Blogg & Insikter

Outreach SEO – Så gör du

Outreach för SEO (search engine optimization eller sökmotoroptimering på svenska) är ett av mina favoritämnen just nu och jag skulle vilja att vi går in lite mer på djupet hur det går till. Meningen är att du efter att du läst den här posten själv kan komma igång med fungerande outreach SEO.

För dig som vill ha hjälp med din Outreach SEO är det nu en tjänst vi tillhandahåller på Brath. Läs mer om Outreach…

Outreach SEO är både en av de allra äldsta formerna av SEO och en av de nyare (vad är outreach). Under sökmotoroptimeringens tidiga år när allt var något mindre förfinat vad outreach SEO det sätt de flesta, eller åtminstone väldigt många, arbetade med. Konkurrensen var relativt låg i sökresultaten vilket gjorde att man kunde nå framgångar med vad som senare skulle komma att bli en väldigt dyr modell för sökmotoroptimering.

Automatisering av SEO

Det har gjorts mycket innovation inom SEO och särskilt på PageRank och auktoritetsfronten. Under 2000-decenniets tidigare hälft trängdes outreach allt mer undan till förmån för mer och mer automatiserat länkbygge, som det kallades på den tiden. Det här var något som Google ogillade men skickliga sökmotoroptimerare låg nära nog alltid steget för Google och kunde snabbt skala upp sina lösningar. De av oss som minns den tidens större företag vet vilka snabbt skalande system de hade och med vilken hastighet och lönsamhet de växte. Något började däremot förändras, sakta, under den perioden.

Det här skedde i så pass stor skala att det började hota integriteten i Googles sökresultat, det kunde i vissa fall göra att man inte längre visade det “bästa” resultatet för en viss sökning. Google började då arbeta på allvar med att kvalitetssäkra sina resultat och ett sätt var att motarbeta de automatiska systemen. System som tidigare kunnat leverera massor av styrka till en mycket billig peng blev allt mer verkningslösa. Systemen blev sedan mer komplexa och krävde mer handpåläggning för att vara lika verkningsfulla som tidigare och Google drog åt tumskruvarna än mer. På det här sättet har det pågått sedan dess och kvaliteten på vad som behöver levereras för att nå positioner har hela tiden ökat. Så pass mycket att man idag nog helt ska undvika automatisering, enligt min mening.

När automtiseringen blir allt mer verkningslös blir det gedigna hantverket mer och mer kostnadseffektivt vilket leder till att outreach SEO än en gång kan vara en väg framåt. Där man tidigare gått in i en vägg av konkurrens i form av massor av billig auktoritet och fått springa benen av sig för att försöka hålla jämna steg har Google, kanske omedvetet, vridit ner konkurrensen till hantverkets fördel. Därför finns det anledningar att titta på outreach:

Så här gör du Outreach SEO

Outreach SEO - hand

Själva kärnan i Outreach SEO är att förtjäna länkar till din sajt. Man kan förtjäna länkar på olika sätt men i grunden finns det alltid ett innehåll. Det är därför content marketing alltid legat så nära SEO som disciplin. Det innehållet ska sedan visas för precis rätt person, en person som vill och kan referera till det. Innehållet behöver inte tvunget vara text eller film, inte ens produkten du säljer utan det kan vara något helt annat. Ett exempel är våra sex timmars arbetsdagar. Dessa är något som, om rätt person får nys om det, kan generera länkar och därmed auktoritet i vår sajt.

För att fortsätta spinna på exemplet så har vi haft sextimmarsdagar sedan starten 2012, det är först under 2015-2016 som vi fått utväxling i form av länkar däremot. Anledningen är att rätt personer inte kände till det förrän nu. Det är visserligen massor av människor som varit intresserade av våra arbetsdagar. Många av dem har varit beredda att prata om det också. Dessa har inte haft möjlighet eller viljan att skriva om dem och att hänvisa till vår sajt däremot. Det hände på allvar först 2015. Personer som var intresserade av att berätta om våra kortare arbetsdagar och som hade en plattform där de kunde fick höra talas om oss. Då resulterade det i ordentligt med mer auktoritet åt oss. Nu är frågan förstås hur man når dit, svaret är outreach.

Googles MAtt Cutts

Det finns en lång rad möjliga sätt att nå till det gyllene läge jag beskriver ovan.  En metod har traditionellt varit sociala medier av olika slag, kanske är det därför många trott att likes och tweets ger en positiv effekt i sökresultaten. Det som egentligen hänt är att man nått ut med sitt innehåll och har man haft tur har det landat under näsan på precis rätt person. En person som kan tänka sig omvandla sin kunskap om ditt innehåll till en länk. Om vi i den här posten väljer att bortse från de mer luddiga sätten att sätta sitt innehåll under näsan på skribenter som kan vara intresserade och istället går vidare med mer rättframma varianter så blir det faktiskt saker som du relativt snabbt kan göra själv.

Saker du kan göra själv

Mycket av arbetet med Outreach SEO handlar om att administrera, den andra halvan av jobbet är att påverka. I det här är det på många sätt likt PR. Det första du behöver göra är att hitta alla som kan tänkas vara intresserade av ditt innehåll, vad det nu kan vara.

Du behöver samla på dig alla webbplatser som kan ha ett intresse av vad du har att erbjuda. Om det är kortare arbetsdagar, snygga produkter eller riktigt intressanta bloggposter spelar ingen roll du måste oavsett hitta precis rätt person. Person är nyckeln här för du kan inte prata med webbplatsen du vill påverka, du ska prata med personen. Du behöver här hitta personer som skrivit om ett närliggande ämne, webbplatser som länkat till liknande innehåll eller människor som av någon annan anledning redan har incitament att länka till innehåll som ditt. Ett exempel är Vänsterpartiets länk till Brath.se, det är väl kanske inte det parti som man mest förknippar med marknadsföringsföretag men de hade andra incitament att länka, de vill ju visa att kortare arbetsdagar fungerar.

När du hittat ett antal webbplatser som du tror kan passa gäller det att skapa en kontakt. Hur mycket eller lite tid du lägger på kontakten är något som kan variera, det beror på vilken typ av innehåll och vilken typ av sajt det är. Målsättningen här är att skapa ett förtroende för ditt innehåll och din person. När du väl gjort det brukar resten gå ganska lätt. Det du behöver då är bara rätt landningssida, en sida som är länkvänlig och som tillhandahåller mervärde.

3 handfasta metoder

1, 2 & 3

Om vi ska ta fram några enklare handfasta modeller för hur du kan göra arbetet så skulle jag vilja tipsa om att börja med någon av dessa tre. De ger enligt min erfarenhet bra resultat och är relativt enkla att genomföra.

1. Statistik-outreach

Statistik är väldigt smidigt eftersom det ger en väldigt bra anledning att länka till dig. Du gör enligt följande: Samla på dig statistik inom ditt ämne, det är oftast du som kan just ditt område bäst och då brukar det gå ganska lätt att få ihop något som är relativt nyhetsvärdigt. Ett bra ställe att börja leta på är Analytics, hur ser trender ut, vad har ändrat sig sedan Pokemon Go lanserades, vad tycker folk på Facebook är det intressantaste du har och så vidare. Ett annat bra ställe är Allabolag, jämför branschen, hur stora lönekostnader har man på olika bolag, hur går det för branschen och så vidare. Sätt ihop en diger statistikbunt.

När du har hittat en stor mängd material publicerar du det i sin helhet på din sajt. Sedan skriver du en kortare artikel med huvudpoängerna och den data som stöder vad du skriver om men lämnar övrig data utanför. På så viss kommer den som skriver om din artikel mer eller mindre vara tvingad att länka till dig om man vill visa upp källan, om man inte vill fylla sin artikel till brädden med all din data. Sedan skickar du bara ut den likt en pressrelease till alla som kan vara intresserade.

2. Specialisttidningarnas plocksidor

Om du säljer produkter där det finns ett intresse nog för att det ska finnas tidningar som rör sig inom området. Vårt trädgårdsföretag är ett bra exempel, det finns gott om trädgårdstidningar. Ofta har dessa då plocksidor, det kan hopsatta modereportage eller som i vårt fall bilder på trädgårdsdekorationer. Om du har någorlunda unika (du kan ta hem för tillfället i fråga) produkter brukar det inte vara omöjligt att ta sig in på dessa sidor. Hitta helt enkelt journalisten som brukar sätta ihop dessa åt tidningen och ta kontakt och berätta om dina produkter. Ofta kan det här dessutom ge en del försäljning direkt.

Det viktiga här är att du följer upp efteråt så att du faktiskt får en länk. De behöver publicera plocksidan på sin sajt och de behöver länka för att det ska spela någon roll för din SEO. Om de inte gjort det så ligg på lite om att de borde.

3. Konflikt-SEO

Det kanske låter helt orimligt men det har fungerat inom PR i många år. Ta ställning för något, stå upp för det ordentligt och se till att det pratas om. Konflikter fungerar som vattendelare i många sammanhang och om du kan få folk att stå på din sida och andra på någon annan sida kan du med inte allt för stora medel få länkar till dina artiklar på ämnet. Ett sentida exmepel på när det fungerat bra är nog Oatlys Googla Mjölk-kampanj. Nu var kanske inte SEO deras främsta målsättning men det är något de också till viss mån uppnått.

Den som följer med lite i SEO-sammanhang vet att en hel del sökmotoroptimerare av någon (för mig outgrundlig) anledning blev upprörda över Oatlys kampanj. Det kan man förstås bli men det är tydligt att Oatly ville dela Sverige i två läger, för eller emot möjlk. Sedan valde man två mer eller mindre kända/ökända typer för att leverera buskapet till alla som var intresserade och vips så har man faktiskt börjat ranka rätt bra på sökordet mjölk.

Nu kanske inte du behöver hyra in några poddare och gå emot mejeribranschen för att skapa en konflikt där människor är beredda att ta ställning. Det handlar kanske allra mest om att stå upp och säga att vi är inte som alla andra, som man gör i nästan all marknadsföring. Vår annons om att inte rösta främlingsfientligt är ett bra exempel. Vi tappade någon sur kund på det men både de som stöder vår syn och de som inte gör det bidrog ordentligt till spridningen av vårt material.

Som slutkläm på den här punkten vill jag flika in att det måste vara äkta. Kom ihåg att stå för något du kan stå för. Vi hade aldrig någonsin gjort en annons om motsatsen, både för att vi hade mått fysiskt dåligt av det och för att det inte skulle vara äkta, något som utan tvekan kan bita en i rumpan senare.

Lycka till med din Outreach-SEO

Du har fått några verktyg för att komma framåt med din Outreach-SEO. Om du själv har bra tips att dela med dig av eller om du inte håller med, tveka inte att dela med dig i kommentarsfältet nedan.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *