Blogg & Insikter

Hur arbetar man med SEO?

För den nya E-handlaren som precis förstått att SEO är ett måste kan det verka vara ett enormt problem. Du måste göra SEO om du driver en E-handel och det blir snabbt så tekniskt och komplext att det inte går att lära sig samtidigt som man faktiskt säljer produkter. De första stegen är inte omöjliga däremot, så här gör du för att börja se dina första resultat.

Google använder en hel massa faktorer och en del självlärande algoritmer för att skapa sökresultaten. Det mesta behöver vi inte ha koll på för att lägga grunden för din SEO utan det räcker med ett antal enkla handgrepp. Här får du en steg för steg-lista över sätt du själv kan arbeta med SEO.

1. Skaffa Google Analytics och Google Search Console

Steg ett i ditt arbete är att installera mätning om du inte redan gjort det. Google Analytics behövs för att mäta resultaten av ditt arbete och Search Console hjälper dig se om Google klarar av att läsa allt innehåll på sajten ordentligt. Du hittar båda här, börja med Google Analytics för du kan använda den verifieringen för att koppla Search Console:

2. Välj sökord

Steg nummer två är att hitta sökord att arbeta med. För en produkt är det ofta relativt enkelt, det handlar ofta om produktens namn, kanske i kombination med storlek, färg, fraserna Köp eller Online. På en kategori kan det vara lite svårare, ska man synas på Mopeddelar eller Mopedtillbehör? Mitt favoritverktyg för detta är Googles Sökordsplaneraren, här hittar du information om hur många som söker efter varje ord eller kombinationer av ord.

3. Skriv  rubriker och titlar

När du bestämt dig för vilka sökord du vill att dina sidor ska synas på är det dags att börja optimera sidorna för dessa ord. Tänk att varje enskild sida ska ha uppmärksamhet, på en butik eller sajt med massor av produkter och sidor kan det här vara omöjligt att göra manuellt och då får man lösa det automatiskt. De flesta CMS har idag funktion för det. Titel är en tagg i sidans ”huvud” och är ofta den som finns som klickbar länk i sökresultatet. Du kan se den på fliken i din webbläsare och som exempel är titeln på den här sidan ”Så kommer du igång med SEO – Brath.se.” Rubriken är den största rubriken du har på sidan och den ska gärna vara markerad med H1 i koden, det är inte strikt nödvändigt just nu men i nästa skede kan det vara bra att titta på.

4. Se till att Google hittar alla sidor på sajten

Ett problem Google ofta har är att hitta alla sidor på en sajt. I stort fungerar det så att sökmotorn skickar ut sin spindel som på samma vis som en människa klickar på alla länkar på sajten och hoppas hitta så mycket sidor som möjligt. Spindeln är en stressad stackare och har begränsat med tid, en så kallad crawl budget, varför den ibland (oftast) ger upp innan den hittat alla sidor. Crawl budget bestäms av en rad faktorer, bland annat hur fräscht ditt innehåll är. Poängen är nu att göra livet så lätt för spindeln som möjligt. Det första steget är att se till att man kan ta sig till alla sidor på sajten genom att klicka på länkar, till exempel i navigeringen. För att hjälpa till kan man också skapa en XML-sitemap (också något som de flesta plattformar hjälper till med automatiskt idag). Den behöver sedan laddas upp i Google Search Console, som du redan har skaffat.

5. Unik och fyllig text

Google ogillar duplikat. Det finns ingen anledning att visa två likadana sidor i ett sökresultat och då sökmotorn i första hand läser text är det just unik text som är det viktiga. Att ta bra positioner med en kopierad text är mycket svårare än att göra det med en unik. Det här kan skapa problem, om du har en massa produkter i din webbshop och har hämtat beskrivningarna från leverantören kommer en massa andra ha exakt samma text. Är det dessutom en stor mängd produkter kan jobbet att skriva unik text till alla dessa vara omöjligt. Då kan det istället vara värt att fokusera på de stora sidorna på sajten, startsidan och kategorisidor är bra sådana fokusområden. Se till att dessa har unik och statiskt text, och glöm inte att få med det sökord du tänkt för sidan men proppa inte texten full av det.

6. Skaffa auktoritet

Det som skilde Google från andra sökmotorer när man blev populär var att man mätte andra faktorer än de som bara finns på själva sidan. Man mätte hur mycket det refererades till den. I en sökmotors värld tar det formen av länkar, ju fler och pålitligare sajter som länkar till din sajt, desto trovärdigare borde du vara. Ofta är själva styrkan i sajten, som kommer av länkarna till den, det svåraste arbetet för dig med en ny sajt eller E-handel. En bra start kan vara att gå till sina leverantörer och be dem länka. Många länkar till återförsäljare och partners och ofta är det länkar som kan ge bra förtroende till din sajt. Vår rekommendation är att vara lite försiktig som nybörjare och inte maximera antalet på något sätt här, om du inte är 100% säker på vad du gör så är det bättre att gå varligt fram.

 

Vill du fördjupa dig?

Om du tagit dig igenom de första 6 stegen här och vill fördjupa dig vill jag tipsa om vår grundkurs i SEO. Här får du lite djupare förklaringar och kan bli beredd att ta nästa steg i din egen SEO.

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *