Blogg & Insikter

E-handlarens största gissel – Duplicate Content

Det kan vara så att du inte ens är medveten om hur mycket det hindrar din tillväxt. Duplicerat innehåll, eller Duplicate Content, kan vara ett draggankare för din försäljning utan att du märker det. 

Att ha samma innehåll på flera sidor skapar problem och gör det i stor utsträckning. Det kan handla om samma innehåll på flera sidor på din sajt eller att du har samma innehåll som någon annan. Bakgrunden är att Google inte vill visa flera olika sidor i ett sökresultat som alla verkar ha samma information.

Duplikat kan uppstå på många olika sätt för en E-handlare och en del känner du säkert till medan andra kan vara sådant som inte syns på ytan. Vi ska gå igenom några av de vanligaste problemen med duplicate content och hur man hanterar det.

Produkttexter från leverantören

Många E-handlare får sina produkttexter från sina leverantörer. Det är en stor skillnad i arbetstimmar som behöver läggas mellan att bara publicera den text som kommer med produkten och att skriva en ny, omfattande och unik text. Effekten av det här är förstås att nästan alla E-handlare med samma leverantör kommer ha helt lika eller mycket lika texter. Hur ska Google veta vem man ska visa i sökresultatet?

Den optimala lösningen är att skriva helt unika texter, med fylligt innehåll, matnyttiga tips och kanske en ordentlig recension. Ofta är det inte möjligt. Har man 30 000 eller kanske 100 000 produkter kan kostnaden för detta bli enorm.

Många försöker lösa det genom att skriva om enstaka ord, klippa och klistra i texten eller liknande men det är knappast en lösning. Bättre då att bygga på fler element som skapar ”innehåll” på smarta sätt. Det kan vara recensioner från användare, diagram över strömförbrukning eller något annat som inte blir så arbetsintensivt.

En modell är också att helt enkelt ignorera problemet och arbeta med andra aspekter som kan göra att Google väljer att visa din sajt, trots bristen på unik text. En aspekt här är sajtens auktoritet. Ett aktivt arbete med länkar till sajten kan göra att den blir en tillräcklig auktoritet för att få synas i sökresultaten trots att den inte har någon ny information att tillföra.

Kategorier, taggsidor, sökresultat

Alla sidor som på något sätt sorterar information från produktsidorna utan att själv ha något unikt material är duplicerat innehåll. Du plockar produktnamn, bilden, pris och kanske en liten beskrivning från en lång rad produkter. Visserligen finns inte den unika kombinationen av produkter någon annan stans på din sajt men all text går att återfinna på andra ställen. Särskilt i ”små” kategorier är det här ett problem, en kategori som innehåller en enda produkt är i Googles ögon bara en dålig kopia av produktsidan.

Google hävdar att man inte behöver fundera på det här utan att de kommer sortera ut det rätta materialet. Vi ska däremot komma ihåg att de har helt andra målsättningar än då, de kommer inte tvunget sortera fram den rätta sidan från din sajt till sitt sökresultat.

Lösningen här är mer rättfram och du har sett det på en lång rad andra sajter. Statisk kategoritext och gärna en kategoribild som är unik för den kategorin.

I mångt och mycket ska du dessutom undvika att indexera sökresultat, det gäller att veta vad man gör om man ger sig i kast med det och mången e-handel har blivit helt bortfiltrerad av Google för att man på ett för aggressivt sätt valt att släppa in sökmotorn i sina sökresultat. Google hatar att visa sökresultat i sina sökresultat.

Samma produkt i flera kategorier eller utföranden

En del produkter kommer i olika färger eller storlekar, en del produkter passar i fler än en kategori. Att ha en sida för varje storlek på en T-shirt kommer, om du inte skriver unik text för storlekarna, vara duplikat. Om en produkt ligger på flera ställen i sökvägs-strukturen kommer det samma att hända. /blå/bilen och /snabba/bilen kommer anses vara duplikat även om det är naturligt för dig att bilen är både snabb och blå.

Det finns flera lösningar på det här och nästan alla handlar om teknik och ett antal val man behöver göra. Standardsvaret från en standard-sökmotoroptimerare är att sätta så kallad canonical-tagg och det kan ofta vara rätt men långt från alltid. Här behöver du ställa dig frågan vilka sökord du behöver synas på och om du har styrkan att göra det.

Det kan mycket väl vara så att du vill synas på alla följande sökord med din tröja: Grön Tröja S, Grön Tröja M, Grön Tröja L och Grön Tröja XL. I det fallet kan det vara så att du behöver ha olika landningssidor för dessa och då kan du inte göra en till kanonisk. Fatta ett beslut utifrån hur mycket auktoritet din sajt har och vilka dina sökord är. Är målsättningen att synas på Grön Tröja, slå helst ihop alla sidor till en och låt besökaren sedan välja storlek. Går inte det, använd canonical.

Alla andra tänkbara anledningar till duplikat

Tyvärr stoppar inte dupliceringarna där. Det kan dyka upp alla möjliga konstiga anledningar till dupliceringar. Filterfunktioner som inte passar Google perfekt, utvecklingsmiljöer som råkat bli indexerade, scrapers som kopierar ditt innehåll, olika former av ID i sökvägarna eller en strulande paginering är några exempel. För att hitta dessa är en bra start att söka efter strängar ur sina texter i Googles sökruta. Ofta kan man på så vis få en indikation om vad som hänt. Nästa steg är att grotta in sig i Google Search Console.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *