Content Marketing – Innehållsmarknadsföring

TrädContent Marketing eller Innehållsmarknadsföring är något som växt otroligt i popularitet. Det pratas om content marketing som det nya sättet att göra sökmotoroptimering, som det bästa sättet att bygga varumärke och så vidare. Ta det med en nypa salt.

Content Marketing är inte alls dåligt, det finns goda anledningar att titta på sin innehållsstrategi och sätt att använda innehållet som hävstång i sin övriga marknadsföring. Att bara luta sig mot innehållsmarknadsföring och tro att det är en stabil väg framåt däremot är osunt. Vi ska gå in på varför.

Vad är Content Marketing

Content Marketing är att skapa bra innehåll som genom att vara bra drar åt sig uppmärksamhet. På sikt är det sedan meningen att det ska leda till ökad försäljning. Genom att tillhandahålla något som är intresset (där den intresserade kan hitta det) bygger du upp ett intresse för din produkt.

Den här bloggen kan få agera exempel på innehållsmarknadsföring, vi delar information marknadsföring på nätet, sökmotoroptimering och en del företagande, allt i förhoppningen att du som läsare ska gilla oss som företag.

Naturligtvis stannar det inte vid att bara tillverka bra innehåll, en riktigt genomför kampanj inom content marketing kräver också att du når ut med innehållet. Det finns förstås olika sätt att göra det men jag tänkte att det kunde passa bra med ett exempel.

Exempel content marketing-kampanj

Du driver en e-butik som säljer pinnstolar och vill öka intresset för pinnstolstillverkning (eftersom ni har stolar av särskilt god kvalitet och vill att folk förstår skillnaden). Du tar kontakt med 10 experter på stoltillverkning och berättar att du ska göra en större artikel med landets ledande experters utlåtanden om olika träslag i pinnstolar.

När du fått tag på tio stycken som ställer upp på att bedöma träslag skickar du ut en lista till dessa på 5 olika träslag man kan använda i pinnstolstillverkning. Experterna får sedan värdera mahogny mot björk och komma med olika smarta uttalanden om de stora fördelarna med furuben. Du sammanställer allt det här till en tilltalande artikel och publicerar på din webbplats.

När du publicerat kontaktar du experterna igen, berättar var artikeln finns och nämner att de gärna får dela den på Facebook eller Twitter för att den ska få mer spridning. Den är ju bra för dem för de får vara experter vilket stärker deras namn i branschen. På så vis får du gott om läsare till artikeln, deras vänner och bekanta vill ju förstås läsa också.

Det här ska sedan ge ökad försäljning, vilket inte alls är garanterat.

Problemen med content marketing

Det finns en lång rad problem med content marketing. Det som kanske är det största hindret i mina ögon är att har du väl börjat måste du alltid vara intressant. En bild, en artikel, ett klipp, en infographic eller vad som nu kan tänkas komma ur en sådan här satsning har bara en mycket begränsad livslängd. Du kan ha en hit på Twitter i ungefär en dag, på Facebook lite längre. Nästa dag är du helt bortglömd igen. Ingen kommer komma ihåg dina pinnstolar när de väl funderar på något att sitta på bara för att du gjorde en film m mahogny vs balsa. De kommer göra som de alltid gjort, de kommer Googla och köpa det som ser bäst/billigast/coolast ut.

Content Marketing är att sälja sin själ till en skvallerblaska

Det betyder att du hela tiden måste komma med något nytt för att vara top of mind, om du ska kunna få dina potentiella kunder att gå direkt till dig utan att passera Google måste du finnas inpräntad i deras reptilhjärna. Det betyder en galen massa intervjuer med en galen massa experter. Problemet är att när du väl intervjuat experterna en gång är det inte längre intressant. Då måste du ha något nytt.

Du förstår naturligtvis att om du alltid måste vara intressant så innebär det att du till slut gråter ut i kvällspressen och berättar hur du tröstäter falukorv bara för att få den där uppmärksamheten. Sådant är uppmärksamhetsspelet. Om du vill vara ständigt aktuell på Twitter, Google plus eller Facebook måste du sälja din själ. På samma sätt som en b-kändis som vill synas i skvallerblaskorna alltid måste nakenchocka eller gifta/skilja sig. Ingen nakenchock – ingen uppmärksamhet och utan uppmärksamhet faller du i glömska.

Content Marketing fungerar på exakt samma sätt, om du vill att folk ska köpa dina dansbandslåtar måste du hänga ut dig själv, hela tiden. Det kan förstås vara värt det, kändisskap kommer med vissa belöningar. Är det alltid rätt för ditt företag däremot?

Content Marketing lönar sig inte

Ett annat stort problem med content marketing är att det finns mycket få bevis för att det skulle vara lönsamt. Kusinen marknadsföring i sociala medier har visat sig ruskigt olönsamt, det ger helt enkelt inga kunder. Alla former av marknadsföring, det gäller förstås även innehållsmarknadsföring, som inte ger kunder är trasigt i grunden. All marknadsföring syftar till att öka försäljningen, gör den inte det är det inte marknadsföring, då är det på sin höjd en hobby.

Marknadsföring i Twitter och Facebook är inget som ger pengar in, undersökningen (länken i förra stycket) talar sitt tydliga språk. Sökmotoroptimering, Pay Per Click och Email är vad som ställer mat på bordet.

Ska man inte satsa på Content Marketing?

Mitt svar är: Jo. Content Marketing har potentialer som inte syns direkt och som är värda en hel del. Det man inte ska göra är att satsa på innehållsmarknadsföring först. Först ska du ha tagit kontroll över de tre mest lönsamma marknadsföringsdisciplinerna på nätet, Sökmotoroptimering, Pay Per Click och Email. När du väl har dem på plats är content marketing ett lysande supplement.

Innehållsmarknadsföring kan nämligen förstärka effekten av de tre intäktsdrivarna. Du ska inte använda content marketing för att tjäna pengar, det kommer nämligen aldrig att hända. Du ska använda det för att de andra tre disciplinerna ska bli ännu lönsammare.

Sökmotoroptimering hjärta innehållsmarknadsföring lika med sant

Framförallt kan din sökmotoroptimering få draghjälp av innehållsmarknadsföring. Dessa båda är inte samma sak, en del blandar ihop dem numer, men de kan stärka varandra. Sökmotoroptimering mår bra av bra innehåll. Det råder det ingen tvekan om och en bra content marketing-kampanj kan ge både bra innehåll och bra länkar till din sajt. Det kommer att stärka din sökmotoroptimering. Innehåll som dessutom rankar bra i sökresultaten och ger svar på dina kunders frågor kan faktiskt, tvärt emot vad bara innehållsmarknadsföring kan, ge nya kunder.

Innehåll som löser problemen åt den som googlar kan ge försäljning. Sökfrasen ”Skillnaden mellan björk och fura i pinnstolar” kan onekligen generera ett köp av det bättre (trä-) slaget. Du kommer dessutom, med de båda disciplinerna, undan problemet med att alltid behöva vara aktuell. Sökresultaten är långlivade på ett helt annat sätt en en Tweet eller en Facebook-uppdatering. Du når dessutom den potentiella kunden när denne är redo för det. Istället för att tvinga dig på honom när han pratar med kompisarna så kan du berätta om fördelarna med dina pinnstolar när han undrar över stolar.

Content Marketing kräver Outreach

För att det här ska fungera finns det flera saker som behöver klaffa. Grundinställningen ska förstås vara att publicera innehåll som fungerar i sökresultaten och en annan detalj som jag är övertygad om missas av många: Du måste få fart på ditt innehåll. Oavsett hur bra det är måste du sätta det under näsan på de webmasters, bloggare eller vad det kan vara som kan föra ditt innehåll vidare. Jag skulle till och med vilja sticka ut hakan och säga att om du inte gör outreach gör du inte ens content marketing, då producerar du bara innehåll och har helt glömt marketing-delen.

Outreach är ofta ett långt och rätt tråkigt jobb, dessutom kan det vara komplicerat att få allt att klaffa. Förmodligen är det därför så många drar sig för outreach-delen i content marketing. På många sätt är content marketing marknadskommunikation och där skulle väl ingen tycka att det var orimligt att sticka materialet under näsan på en journalist? Eller trycka ut en advertorial i rätt branschtidning? Inom content marketing har det i mångt och mycket glömts bort däremot och outreach är något specialisterna sysslar med. Du kanske inte håller med?

Sammanfattningsvis om Content Marketing

För att sammanfatta, content marketing har fått ordentligt med hype. Det kommer aldrig någonsin leverera det hypen lovar. Det betyder inte att det är värdelöst. Vi har till exempel fått väldigt bra resultat genom många års arbete med innehållsmarknadsföring, så länge vi använt det som stödfunktion åt någon av de former av marknadsföring online som ger intäkter.

Det är dessutom ett guldläge på nätet just nu ;)