Bloggen

Säg hej till nya Googlebot!

Nya Googlebot 2019

I och med lanseringen av nya Googlebot påstås Google numera vara bättre på att förstå modernare och javascript-tunga sajter. I denna artikel har vi sammanställt värdefull information om uppdateringen, samt våra egna tankar om detta minst sagt intressanta ämne. Nyligen, eller mer precist den 7 maj 2019, lanserade Google sin nya sökrobot som tog vid […]

Utnyttjar du det nya annonsutrymmet i Google Ads söknätverk?

I jakten på mer volym i Google Ads är det lätt att i första hand titta åt GDN (Google Display Network), sökpartners och bredare sökord. Speciellt då Google Search alltmer sällan visar annonser för long-tail sökord med lägre sökvolym Det finns dock mer trafik att hämta och en möjlighet att få tillbaka visningarna för dina […]

Varför självhänvisande canonicals bör användas på alla sajter

Självhänvisande canonicals är någonting som alla företag och webmasters bör implementera på sina sajter, men något som ofta saknas vid våra kontroller i det dagliga SEO-arbetet på Brath. Men vad innebär egentligen begreppet och av vilken anledning bör självhänvisande canonicals implementeras? För att svara på dessa frågor anser vi att det är bäst att börja […]

Google Trends – Ett verktyg att räkna med

Min Flickvän - Google förslag

Att få tillgång till bra och trovärdig data kan vara svårt och ofta väldigt dyrt att skaffa sig. Traditionellt sett har man fått förlita sig på kunddata från enkätundersökningar eller data från sociala medier, exempelvis Facebook. Dessa berättar dock inte hela sanningen utan bara en liten del av hur ens nuvarande och potentiella kunder tänker […]

Google tillåter Casinoreklam

Sedan avregleringen av den svenska spelmarknaden i januari 2019 Källa: Spellag (2018:1138) har vi förväntat oss en förändring i Googles policy för annonsering. Enligt denna har det så här långt inte varit tillåtet att annonsera inom vertikalen gambling på den svenska marknaden. Det är nu bekräftat att det kommer bli möjligt för spelbolag med statlig […]

Brath söker VD-assistent/Office Manager

Maria Bråth

Vi söker nu en assistent till vår VD Maria, i Örnsköldsvik. Som VD-assistent förväntas du lära dig allt om företaget för att kunna bistå VD i alla hennes uppgifter. Företaget är litet, ungefär 30 anställda, vilket innebär att alla hjälper till där det behövs. Det ger en varierande och dynamisk arbetsplats. Uppgifter Hjälpa VD och […]

Vad är WordPress? – En introduktion till världens största CMS

Wordpress logotype

För dig som ännu inte har stiftat bekantskap med WordPress, kan det enklast beskrivas som världens populäraste CMS (content management system) som används för att bygga sajter. På svenska översätts “content management system” till “innehållshanteringssystem”, men i Sverige används främst den internationella formuleringen av både branschfolk och övriga webmasters. Content management systems förekommer även inom andra sektorer, […]

Alla ägg i samma korg? Att vara beroende av en kund

Rob McCuaig konsult, Jan Johansson, konsult och delägare

Riskerna med tillväxt är något det sällan pratas om. En större kund kan vara ett sätt att snabbt växa men kan komma med ordentliga risker. Jan Johansson och Rob McCuaig från Revenues skriver sin andra artikel om risker i tillväxt. En stor utmaning som mindre tillväxtföretag kan ställas inför är att bli för beroende av en […]

SEO-Case: Mekster.se

Under ett antal år har vi arbetat tillsammans med Mekster.se för att driva på deras försäljning från sökmotorer. Redan i början gick det fort framåt och det senaste året har resultaten verkligen skjutit i höjden. Så här har det gått till. Målsättning Öka den organiska trafiken till mekster.se och synligheten i Google, samt öka intäkterna […]

För mycket innehåll – Ett allt vanligare SEO-problem

Rikt innehåll topp

Det är med ett tungt hjärta jag skriver dessa rader men jag känner att jag måste. Allt för ofta ser jag att man gått för långt i publicerande av innehåll. Förmodligen är det ett resultat av SEO-byråers och SEO-konsulters välmenande råd. Mer innehåll är inte bättre, inte alltid i alla fall. Om du tror motsatsen […]

3 insikter som gjort oss till den SEO-byrå vi är idag

vinterlandskap

SEO är i många fall komplext och att bygga en bra byrå med SEO som specialitet kan vara än mer komplext. Idag gör vi både SEO och SEM på toppnivå och det är dags att dela med sig av hur vi kommit hit. Vi är långt från landets enda SEO-byrå. Ibland känns det som att […]

Att bli beroende av sin partner kan vara farligt i längden

Rob McCuaig konsult, Jan Johansson, konsult och delägare

Risken med att vara beroende av en enda partner kan vara stor. Förr eller senare kan du komma till en punkt där ditt beroende där din partner har en allt för stor påverkan på din affär. Vi bad Jan Johansson, konsult och delägare på Revenues och Rob McCuaig som är konsult på samma företag skriva några […]

Ducka eller skjut – Gör inte båda

Ducka eller skjut

Att testa sig fram är nog min favoritmetod. När man väl testat måste man veta vad man kommit fram till däremot. Då har jag en regel som jag själv följer: Ducka Eller Skjut. Ducka Eller Skjut, är regeln vi ska prata om idag. Det sitter en versal på Eller av en anledning och det är […]

Onlinelistan.com – Förbättrar din synlighet i sökmotorer

Synlighet

Idag öppnar vi Onlinelistan.com för alla och vi vill passa på att berätta vad det är, det finns nämligen en intressant bakgrund som gör den användbar för din SEO. Vår nyaste sajt Onlinelistan.com är något så gammaldags som en onlinekatalog över webbplatser. Den har historia som motsvarar än de sökmotorer vi så gärna använder idag och […]

Brath skänker 100 000 kr till två välgörenhetsorganisationer

Idag går det 100 000 kronor från oss fördelat på Cool Earth och Hoppets Stjärna – organisationerna får alltså 50 000 kr vardera. Pengarna är betalning för den workshop Brath genomförde med Erik Bergman.  Cool Earth bedöms vara det mest  kostnadseffektiva sättet att motverka global uppvärmning. Arbetet görs genom att helt enkelt förhindra avverkning av regnskog. […]