Ett misstag många nybörjare och en hel del mer erfarna sökmotoroptimerare är att man väljer att skylla på uppdateringar i Googles algoritm. Det här är ett destruktivt beteende om du vill ta dig framåt i sökresultaten.
Jag satt för två månader sedan i möte med Head of SEO, marknadschefen och VD på ett av Europas större spelbolag. Meningen var att jag skulle ge min bild av varför de tappat så mycket i sökresultaten det senaste året. När Head of SEO (som jag tror upplevde att han satt som svarande i någon sorts domstol) berättade att deras tapp berodde på förändringar i algoritmen sedan året innan kommer det ett spontant, förvånat och mycket snabbt NEJ från mig.
" Det är inte gurkans fel att brödet smular. "
För att sätta fingret på varför jag reagerar så starkt skulle jag vilja lyfta ett citat från min gymnasietid. En klasskamrat till mig som tvunget ville lansera sitt eget ordspråk lyckats få till “det är inte gurkans fel att brödet smular.” Jag har alltid upplevt det som det sämsta av ordspråk men idag passar det riktigt bra, för första gången. Det är inte Googles fel att du inte rankar.
Jag är medveten om att ibland kommer det stora förändringar som slår omkull benen på många företag. Jag är också medveten om att man inte alltid kan göra något åt det. Det är en dålig grundinställning däremot.
Han hade fel av flera anledningar, det första är faktiskt att Google inte gjort några större uppdateringar som kunde påverka dem i någon vidare mening. Den andra anledningen var att alla eventuella uppdateringar i den skalan borde påverka deras konkurrenter i samma utsträckning (likriktningen inom spel när det gäller SEO är stor). Den tredje är att man får bra betalt som Head of SEO på ett större spelbolag, nog tusan måste man väl kunna mer än att bara stå handfallen inför eventuella förändringar i algoritmen, nog måste väl lön utgå för att man ska hantera just detta?
Du kommer, som med så mycket annat, åtnjuta stora framgångar om du väljer att själv ta ansvaret för dina positioner. Sluta skylla ifrån dig och börja utvecklas som sökmotoroptimerare.
- Magnus Bråth
Du har väl inte missat det bästa från
vår blogg den här månaden?
Vad utmärker en bra SEO-konsult?
Det finns idag en ganska spridd skara som kallar sig SEO-konsulter, eller något annat som klingar någorlunda lika. Man tillhandahåller ett antal väldigt olika typer av tjänster och jag skulle idag vilja ge mig syn på vad en bra SEO-konsult gör.
Den svenska SEO-branschen bestod av grabbar sittande i en källare och krängare från något telefonkatalogskojarbolag. Det var min bild av branschen, idag är det något helt annat.