Bloggen

Nå ut till rätt personer med hjälp av målgruppsinriktning

I Google Ads finns det flera olika sätt att arbeta med inriktning av olika slag och idag ska vi fokusera på inriktning med hjälp av målgrupper. Låt oss arbeta med olika kundgrupper för att visa på skillnader och strategier som går att använda. Vi använder oss av påhittade namn och ett påhittat företag för att […]

Detta får du INTE annonsera för på Google

Det mesta får du marknadsföra med Google Ads, men det finns några saker som är big NO NO’s att annonsera för på Google. Några känsliga kategorier får du marknadsföra inom men med vissa begränsningar. I detta inlägg tänkte vi lista några av de förbud och begränsningar som finns. Google ser till att deras policyer följs […]

Håll koll på dina konkurrenter i Google Ads

Något som alltid är intressant att hålla koll på är vad konkurrenterna sysslar med. Det är en vedertagen strategi att övervaka vad andra aktörer gör och förhoppningsvis finns det vilja och förutsättningar att göra det ännu bättre. Google Ads är inget undantag. Här går vi igenom hur du övervakar konkurrensen i det betalda söket. ”Vår […]

Behåll kunderna – SEO under coronatider (COVID-19)

COVID-19 sprider sig runt hela världen och vi har alla läst flera dussin artiklar om hur arbetsmarknaden påverkats enorm samt hur mindre företag riskerar konkurs på grund av de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Att behålla sina kunder, om än i annan form, blir extremt viktigt för att överleva. Vi har några tips på vad ni […]

Google testar nytt utseende på sökresultatet

Google har under en tid testat ett flertal nya utseenden på sökresultatet för sina desktop-användare. Dagens artikel innefattar tydliga bildexempel på detta, information om varför Google genomför testet, samt vilken variant vi på Brath föredrar. Några av er läsare har möjligtvis redan noterat detta, men just nu pågår ett omfattande test av utseendet på Googles sökresultat i desktop-läge. […]

Våra tio bästa tips för att sälja mer med SEO

Vägen mot framtiden

SEO behöver inte vara allt för svårt. Det finns saker som du helt klart kan göra själv, det viktiga är att det gäller att veta när det är dags att ta hjälp. Påtar du själv med sökmotoroptimering? Känns det svårt att komma igång eller är det kanske svårt att sätta fingret på vad som är […]

Hur fungerar flödesregler i Google Merchant Center?

När det kommer till annonsering på Googles Shopping-nätverk (matnyttig information om hur du kommer igång med Google Shopping kan du hitta här) är skicket på din produktfeed A och O. Att rätt attribut finns med och är korrekt formaterade i feeden är ofta direkt avgörande för hur annonseringen presterar. För många e-handelsplattformar saknas dock funktioner […]

Slå hårt eller slå inte alls – ett av mina topptips för digital marknadsföring

Ibland är det läge för att vara försiktig. Ibland är försiktighet det sämsta du kan ägna dig åt. Tyvärr krävs det ofta erfarenhet för att veta när.  När man laminerar eller damaskerar stål. Alltså när man sammanfogar två olika typer av stål i lager (som ett samurajsvärd eller en riktigt dyr kökskniv). Då finns det […]

Fixa lokal SEO med Google My Business

Lokal SEO betyder att du fokuserar på företagets omgivning och närområden. Istället för att titta på hur du kan nå ut till hela Sverige, lägger du om ditt fokus och tittar på hur du kan synas när någon i din stad eller kommun Googlar på dina sökord och ditt varumärke eller företagsnamn. Ett smart sätt att […]

Använd negativa sökord för att undvika onödiga klickkostnader

En av de stora fördelarna med Google Ads är att det går att rikta annonseringen mot personer som troligen är ute efter just det du erbjuder, för att på så sätt få så bra avkastning på din investering som möjligt. För att annonsera på Google använder man sig av relevanta sökord som man tror att […]

Budstrategier i Google Ads

Den kanske största förändringen i Google Ads på senare år är maskininlärning och nya ”smarta” kampanjformat och budstrategier. De smarta budstrategiernas förmåga att optimera annonseringen baserat på hundratals signaler ska helt enkelt på sikt ersätta den manuella budgivningen. I det här inlägget listar vi alla smarta budstrategier, vad de innebär och när det passar att använda […]

Så blir du din bransch mittpunkt – med hjälp av SEO

Alla googlar, alla. När något nytt har hänt i din bransch, när du vill lära dig en ny färdighet eller när du ska köpa något, då googlar du. Precis som alla andra. Med den kunskapen i ryggsäcken kan vi vinna ögonen hos alla andra. Ofta pratar jag om att räkna hem investeringar i marknadsföring. Det […]

Attributionsmodeller i Google Ads

I ett tidigare inlägg har vi gått igenom konverteringar, men hur fungerar egentligen värdet av konverteringar och vad finns det för analysmöjligheter? Vad är en attributionsmodell och vad menas med de olika modellerna? Tänk dig att du ska köpa en ny TV. Det är sällan du klickar in på en helt okänd sajt och direkt […]

Hur du skapar sitemaps

Sitemaps har funnits sedan urminnes tider, känns det som. De är en viktig del i ditt SEO-arbete och har flera fördelar, såvida de är korrekt byggda. Med hjälp av en sitemap kan du förenkla för Googlebot och påskynda indexering. I den här artikeln kommer vi att hjälpa dig förstå vikten av sitemaps och hur du […]

Se Bounce Rate och annan Google Analytics-data direkt i Google Ads-gränsnittet

Som SEM-specialist är man alltid ute efter att ha så mycket data som möjligt vid fingertopparna för att kunna fatta rätt beslut som driver kontots utveckling åt rätt håll. I Google Ads-gränssnittet finns mycket av den datan att tillgå “out of the box”: visningar, klick, kostnader och mätpunkter som kombinerar dem (kostnad/klick, klickfrekvens, visningsandel av […]