5 punkter som gör dig till sökmotoroptimerare

Att arbeta med SEO är lönsamt, för nästan alla inblandade. Det är inte så konstigt att jag ofta får frågor om hur man blir SEO-konsult. Svaret är förstås att det inte finns något enkelt svar, det finns inga utbildningar, det finns få företag som det verkligen går att lära sig på och mycket information på nätet är ofta direkt felaktig. Men hur blir man egentligen bra på det då?

Under mina år i SEO-branschen har jag både anställt och arbetat med det absoluta toppskiktet i landet när det gäller sökmotoroptimering. Vi ställer dessutom, i våra ögon, klart högre krav på våra specialister än vad andra byråer i Sverige gör. Vi har som målsättning att vara allra bäst på sökmotoroptimering och det kräver riktigt kunnig personal. Jag tycker dessutom att det finns anledning att skilja på rent generella konsultkunskaper, som personalvård, merförsäljning och liknande från kunnandet. Det vi ska prata om idag är hur man blir tillräckligt skicklig inom sökmotoroptimering för att kunna få anställning som specialist hos oss, jag är övertygad om att du kan ha nytta av det överallt.

Sökmotoroptimering är inte teknik

Något vi ofta stöter på när vi på när vi rekryterar är att många som är relativt duktiga på sökmotoroptimering ofta är vassast på den rent tekniska delen. Visst är det så att det är bra att kunna köra Screaming Frog på en sajt eller ändra 16.000 titlar och hantera regex men det är i mina ögon inte ett jobb för en senior, oftast. Om du vill få ett bra jobb som sökmotoroptimerare handlar det snarare om att förstå vad som i dagsläget och framtiden påverkar en sajt. Naturligtvis gör även våra specialister jobb där de kör Screaming Frog men det är inte den kunskapen som gör dem till vad de är. Det är snarare förmågan att tolka resultatet som är skillnaden mellan någon som är anställningsbar och någon som inte är det.

Att göra bedömningen vilka sidor som ska ligga i vilka kategorier av de 16.000 sidorna är något som är en vanligare arbetsuppgift och det är den förståelsen du behöver. Hur tusan skaffar man sig den kunskapen säger du nu? Ja, tyvärr är det lite luddigt. Här handlar det om att skilja på relevans i människors ögon och ur en sökmotors ögon. Särskilt i Sverige (och andra pytteländer) så är Google och andra sökmotorer riktigt dåliga på att förstå vad som hör ihop med vad trots att de hävdar motsatsen. Länge fattade Google inte alls att SEO och Sökmotoroptimering hörde ihop utan de båda sökresultaten gav fullständigt olika resultat. Det går på många ställen att se ett resultat av det där det är mycket svårt att ta position med samma sida för de båda orden, trots att vi som till skillnad från Google har en hjärna lätt inser att det är samma sak.

Det som komplicerar det ytterligare är att du naturligtvis också måste kunna prestera vettiga landningssidor för tilltänkta kunder. De vill också ha relevans lika mycket som Google vill ha det är bara det att de definerar det lite annorlunda. Här behöver du kunna hitta lösningen.

Lär dig filter, det är livsnödvändigt

Det som skiljer den som förstår sökmotoroptimering på riktigt och den som vid något tillfälle fått något att ranka är ofta förståelsen för filter. Många som vid något tillfälle tagit någon position på något halvsvårt sökord upplever att de hittat lösningen. Om man på sex månader tar en position och sedan tjänar pengar på den så är det fint men det betyder inte automatiskt att man kan upprepa det på 100 andra sajter, på 100 sökord vardera och i flera år. Mången sökmotoroptimerare har tagit fina positioner för att några månader, ett år, eller kanske till och med några år senare fastna i ett filter och helt försvinna. Vi kan lätt komma ihåg två sajter som under varsin period legat etta på prestigeordet sökmotoroptimering, jag pratar förstås om sokmotoroptimering.nu och smotop.se. Den senare såldes för fickpengar nyligen och ingen av dem syns längre till i sökresultaten även om sokmotoroptimering.nu ibland hoppar upp på en trettiondeplats eller liknande.

