna hade några egentliga SEO-värden, det har inte funnits sajter på någon av dem tidigare. Visst är det bra att ha domäner som matchar sökord (det finns fortfarande fördelar med det i sökresultaten även om Google minskat dess effekt något) men det är inte därför vi valt att köpa dessa. Brath.com gissar jag att det är enkelt att förstå varför vi ville ha.

Choklad.se passar vår satsning perfekt, vi ska bygga upp en butik som säljer just choklad. Att vi väljer att betala så pass mycket kommer alltså inte främst för de fördelar det ger i sökresultaten utan för att vi anser att det kommer fungera bra som namn på en chokladbutik.

Om domänen däremot har en historia, om det kommer en fungerande webbplats med så går det förstås att göra någon sorts värdering på det SEO-jobb som gjorts på sajten. En domän med gott om starka inlänkar och högt förtroende har såklart ett värde i sig men jag ska lyfta upp något som kanske känns bakvänt.

Jag värderar faktiskt bra positioner i sökresultaten som något negativt om jag till exempel tittar på att köpa en webbshop. En webbshop med högt förtroende hos Google, gott om starka inlänkar och bra intäkter men som Inte driver mycket av sin trafik från Google är värt mer för mig personligen än en som driver huvudparten av trafiken från Google. Anledningen är att jag vet att jag kan lösa knutarna som göra att kunderna inte kommer från sökmotorer, det finns helt enkelt mer uppsida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *