Blogg & Insikter

Svensk SEO har blivit mycket bättre

Den svenska SEO-branschen bestod av grabbar sittande i en källare och krängare från något telefonkatalogskojarbolag. Det var min bild av branschen, idag är det något helt annat.

Du kanske minns artikeln om tio år med SEO-branschen, idag är det dags för uppföljaren. Den svenska SEO-branschen har faktiskt vuxit alldeles oerhört under de här åren och jag tänkte att vi skulle titta på vilka framsteg som gjorts.

Ration säljare/sökmotoroptimerare har ändrats

Det fanns förr horder av aggressiva telefonförsäljare, så är det visserligen också idag på ett antal av SEO-företagen. De här bolagen har tappat mark däremot och ofta då till mindre byråer med ett högre fokus på kvalitet. Antal säljare per sökmotoroptimerare har under åren gått ner (från rekordhöga nivåer där 20 säljare per varje stackars sökmotoroptimerare inte var ovanligt förr). Det innebär på många sätt högre kvalitet i SEO-arbetet, klart det blir mer tid till varje projekt när det inte längre är 20 personer som trycker ner projekt i pipelinen.

Gott om färskt blod

Det fanns få naturliga vägar in till ett specialistyrke inom sök förr, det här har ändrats ordentligt. Även om jag fortfarande tycker att det saknas utbildning med någon sorts verkshöjd inom SEO så är de utbildningar som finns ändå en bra indikator på intresse. Där jag tidigare sagt att jag lika gärna åker till närmsta busshållplats och plockar upp dom som står där är jag nu lite mer böjd att säga att det går att rekrytera från flera utbildningar.

Det finns dessutom gott om platser som erbjuder praktik på löpande band. Visst är det så att de bolag som gör det får ut lite gratis arbetskraft men de skapar också en bra bas att rekrytera från, inte bara för sig själva utan för andra också. Vi tittar själva på att öppna upp för praktikplats igen på vårt Stockholmskontor (vi ska in i våra nya större lokaler först bara).

Den allmänna kunskapsnivån är bättre

En tredje anledning till att kvaliteten på SEO gått upp de senaste åren är att SEO blivit mer av allmängods. Företag inom konkurrensutsatta (online) nischer har nu i princip alltid någon koll på SEO. E-handlare av lite storlek är fullt medvetna om att det krävs och ofta har man också bra grepp om hur det går till.

Helt plötsligt har vi fått mycket skickligare kravställare i branschen. Dessa ställer dessutom ofta krav på att man anpassar sin modell till dem så de gamla storbolagen (ni vet med helt automatiserade processer) måste bygga om eller tappa mark. Det är bra för alla, det driver utvecklingen framåt.

Självsaneringen har fungerat

Den sista punkten jag vill ta upp är lite av en hedersbetygelse till mina branschkollegor, några av dem åtminstone. Det finns visserligen fortfarande de som kan måla upp ett luftslott, öka risken markant eller helt enkelt strunta i att leverera men i mångt och mycket har det här blivit bättre.

Alla branschkollegor, konkurrenter och medarbetare som stått upp för riktig SEO, en tjänst som fungerar och kan ge oerhörda resultat, istället för hel- eller halvfuskandet som var så vanligt förr: Jag tycker att ni ska vara stolta över vad ni gjort för branschen. Det är naturligtvis inte ett färdigt arbete än men ett tydligt exempel är att en SEO-byrå av idag knappast kommer undan med att stjäla styrka till sig själv med footerlänkar på kundernas sajter. Någon kommer att lyfta det och visa att man skadar kunden för att skapa fördelar åt sig själv. Förr var det legio, nu får man stryk på branschträffarna om man gör så. Det finns fler exempel, du kommer inte längre undan med att sprida allt för mycket desinformation för någon kommer säga ifrån. Och så vidare.

Hantverket har blivit bättre

Sammanfattningsvis har hantverket iden svenska SEO-branschen blivit bättre. Det brister förstås fortfarande på en del områden. En vanlig företeelse nu som var mindre vanlig förr är att skopa upp någon stackars nybörjare, ge dem en crash course inom SEO och skicka ut dem som konsult till en kund. Jag kan tycka att det är lite ogint både mot kunden och mot konsulten, det hade varit hederligt att låta dem få kött på benen först.

På totalen däremot, mycket bättre kvalitet på den SEO som görs i Sverige idag.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *