Sökmotoroptimering – Riktig SEO

Genom att synas högt i de organiska (inte annonserna) sökresultaten kommer du kunna driva intresserade kunder till din sajt på ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt. Sökmotoroptimering, när den är väl genomförd, ger ofta tiofalt eller ännu bättre tillbaka på investeringen.

Det är lätt att tro att SEO (Search Engine Optimisation) är något mystiskt, din SEO-konsult gör något hemligt på nätet och vips så får du kunder från Google. Så fungerar det inte, även om SEO kan vara komplext, vi som arbetar med SEO arbetar med en algoritm. Visserligen en invecklad algoritm men fortfarande inte annat än en dator som försöker förstå och sortera information på internet.

 

Ta hjälp med sökmotoroptimering:

Fyll i formuläret så återkopplar vi till dig inom 24h (vardagar) 

Ditt namn

Din epost

Telefonnummer

Sajt

 

 

Våra sökmotoroptimerare

Vi är stolta att ha några av branschens mest välrenommerade sökmotoroptimerare. Våra specialister är inblandade i varje projekt då det är specialisterna som sätter strategi, ansvarar för resultaten och följer upp när det behövs.

Aaron Axelsson, Head of SEO

Aaron Axelsson, Head of SEOAaron Axelsson har varit Head of SEO på Brath sedan 2014, med lång erfarenhet av sökmotoroptimering både inom Sverige och internationellt, i de allra mest konkurrensutsatta sökresultaten.

Magnus Bråth, grundare och sökmotoroptimerare

Magnus Bråth - sökmotoroptimerare och grundare på BrathMagnus Bråth startade Brath i januari 2012 men hade redan innan ett gott rykte inom sökbranschen. Med utmärkelsen Bäst i Branschen 2013 och som skapare av den största bloggen om sökmotoroptimering på svenska har nog ingen med intresse för sök missat Magnus.

Martin EK, SEO-analytiker

Martin Ek - SEO-analytikerMartin började sin SEO-karriär på Brath som SEO-tekniker och arbetar i dag som Analytiker. Martins stora intresse för sökmotoroptimering har vuxit fram under åren på Brath, tidigare la han den energin som proffs inom E-sport. Martin jobbar, som titeln antyder främst med analys av sajter och deras inlänkar.

Några vi hjälper med SEO

Vi är övertygade om att om du hade 100% koll på sökmotoroptimering. Om du visste hur varenda byrå fungerade och om du själv kunde sökmotoroptimering utan och innan. Då skulle du välja oss. Vi har idag strax över 150 kunder som vi hjälper synas i sökmotorer. Här är några exempel.

GO Sport Travel - Kund sökmotoroptimering
nordfonster_logo
AMAS - Kund sökmotoroptimering
Head Agent

Bisnode AB är ett ledande europeiskt data och analys företag med verksamhet i 19 länder. Vi har samarbetat med Brath sedan 2018 och har mycket stor hjälp av samarbetet för optimeringen av våra siter, både tekniskt och sökordsmässigt. Effektivt och prestigelöst samarbete med kunniga och professionella individer till ett konkurrenskraftigt pris.

DANIEL NYBERG, GROUP MARKETING TECHNOLOGIST

  1. Vad är sökmotoroptimering?
  2. Vad kan Brath erbjuda inom sökmotoroptimering?
  3. Så fungerar vår sökmotoroptimering
  4. Hur lång tid tar sökmotoroptimering?
  5. Vad vi gör och inte gör

Vad är SEO?

SEO (kort för Search Engine Optimisation), ibland kallat Sökmotoroptimering på svenska har som målsättning att driva besökare från sökmotorer genom att ta positioner i de vanliga sökresultaten (inte annonserna). SEO är arbetet med att synas i Googles vanliga sökresultat, inte de betalda. Målsättningen med optimeringen kan vara fler försäljningar eller leads, ökad varumärkeskännedom eller att göra sig själv till auktoriteten på ämnet. I Sverige oftast handlar det oftast om Google. Besökarna som kommer från sökmotorer kan sedan leva upp till, eller inte leva upp till, det du vill att de ska göra på sajten. Bli kunder, registrera sig som användare eller prenumerera på nyhetsbrev är vanliga målsättningar.

Den SEO du gör behöver alltså anpassas efter vad du har för målsättning med dina besökare. Vill du att besökaren ska handla av dig kommer du behöva optimera för att synas på kommersiella sökord som passar din produkt. Vill du att de ska prenumerera på nyhetsbrev kanske det fungerar bättre med mindre kommersiella termer men med stora volymer. För att uppnå detta krävs två aspekter.

Innehåll, grunden inom SEO

Din sajt behöver ha innehåll som svarar upp till sökarens intention och det behöver presenteras på ett sätt så att Google klarar av att tolka det. Här räcker det inte med att Google ska kunna läsa innehållet. Texten, bilderna och tekniken behöver vara sådan att sökmotorn upplever innehållet som det mest relevanta i segmentet. Välskriven text som löser ett problem för besökaren är kärnan men andra delar som att ha rätt produkt till rätt pris är också viktiga.

Auktoritet, anledningen att visa dig i sökresultaten

När din sajt väl har innehållet och tekniken på plats behöver den också auktoritet nog för att få synas. Auktoritet i sökmotorers ögon består av en rad olika byggstenar men den viktigaste är omnämnanden i form av länkar. Om sajter som, i sökmotorernas ögon, har auktoritet länkar till dig ökar din auktoritet. Auktoritetsbygge är en av de mer komplexa byggstenarna inom SEO och det är också här du hittar den största konkurrensen, det finns flertalet SEO-konsulter som klarar av att göra en godtagbar onsite SEO medan auktoritetsbygge av god kvalitet är undantagsfallet snarare än regeln.

Genom att sökmotoroptimera kan du nå de som söker i Google, Yahoo eller Bing just när det är intresserade av att hitta just det du säljer.

Det görs idag många miljontals sökningar per dag på svenska Google, vilket är den sökmotor de allra flesta svenskar väljer då Bing och Yahoo delar på några enstaka procent av marknaden. Det gör att du som företag, oavsett om du är liten eller stor måste synas. Sökarna gör både sina efterforskningar och använder sökmotorer så som vi använda telefonkataloger en gång i tiden. Inte bara kan du marknadsföra dina tjänster utan du kan dessutom fånga upp alla dem som är redo för att köpa.

Vad kan Brath erbjuda inom SEO?

 

Brath, är idag ungefär 30 anställda och har kontor både i Övik och Stockholm.

Sökmotoroptimering är en av de mest lönsamma kanalerna för marknadsföring, både för stora och små företag, som arbetar lokalt, nationellt eller internationellt. Genom att finnas där just i det läge en potentiell kund söker efter din eller liknande produkter ger sökmotoroptimering ett rejält försprång jämfört med andra kanaler. Att ha en förstaplats i ett viktigt sökresultat kan ge en stadig källa till intäkter. En annan aspekt av sökmotoroptimering är att om du är stark i ett sökresultat är du rimligtvis stark i flertalet andra närliggande sökresultat också.

Vi på Brath har ett oerhört starkt team inom SEO (Bäst i Branschen enligt en undersökning bland svenska SEO-konsulter). Det gör att vi kan vara en spjutspets inom SEO i Sverige. Vi arbetar i första hand i tre steg när vi gör SEO:

  1. Onsite SEO – Genomgång av teknik, innehåll och sökordsanalys för sajten.
  2. Auktoritetsbygge – Långsiktigt arbete med att bygga upp sajtens auktoritet
  3. Uppföljning – SEO är iterativt, vi upprepar alla stegen om och om igen för att fortsätta klättra i resultaten och för att ta fler resultat.

 

Många av de kunder som kommer till oss har sedan tidigare problem med sin SEO och då krävs en lite annan approach. Ibland kan ett tidigare eget arbete eller arbete gjort av en annan SEO-byrå vara ett problem för sajtens prestation. Här krävs en annan ingång i starten av sökmotoroptimeringen och vi på Brath har erfarenhet av att lösa riktigt svåra knutar.

Ta kontakt med oss för mer information, enklaste sättet är att maila oss: info@brath.se. Ifall du hellre ringer kan du ringa: 020-10 00 08.

Så fungerar vår sökmotoroptimering

 

Sökmotoroptimering går ut på att synas högt i de vanliga sökresultaten på lönsamma sökord. För att uppnå det krävs en rad olika åtgärder och Brath har mycket goda kunskaper och erfarenheter av att ta förstaplaceringar. Vi arbetar med sökmotoroptimering i fyra steg, de kommer inte nödvändigtvis i ordning utan i den ordning som fungerar bäst för varje enskilt projekt.

  • Sökordsanalys, det första som behövs i varje lyckat projekt inom sökmotoroptimering är sökordsanalys. Här mäter vi hur stor efterfrågan det finns på dina olika produkter eller tjänster och föreslår en strategi och viktiga sökord för projektet. Tillsammans väljer vi sedan hur vi ska arbeta. Förutom att välja ut specifika sökord som det är tydligt att de kommer vara lönsamma för dig arbetar vi också med att hitta moln av ord där vi kan uppnå en maximal bred synlighet. Ofta är nämligen sökorden bara en indikation på hur mycket potentiella kunder som finns totalt inom segmentet och närliggande ord kan driva minst lika mycket försäljning som de största sökorden. Mer om Sökordsanalys.
  • Genomgång av sajten, utifrån sökordsanalysen går vi sedan igenom sajten grundligt och kommer med förslag på förbättringar. Det kan handla om ändringar i text, navigering, allmän struktur med mera. Brath gör själva inga förändringar på din sajt utan du har själv hela tiden full kontroll, vi fungerar däremot som bollplank medan du eller din webbyrå genomför nödvändiga förändringar. Vi arbetar löpande med sajten tillsammans med dig, oftast i formen att vi sätter en strategi för ett antal månader i taget. Här ger vi dig input på vad du å din sida behöver göra och vi tillhandahåller också det stöd som vi kan tillhandahålla.
  • Auktoritet, Google bedömer din sajts popularitet genom att mäta de länkar som pekar till den från andra. Här arbetar vi med att bygga en stark och hållbar profil för din sajt och det är det som kommer att ge resultat. Arbetet med länkar är i många projekt det arbete som tar allra mest tid. Det enklaste exemplet är väl att om du lägger hundra extra timmar på en rubrik så kommer den inte bli hundra gånger bättre än den var när du lagt en timme. När det gäller auktoritet så finns det alltid mer att göra, ännu en länk är en ännu lite starkare sajt. Allra helst gör vi det här arbetet i form av Outreach, vi hittar sajtägare och bloggare och försöker ge dem anledning att skriva om er.
  • Rapportering och övervakning, naturligtvis rapporterar vi löpande (månatligen) och bevakar vad som händer. Förutom rapport över vad vi gjort och uppnått håller vår projektledare också löpande kontakt med genomgångar av det arbete som görs.

Hur lång tid tar sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är ett långsamt arbete och behöver vara det. Beroende på segment, eftersom konkurrensen varierar kraftigt, behöver du ha tålamod i 6-9 månader, ibland klart längre om konkurrensen är hård, innan du kan se riktigt bra resultat. Ibland går det mycket snabbare, ibland tar det ännu lite längre tid och man måste skynda långsamt inom sökmotoroptimering.

Kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning idag!

Hör av dig till oss idag!

Kontakta oss redan idag, vi kan hantera både små och stora uppdrag på ett mycket kostnadseffektivt sätt – det ska löna sig med sökmotoroptimering.

Ta kontakt med oss för mer information, enklaste sättet är att maila oss: info@brath.se. Ifall du hellre ringer kan du ringa:020-10 00 08.

 

Vad vi gör och inte gör

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt projekt och det är viktigt att inte stressa, vi vill därför berätta att det tar några månader att komma igång och det ska göra det. Om det går mycket fortare än så borde ett ögonbryn lyftas. Att sökmotoroptimering får ta tid är en av de kännetecken som visar att du arbetar med en seriös samarbetspartner. Om man går för fort fram kommer Google dra öronen åt sig eftersom man förmodligen använder metoder som algoritmen inte gillar. Du borde alltså också reagera på allt för snabba resultat.

Vi garanterar inga resultat, det är nog den vanligaste frågan vi får. Det finns många anledningar till det och den främsta är kanske att sökmotoroptimering är en investering. Du tar kostnaden och också vinsten. Om vi tar kostnaden vill vi också ha just vinsten. En annan anledning är att incitamenten blir fel, det går alltid att snabbt förbättra resultaten genom att ta en ansenligt högre risk med sajten. Våra incitament skulle vara att du ska ta så hög risk som möjligt för att vi ska tjäna så mycket som möjligt och vi vill inte ha det så. Vi vill göra det som är bäst för dig och då ska vi ha en affärsmodell som avspeglar det.

Vi har korta avtal. Vi har en månads uppsägning och vi tänker aldrig krångla, om du inte är nöjd ska du naturligtvis kunna säga upp direkt. Det här är faktiskt väldigt viktigt för oss så vi vill trycka lite extra på det. Eftersom vi är säkra på att du kommer vara nöjd med den sökmotoroptimering vi levererar har vi korta tider. Vi tror på vår produkt och behöver därför inte tvinga dig till långa bindningstider.

Vi skiljer oss också på en hel del andra områden från andra företag, du kan läsa mer om det här.

Vår projektledare leder hela din sökmotoroptimering

Om du vill kan du luta dig tillbaka och låta vår projektledare ta hand om hela din sökmotoroptimering. Hela tanken är att du ska ha en person som kontakt, oavsett vad det gäller. Naturligtvis kan du få prata med våra specialister när det behövs men du kommer alltid ha en och samma person som håller ihop hela arbetet. Projektledaren har till sin hjälp en eller två specialister beroende på vad uppdraget är, om det är både sökmotoroptimering och annonsering så blir det en specialist från båda disciplinerna. Dessutom har projektledaren alltid vårt produktionsteam bakom sig.

Vi gör själva inga ändringar på din sajt. Det finns alltid anledning att själv behålla kontrollen över vad som faktiskt görs. Däremot kan vi mer än gärna prata direkt med din webbyrå eller utvecklare. Det gör arbetet lättare för oss båda. Sökmotoroptimering är ett lagspel och i våra projektledare hittar du bra lagledare.