Inget ont om Helena eller David som tog sina sajter till förstaplatser, det var förstås lönsamt den period de låg där men det är naturligtvis ett hårt slag när pingvinen eller något annat liknande filter slår till som en slägga på en vindruva över sajten (det är en prestation att ta förstaplatsen där, förutom Wikipedia och dessa två är det bara Sokmotorkonsult.se, under tiden jag drev den, som hållit den platsen de senaste åren).  Att ta den positionen, eller någon annan position för den delen, och hålla den över tid är en helt annan sak än att ta den för en kort period. För det krävs koll på Googles filter och manuella åtgärder. Ofta står dessa nämligen i direkt motsats till den vanliga algoritmen, till exempel bestraffar pingvinen ankartextrika länkar, något som den vanliga algoritmen premierar.

Till skillnad mot den föregående punkten är filtren lite lättare på ett sätt. Det finns gott om material på nätet om dem, att se deras effekt i praktiken kräver däremot en hel del experimenterande. Kom också ihåg att sålla bland informationen, dillar du om Hummingbird eller Caffeine kommer vi sluta lyssna.

Fatta tekniken

Nu skrev jag visserligen i första punkten att sökmotoroptimering inte är teknik och det står jag fast vid. Det finns en hel del saker som du bara måste kunna däremot. Pagerank-algoritmen till exempel som är själva starten för hur Google värderar sidor. Algoritmen är känd, den är publicerad på Stanford.edu. Det finns inga ursäkter för en aspirerande sökmotorspecialist att inte förstå Pagerank. Avsaknaden av den kunskapen leder till stolligheter i yrkesutövandet. Det är till exempel därifrån rekommendationen att ha så “platta” sajter som möjligt, något som är direkt skadligt för sökmotoroptimeringen.

En sökmotor är en crawler, en serie algoritmer och ett sätt att presentera datan. Det är en maskin. Visserligen är det en maskin som är komplex, ofta så komplex att de som själva arbetar med den inte kan förutspå hur resultaten av en förändring kommer att se ut. Det är däremot också en maskin som är oerhört lätt att överskatta. Uttalanden som “Google borde förstå” eller “Riktiga fakta kommer ranka bättre” innebär att anställningsintervjun avslutas snabbast möjligast och “vi hör av oss om det dyker upp något”.

Det du behöver göra är att vara noga när du lär dig grunderna, hoppa inte över Googles fundament i drömmen om att sociala signaler ska vara viktiga. Om någon hade behövt en Facebookare finns det hundratusentals att anställa bara i Sverige, det alla behöver är någon som faktiskt förstår var en sökmotor står idag.

Ena halvan av jobbet är människor

En oerhört stor del av sökmotoroptimering är att förstå människor. Om det är viktigt att förstå den mytiska algoritmen så är det nästan lika viktigt att förstå hur vi agerar på nätet. Om du inte förstår vad jag är ute efter när jag skriver in ett sökord i Googles sökfält kan du aldrig prestera ett förslag till lösning på mitt problem. Om du inte förstår hur en bloggare gör när denne länkar till en produkt han gillar kommer du inte förstå hur en länkprofil faktiskt ser ut. Dessutom agerar människor annorlunda på nätet än ute på stan. Lär dig förstå människor på internet.

Hur gör man det då? I mina ögon är det en fråga som har lika många svar som det finns människor som lyckats med det. Kanske kan du vara aktiv på forum och i sociala medier, kanske ska du blogga eller så kanske du ska bli redaktör på Dmoz (nej, jag var inte allvarlig på det sista förslaget)?

Lär dig själv

Ett av de allra viktigaste råden jag skulle vilja ge är att lyssna mindre och gör mer. Internet är fullt av nonsens, det är ingen skillnad inom SEO-branschen. Det verkar snarare vara motsatsen här, så fort någon hört talas om sökmotoroptimering ska de starta en blogg och förklara hur det går till. Du behöver lära dig själv och du kan inte följa efter någon annan. Du behöver ta dig igenom några tiotal projekt för att få en grundförståelse för sökmotoroptimering. Det är du som ska lära dig och oavsett hur mycket vi som bloggar berättar så är det genomförandet som är skillnaden. Det är att göra SEO i praktiken som skiljer en sökmotoroptimerare av rang från alla andra, även om man konstigt nog faktiskt arbetar mindre med själva genomförandet ju bättre man blir.

Men det finns ju massor av sökmotorkonsulter som inte lever upp till de här punkterna?

Tycker du att kraven är högt ställda? Kan man bli SEO-konsult utan att förstå Panda? Jo, det kan man kanske. Inte hos oss däremot.

 

___

Foto med CC-licens av Sean McGrath

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *