Bloggen

Ökat intresse för ”Hemester” och Naturupplevelser enligt Googledata

Coronaviruset (Covid-19) har världen i sina klor och stor osäkerhet inför framtiden råder inför sommarens semester. Färsk data från Google visar dock på ett ökat intresse för naturupplevelser när svenskarna planerar sin semester på hemmaplan 2020. Vi spår att årets semester kommer att präglas av en ”boom” av ”hemestrande” och ett till synes ökat intresse […]

Organiska sökresultat kommer till Google Shopping

kvinna med telefon, text Google shopping på skärmen

Ni har alla sett fliken för shopping på Google, där man får produktannonser serverat på silverfat. Tidigare har dessa annonser endast varit tillgängliga för dem som köper shoppingannonser via Google Ads. Men nu har tiderna förändras! Google släpper in organisk trafik i Shopping-fliken Google har gått ut med information att framöver kommer Shopping-fliken innehålla gratis, […]

Från 1 till 41 miljoner kronor med maskeradkläder

Partyhallens grundare Bilal och Ayman

När e-handeln Partyhallen.se startade 2015 var omsättningen låg och konkurrensen hög. När det köpta annonsutrymmet gav mindre resultat än förväntat i trafiksiffror och försäljning beslutade sig företaget att investera pengar på att växa organiskt. Ett beslut som gjorde stor skillnad. I dag, fem år senare, omsätter Partyhallen.se mångmiljonbelopp. När våra köpta annonser inte genererade det […]

URL-optimering – betydelse för SEO och rank

URL-SEO

Det är svårt att säga exakt hur stor betydelse en sajts URL:er har för dess SEO. Vissa tester som gjorts visar på att det inte spelar någon roll alls, medans andra för fram att det finns en tydlig korrelation mellan väloptimerade URL:er och hur pass väl en sajt rankar. Hur det än ligger till, anser […]

Innehållets ingångar och utgångar

Se till att ditt innehåll inte endast består av en lång text utan har så många ingångar som möjligt – i olika format. En text är ju först klar när den är publicerad, och det är väldigt skönt att få bocka av en grej på sin todo-list och sedan gå vidare, eller hur? Men bara för […]

Hjälp de smarta budstrategierna på traven

Fler och fler använder sig numera av Google Ads smarta budstrategier snarare än manuell budoptimering. Med hjälp av maskininlärning lär sig de smarta budstrategierna vad som fungerar baserat på en rad signaler av olika slag. Av erfarenhet kan dessa strategier fungera väldigt bra om man ger dem rätt förutsättningar, här tipsar vi om en funktion […]

Rätten att bli glömd av Google

Glömd av Google

Man brukar säga att internet är för evigt och allt som händer på nätet också stannar där. Internet är lite som Las Vegas, med fler troll. Vi ska i denna artikel bena ut vad “rätten att bli glömd” egentligen innebär för dig som Google-användare och hur du kan gå tillväga om du vill att Google […]

Vad är long tail keywords & hur hittar du dem?

Inom SEO pratar vi ofta och gärna om sökord, de ord som förhoppningsvis driver potentiella kunder till din sajt. Men det finns också något som kallas “long tail keywords”, som tyvärr inte har någon bra svensk översättning (långsvansade sökord?). Idag tänkte vi berätta lite mer om dem och varför du också ska använda dig av […]

Nå ut till rätt personer med hjälp av målgruppsinriktning

I Google Ads finns det flera olika sätt att arbeta med inriktning av olika slag och idag ska vi fokusera på inriktning med hjälp av målgrupper. Låt oss arbeta med olika kundgrupper för att visa på skillnader och strategier som går att använda. Vi använder oss av påhittade namn och ett påhittat företag för att […]

Detta får du INTE annonsera för på Google

Det mesta får du marknadsföra med Google Ads, men det finns några saker som är big NO NO’s att annonsera för på Google. Några känsliga kategorier får du marknadsföra inom men med vissa begränsningar. I detta inlägg tänkte vi lista några av de förbud och begränsningar som finns. Google ser till att deras policyer följs […]

Håll koll på dina konkurrenter i Google Ads

Något som alltid är intressant att hålla koll på är vad konkurrenterna sysslar med. Det är en vedertagen strategi att övervaka vad andra aktörer gör och förhoppningsvis finns det vilja och förutsättningar att göra det ännu bättre. Google Ads är inget undantag. Här går vi igenom hur du övervakar konkurrensen i det betalda söket. ”Vår […]

Behåll kunderna – SEO under coronatider (COVID-19)

COVID-19 sprider sig runt hela världen och vi har alla läst flera dussin artiklar om hur arbetsmarknaden påverkats enorm samt hur mindre företag riskerar konkurs på grund av de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Att behålla sina kunder, om än i annan form, blir extremt viktigt för att överleva. Vi har några tips på vad ni […]

Google testar nytt utseende på sökresultatet

Google har under en tid testat ett flertal nya utseenden på sökresultatet för sina desktop-användare. Dagens artikel innefattar tydliga bildexempel på detta, information om varför Google genomför testet, samt vilken variant vi på Brath föredrar. Några av er läsare har möjligtvis redan noterat detta, men just nu pågår ett omfattande test av utseendet på Googles sökresultat i desktop-läge. […]

Våra tio bästa tips för att sälja mer med SEO

Vägen mot framtiden

SEO behöver inte vara allt för svårt. Det finns saker som du helt klart kan göra själv, det viktiga är att det gäller att veta när det är dags att ta hjälp. Påtar du själv med sökmotoroptimering? Känns det svårt att komma igång eller är det kanske svårt att sätta fingret på vad som är […]

Hur fungerar flödesregler i Google Merchant Center?

När det kommer till annonsering på Googles Shopping-nätverk (matnyttig information om hur du kommer igång med Google Shopping kan du hitta här) är skicket på din produktfeed A och O. Att rätt attribut finns med och är korrekt formaterade i feeden är ofta direkt avgörande för hur annonseringen presterar. För många e-handelsplattformar saknas dock funktioner […]