Blogg & Insikter

Uppdateringar på Googles strukturerad data: “Organization”

Google gick för några dagar ut med lite nyheter kring strukturerad data. De har nämligen uppdaterat sin datatyp “Organization” så vi kan fylla i mer information och därmed fått andra typer av utökade sökresultat!

Datatypen “Organization” kunde tidigare endast användas för att märka upp företagsloggan och URL. Den var alltså ganska onödig och många företag hoppade nog över att märka upp detta på sina sidor. Nu börjar den efterlikna den information som du kan mata in som standard i din Google Business Profile.

Organization innehåller numera även fält för:

Namn på organisationen

Land

Adress

Antal anställda

Region

Organisationens startdatum

Postnummer

DUNS-nummer (fr Dun&Bradstreet)

Telefonnummer

VAT

Mail

LEI-nummer (inom finans)

Övrig  kontaktinformation

NAICS (för företag verksamma i USA)

Genom att fylla i allt detta kan ditt företag synas tydligare i Google Sök. Samt att ni bygger upp fler förtroendesignaler (det som inom SEO-världen summeras som E-E-A-T). Med utförligare kontaktuppgifter och företagsinformation bevisar du att företaget är äkta och hur kunderna kan ta kontakt.

Så vart visas denna information? Jo, den visas till höger om sökresultat såsom en Google Business Profil. Men här visas information som Google har hämtat från din strukturerad data. Det kan alltså se ut så här:

skärmdump av sökresultat som visar strukturerad data för organisation

 

Så vad väntar du på? In på sajten och märk upp redan idag!

 

Psst! För dig som inte är helt insatt är strukturerad data en sätt att märka upp innehållet på din sajts sidor så att Google enklare förstår vad de olika delarna betyder. Se fler artiklar på ämnet nedan.

Relaterade artiklar från Brath-bloggen:

 

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *