AI kommer förändra SEO-branschen för alltid, och det ganska snart

Vi står inför en stor förändring i SEO-världen. Du kommer behöva vara rustad inför den om du ska kunna klara av att göra sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimeringen har fungerat någorlunda likadant genom åren. Google använder samma grund för att bygga sökresultat nu som tjugohundrasju. Innehåll och länkar är det som styrt, så länge du har tekniken på plats. Så kommer det fortsätta vara under överskådlig framtid men synen på dessa faktorer har förändrats ordentligt och större förändringar kommer att ske.

Användarens intention spelar mycket större roll

Vi har under åtminstone ett år sett tydliga indikationer på att användarens avsikt spelar allt större roll för vad som visas. I sökresultatet för SEO, som utan tvekan är ett av de mest konkurrensutsatta i vår bransch, har vi på Brath hållit förstaplats (vissa dagar andraplats) med sajten SEO.n.nu. Det är en sajt som varken har innehållet eller länkarna för att förtjäna en sådan plats. Innehållet är inte dåligt men det är helt enkelt inte alls lika fylligt som på den här sajten eller någon av sajterna byggda av våra konkurrenter som satsar på det.

Ett annat exempel är vår artikel 5 punkter som gör dig till en sökmotoroptimerare som under några dagar tagit topp tio plats på sökordet Sökmotoroptimering tillsammans med vår sida om sökmotoroptimering. Det är förstås en bra artikel om man vill bli sökmotoroptimerare men handen på hjärtat så är det inte en så bra optimerad artikel, den skrevs inte för att ta en position där utan för att vara intressant för läsarna av den här bloggen (enbart). Jag törs inte gå i god för att artikeln kommer stanna på topp tio men att den alls syns där är en god indikation. Nedan ser du en bild på hur det ser ut, på ett antal olika platser i landet, dubbelkolla gärna själv och berätta för mig, det varierar kraftigt hur det här sökresultatet ser ut beroende på geografi.

Sökresultatet för Sökmotoroptimering

Artikeln har inte alls haft några positioner i det sökresultatet tidigare, det är snarare andra sidor på den här sajten som synts där. Under de två och ett halvt år sidan funnits på den här sajten har den aldrig, förrän nu, visat tendens på att ta positioner där. Den har inte särskilt mycket länkar internt annat än genom bloggens paginering (svagt) och den är inte optimerad när det gäller text och rubriker. Ändå vill Google visa upp den.

Både de här fallen har en enda egenskap som skiljer dem från resten av sidorna i de båda resultaten. De talar till en annan användare. Alla andra sidor (med några få halvhjärtade undantag) i sökresultaten är väldigt kommersiella, man vill förstås sälja en tjänst till de besökare som finns i de här konkurrensutsatta sökningarna. De här båda sidorna däremot lär antingen ut SEO eller ger information till aspirerande sökmotoroptimerare.

Google ligger långt fram i AI-racet

Graf över Brath.se's utveckling i sökresultaten

Brath.se har utvecklat sig bra i sökresultaten det senaste året. Från redan goda positioner har sajten klättrat på bred front under 2017, eller från juli 2016 för att vara exakt. Det har inte alls varit lika stabilt som tidigare, något jag utgår från att nästan alla sökmotoroptimerare känner igen idag. Vad var det vi gjorde i juli 2016 som startade den här kurvan uppåt? Det är ju inte så att vi precis börjat med sökmotoroptimering då. Sanningen är att vi inte gjorde något annorlunda.

Det som hänt är att Google uppdaterat sin algoritm en lång rad gånger och det är min personliga övertygelse att det som ligger bakom våra stora framgångar i sökresultaten under 2017 är något som började redan i oktober 2015 när Rankbrain först såg världens ljus. Rankbrain är den “AI” som snabbt blivit den tredje viktigaste faktorn när Google skapar sökresultat. Anledningen att AI står inom citationstecken är att jag inte gärna kallar det AI, det är en grund för AI men det är inte en faktiskt artificiell intelligens. Egentligen är det en algoritm som lär sig och den lär sig om vad användare vill ha när de söker efter en viss fras.

Min bild är att de två aktuella sökresultaten skrek efter innehåll som var utbildande, snarare än säljande. Google pratar själva om tre typer av intention hos användarna, Do, Know och Go.

Tre typer av målsättning med sökningen

  1. Do, som utanför Mountain View fått smeknamnet Transactional. När sökaren vill göra något; köpa, ladda ner eller registrera sig. Exempel på sökning som ansetts vara transactional kan vara “SEO offert”
  2. Know, eller informational. Där målsättningen är att veta något. Ett typexempel på en kunskapssökning är “Hur gör man SEO”
  3. Go, eller navigational, när du vill till en specifik sida och använder Google för att ta dig dit. Det är ingen slump att den största söktermen i Sverige är “Facebook”

Exemplen ovan har tydliga sökningar där det inte går att ta miste om vad den genomsnittlige sökaren vill men vad händer på en sökord som SEO eller Sökmotoroptimering? Här är det alls inte lika tydligt vad besökaren vill men vi människor som till skillnad från Google har en hjärna kan lista ut att en relativt stor andel är ute efter att förstå vad det är eller lära sig. Dags för Googles Rankbrain. Genom att mäta och förstå användarens intention kan Google förändra sökresultaten så att de passar dessa, utan att för den sakens skull tappa de som söker efter Sökmotoroptimering med målsättningen att få professionell hjälp.

Lätt att blanda ihop med användardata

Sidvisningar mellan 2015 och 2017 för sidan 5 punkter som gör dig till sökmotoroptimerare

Det vi ska komma ihåg med Googles algoritmer är att de är rädda för användardata, i viss utsträckning. Den aktuella sidan som syns på sökmotoroptimering idag har inte användardata nog, även om det skulle vara det som var Googles mätvärde, det har helt enkelt inte varit några som besökt sidan sedan den skrevs. Ovan ser du en graf från när artikeln skrevs till idag. Den bästa dagen under 2017 hade artikeln 8 sidvisningar och ingen av dessa kom från ett sökresultat. För att vara tydlig här också, sidan har enligt Search Console inga externa länkar. Det har fram till nu varit en bortglömd artikel i i den här bloggens historia.

Användardata är grunden men inte rankingfaktorn. Vår bild är att Rankbrain är smartare än att bara använda användardata rakt upp och ner. På samma sätt som både Panda och Pingvin använde användardata till att bygga algoritmen men inte till att värdera resultaten är vi övertygade om att Rankbrain använder användardata till att lära sig vilket innehåll som är bra men inte till att ranka innehåll.

Med undantag för att det kan vara en kombination. Många sökmotoroptimerare hävdar att Google ibland testar sökresultat live. Genom att visa upp sidan kan de nu få data på hur den presterar och därmed kan den behålla, förbättra eller tappa positionen den fått. Det skulle då gå till enligt följande: Google fiskar fram en sida som algoritmen tror kan förtjäna en plats på topp tio, därefter testas den i det sökresultatet och om CTR (Click Through Rate) blir högt, Bounceback (När man studsar tillbaka till sökresultatet) lågt och det inte händer en massa Pogosticking.  Om man klarar dessa kriterier har man då förtjänat sig en plats. Detta kan vara sant.

Det funkar inte för alla

Alla sajter är däremot inte lika mycket värda. I det här fallet blir det extra tydligt. Google visar att 259.000 resultat skulle kunna finnas i sökresultatet för Sökmotoroptimering och om sanningen ska fram så betvivlar jag att jag är en så pass gudabenådad skribent att jag lyckats skriva två artiklar som var och en för sig förtjänar att synas på topp tio bara på grund av innehållet. Det finns förstås ett stort antal artiklar som är lika välskrivna som mina båda men det är just de jag skrivit som tar placeringar och anledningen till det är enkel. Det är för att de ligger på den här sajten.

Glöm inte bort att Rankbrain är den tredje viktigaste faktorn, enligt Google. Genom att artikeln är publicerad på den här sajten och relativt grundligt uppbyggd ur SEO-hänseende så har den möjligheten att synas på det här sättet. På en sajt med mindre auktoritet eller om den inte var lika strukturerat (och lättindexerat) uppbyggd så skulle den aldrig få den här chansen.

Om sidan alls finns kvar i sökresultaten imorgon eller nästa vecka återstår att se. Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlar på det men blir förstås med än gärna motbevisad. Vad sidan kan få göra är att visa hur långt Google kommit med sin AI och hur mycket de låter den påverka. Du kommer vara tvungen att förhålla dig till Rankbrain, eller någon annan AI-liknande algoritm om du ska kunna göra sökmotoroptimering. Google har bytt inriktning från Mobile First till AI First. Du borde nog göra det samma.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning på ämnet skulle jag vilja rekommendera följande länkar:

  1. Determining the informational, navigational, and transactional intent of Web queries
  2. Activity Participation Based On User Intent
  3. User Intent: It’s the Future of SEO

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *