Nyhetsbrevet som lyfter din onlinemarknadsföring
Januari 2017
En fördel med ett slutet system
är absolut sanning
Du har säkert sett bilden cirkulera på Facebook, två personer på varsin sida om en siffra som argumenterar huruvida det är en sexa eller en nia. Man vill visa att alla kan ha rätt ur sitt perspektiv. Oavsett hur man ställer sig till ett sådant postmodernistiskt ställningstagande så har vi som sysslar med sökmotoroptimering mer tur.

Inom matematik och framförallt den ädla konsten att bedöma vilken siffra som visas så finns det nästan alltid en sida som egentligen ska vara upp. En nia och en sexa kan inte utan skador på matematiken i stort bytas ut. Det finns förstås andra forskningsgrenar än matematik och ibland finns det områden där man menar att det inte finns något som är sant, bara din och min syn på saken. Sökmotoroptimering lider inte av detta.

" Googles algoritm agerar på ett bestämt sätt
varje gång den får samma input.  
"
Det kan vara sant för mig

Jag har faktiskt vid ett tillfälle stött på argumentet “det kan vara sant för mig” i en diskussion om sociala signalers påverkan på sökresultat. Det kan det faktiskt inte. Googles algoritm (och alla andra sökmotorers algoritmer för den delen) agerar på ett bestämt sätt varje gång den får samma input. Algoritmen kommer att agera så som den fått föreskrivet att den ska agera, oavsett vem betraktaren är.

Det här gör livet lite enklare för oss som gillar att basera vårt arbete på fakta, det kan vara nog så svårt att göra isolerade tester på algoritmen av andra skäl. Oavsett hur mycket man vill eller känner att algoritmen borde agera på ett visst sätt, för att det ju är det rätta, så kommer algoritmen att agera som det är bestämt att den ska agera och det inkluderar till och med eventuella buggar (det finns alltid buggar i alla program).

Systemet är slutet, du måste släppa ditt “sunda förnuft” och utgå ifrån vad som går att mäta.

Dagens Sökfråga
Samspel mellan SEO och SEM? - Dagens sökfråga
Se senaste avsnittet av Dagens Sökfråga,
där våra specialister svarar på frågor om sökmarknadsföring.
Du har väl inte missat det bästa från

vår blogg den här månaden?

 

Det är svårt att köpa SEO

Det är säkert inte första gången du funderat på att köpa in tjänster från en SEO-konsult. Tyvärr är det lite komplext att köpa SEO och det är du som måste sätta dig in i vad du behöver.

Läs mer här!
 

Google pratar allt mer om AI
 
Det är lätt att tro att sök är Googles kärnverksamhet, jag själv trodde de ända fram till nyligen. Det verkar som att det kanske snarare är artificiell intelligens som är vad de arbetar med.
 
Copyright © 2016 M Brath AB, All rights reserved.

Kontakta oss:
info@brath.se 
020-10 00 08