Men om SEO funkar bra måste jag fortsätta köpa…

En fundering jag ofta får höra på konferenser eller föreläsningar, som ibland också dyker upp hos dem som efterfrågat en offert, är att om man efter ett år eller två med hjälp av ett SEO-företag sett till att få riktigt mycket trafik och försäljning så finns det en inlåsningseffekt. Om man vill behålla trafiken till sajten kan man inte säga upp avtalet.

Jag skulle vilja påstå att det är en av de vanligaste invändningarna mot att köpa SEO jag hör idag. Många är rädda för att bli låsta till sitt SEO-företag. I mina ögon är det här en helt obefogad rädsla. Så länge det inte handlar om väldigt långa avtalstider (det finns byråer som har sådana, vi är några som har en månad och tycker att det är rimligare) så är rädslan för att bli inlåst faktiskt bara konstig. Låt oss kolla på skälet att man upplever en inlåsning.

Antag att du sitter med din SEO-byrå och pratar två år efter att ni först började samarbeta. Vilken kan då vara anledningen att du känner dig inlåst och inte kan säga upp avtalet? Den enda rimliga anledningen är att det är et lönsamt samarbete. Du tjänar så pass mycket pengar att det inte är värt för dig att avsluta samarbetet.

Jämför med andra marknads- eller försäljningskanaler

Min erfarenhet är att marknads- och försäljningschefer letar allt vad de kan efter kanaler som fungerar. Om du skulle märka att annonsering i branschtidningar genererar massor av kunder eller om Text-TV skulle vara grejen för din bransch, skulle du inte vara lycklig då? Skulle du vara sur för att du måste fortsätta köpa annonsering som kan visa att det ökar din försäljning?

Visst är det så att i de allra flesta fallen kommer du förlora trafik om du avslutar samarbetet med din SEO-byrå men frågan är fel ställd. Det du efterfrågar är en möjlighet att sluta ta den medicin som fungerar, eller snarare, du är rädd för att den ska fungera och vill därför inte börja ta den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *