Blogg & Insikter

Googles stora uppdateringar sommaren 2021

Google har gjort ovanligt många uppdateringar av algoritmen under sommaren, så pass stora förändringar att det med hög sannolikhet innebär att du måste agera och du vill synas i sökresultaten. Här är vad du behöver för att komma ikapp efter semestern.

Du har precis kommit tillbaka från semestern, grillen har gått varm och det nya trädäcket är välanvänt men av någon anledning ser sökresultaten helt annorlunda ut när du startar igång jobbdatorn. Det är för att Google gjort en lång rad uppdateringar under sommaren och man har kastat om i sökresultaten, ordentligt. Vår snabba undersökning på Linkedin med svar från 50 SEO-intresserade visade att hela en tredjedel sett sina positioner ändras i den Core Update som rullades ut i början på juli och det är bara en av en handfull uppdateringar som skett under sommaren.

Core Update, 1:a juli 2021


Till att börja med den uppdatering som som, från vad vi kan se, påverkar mest i Sverige under sommaren. Google har rullat ut ytterligare en Core Update.  Vi kan se en större tyngdpunkt på innehåll och det går också i linje med vad Google själva säger. I videon går jag igenom “nyheterna” i uppdatering med fokus på kontrollfrågorna att ställa sig om sitt innehåll som Google trycker på. Det kan vara ett stort jobb att direkt ge sig på allt på alla sidor på sajten och vi ska komma ihåg att det är fråga om en skala snarare än svart eller vitt. I videon lyfter jag de delar jag upplever som viktigast för att ha en startpunkt. Kom ihåg att detta kan ändras.

De frågor Google tycker vi ska ställa

  • Ger rubriken och titeln en bra beskrivning av innehållet?
  • Stämmer titeln med vad som faktiskt finns på sidan?
  • Undviker titeln “click baits”?
  • Stämmer rubriken med vad som faktiskt finns på sidan?
  • Ger sajten en substantiell eller komplett beskrivning av ämnet?
  • Verkar varje sida på sajten få uppmärksamhet?
  • Ligger texten långt upp på sidan?
  • Är texten synlig direkt på sidan?
  • Är texten i fokus för besökaren?
  • Hade texten sett likadan ut utan SEO-tänk?
  • Om det internlänkas, görs det med måtta?
  • Undviks keywordstuffing?
  • Är texten lätt att läsa?
  • Är texten intressant?
  • Finns det en namngiven författare?
  • Undviks stavfel?
  • Undviks grammatiska fel?
  • Undviks tydliga faktafel?
  • Är texten trovärdig?
  • Är texten unik?
  • Finns det inga eller få annonser på sidan?
  • Refereras det till forskning eller experter?
  • Finns det källhänvisningar?
  • Är källor länkade?

Här hittar du frågorna i originalform från 2011

Link Spam Update 26:e juli 2021

Den  26:e juli gjordes den i våra ögon näst största uppdateringen i sommar. Vi har sett stora ändringar i en del sökresultat och man har agerat mot till exempel länkar i sidfot till din sajt. Vi har också dragit slutsatsen att man faktiskt ger negativa påverkan av dåliga länkar, något Google tidigare sagt att man slutat med. Vad som går att läsa om det i Search Consoles hjälpcenter är på senaste tiden “Google works very hard to make sure that actions on third-party sites do not negatively affect a website. In some circumstances, incoming links can affect Google’s opinion of a page or site.” Notera att man inte säger att det inte händer, bara att man jobbar hårt.


Jag gör en mer djupgående analys och om du sett förändringar kring, eller snarare strax efter 2021-07-26 är det här du behöver börja leta. Det är inte 100% tydligt vad Google anser vara dåliga länkar här men dessa är de första platser jag skulle börja leta på bland länkar som pekar till din sajt:

  • Länkar i sidfot
  • Länkar på andra språk än sidan de länkar till
  • Länkar med ensidiga ankartexter för exakta sökord
  • Andra former av sitewide-länkar (länkar från samtliga sidor till din sajt)
  • Stora mängder Nofollow, Sponsored eller UGC-länkar. Länkar som markerats med dessa attribut, till exempel i kommentarer, på bloggar eller liknande.
  • Länkar från sajter med väldigt många sidor men väldigt lite förtroende.

Page Experience Update pågår under hela sommaren

Googles Page Speed - värde på Brath.se/SEO/ 99

Google har meddelat att man under hela sommaren bit för bit släpper en Page Experience Update. Här pratar vi renodlat om Core Web Vitals. Det är svårt att uttyda vad som är vad när det gäller den här men hänvisningen är det relativt nya verktyget Page Experience Report. Det är möjligt att vi (och andra) blandar ihop den här med den Core Update som gjordes, eller att de är två sidor av samma mynt men för den som jobbar med SEO borde det vara mindre viktigt. En sida behöver båda bra innehåll och en bra användarupplevelse och dessa båda aspekter stöder varandra. Min förhoppning är att du redan arbetar en hel del med Core Web Vitals och jag skulle vilja trycka lite extra på följande åtgärder:

  • Sidan måste ladda snabbt. Det fortsätter vara otroligt viktigt att inte sega ner internet och grunderna måste sitta. Ha ett bra webbhotell, använd cachning och ladda inte allt för många resurser från långsamma stället. Testa i Googles Verktyg.
  • Cumulative Layout Shift. När sidan hoppar för att saker laddas in i olika ordning. Du har säkert själv lyckats klicka på en annons av misstag för att den helt plötsligt dyker upp där artikeln du ville läsa tidigare låg. Det är kanske inte det största problemet för sidor men det är ett ökande problem, allt fler sajter verkar ha ett eller annat problem gällande CLS. Här finns en djupdykning på Search Engine Journal.

Spamuppdatering 1 & 2, 23:e juni och 28:e juni

Från vad vi kan förstå var det meningen att detta skulle rullas ut som en uppdatering men något gick fel och man fick dela upp den i två delar. Den här uppdateringen eller uppdateringarna verkar ha haft mindre påverkan i värdefulla sökresultat (både i Sverige och på de marknader vi följer) så den slutsats vi dragit är att effekten varit liten för de flesta sökmotoroptimerare. Det är möjligt att det kräver ganska ordentligt skärpiga metoder för att man ska påverkas. En gissning är att vi pratar i första hand om svagt innehåll, automatgenererade sidor och liknande. Mer läsning om bakgrunden till dessa uppdateringar.

Att ta med sig

Det har hänt otroligt mycket under sommaren. Den Core Update och Link Spam Update är nog de största händelserna, om jag hade sett stora förändringar av mina sökresultat är det här jag skulle börja leta. Värt att hålla kolla på datumen och om du kan se när något hänt ska det vara lättare att förstå vad. Om du vill få den här typen av nyheter snabbare så vill jag tipsa om vår Youtube-kanal, här ser vi till att få fram de här nyheterna så snabbt som möjligt.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *