PR är sökmotoroptimeringens älskare under sängen

De har en hemlighet

Sökmotoroptimering kan om man bortser från det rent tekniska jämföras med relationer. Placeringar i sökmotorerers resultat kommer av olika entiteters relationer på nätet. Bakom varje sådan entitet, om det är en sajt, artikel eller vad som helst, står dessutom en person. Den personen är vad vi ska prata om idag.

Särskilt för den som arbetar med sökmotoroptimering för en enda sajt, sin blogg eller kanske en ehandel, är relationer ett av de allra kraftfullaste sätten att klättra i positioner. Inte för att relationer i sig mäts magiskt av sökmotorer utan för de avtryck relationer ger på nätet.

Ett omnämnande, en länk, är kärnan i Googles algoritm. Varje sådant omnämnande är en signal att en viss sida är viktig. Dessutom arbetas, åtminstone i USA, på att endast positiva omnämnanden ska ge positiva resultat. Att ha en god relation med människor som står bakom entiteter på nätet kan visa sig oerhört värdefullt.

PR, eller alla former av kommunikation är därför oerhört värdefullt för sökmotoroptimering. Inte direkt, inte i sig, men som metod för att nå rätt personer och för att påverka dem, på rätt sätt. PR (online) har ibland kallats den nya sökmotoroptimeringen. Jag skulle inte vilja säga det, däremot är PR sökmotoroptimeringens hemlige älskare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *